Úvod » Manažment » Personálny manažment » Získavanie ľudských zdrojov

Ľudské zdroje predstavujú prioritný zdroj efektívnej činnosti a prosperity podniku a v súčasnosti sú rozhodujúcim predpokladom budovania silných stránok a konkurenčných výhod podniku.

Ako podnikový faktor predstavuje ľudská práca vynakladanie psychických a fyzických schopností človeka na dosiahnutie cieľov podniku. Pracovný výkon človeka závisí od faktorov, ako sú fyzické a duševné schopnosti (vek, nadanie, vzdelanie, skúsenosti) a súbor faktorov, ktoré ovplyvňujú vôľu a chuť pracovať, t. j. maximálne využívať svoje fyzické a psychické schopnosti.

Základné činnosti personálneho útvaru:

  • plánovanie pracovníkov,
  • získavanie a výber pracovníkov,
  • rozmiestňovanie pracovníkov,
  • hodnotenie pracovníkov a práce,
  • zabezpečovanie kolektívneho vyjednávania,
  • tvorba a zabezpečovanie podnikových sociálnych služieb,
  • presadzovanie úzkej spolupráce a dobrej komunikácie všetkých útvarov podniku a všeobecnej informovanosti zhora nadol.

Motivácia pracovníkov: Pracovníka je potrebné motivovať. Štyri faktory motivácie k práci sú: výber ľudí, pracovné podmienky, podnikové sociálne služby a odmeňovanie.

Stanovenie potreby ľudských zdrojov: Je to zistenie počtu a štruktúry zamestnancov, ktorí sú potrební na dosiahnutie podnikových cieľov. Štruktúra pracovníkov:

  • výrobní robotníci,
  • režijní robotníci,
  • manažéri.

Metódy určovania potreby pracovníkov:

  • Expertné (intuitívne) metódy – sú založené na úsudku expertov, vychádzajú z informácií o podmienkach a náročnosti podnikových úloh. Týmito metódami sa stanovuje potreba manažmentu.
  • Kvantitatívne metódy – používajú matematické a štatistické prepočty a vyžadujú pomerne širokú údajovú základňu.

Princíp prepočtu týchto metód, ale aj všeobecného prepočtu potreby ľudských zdrojov vyzerá takto: potreba pracovníkov = objem práce / výkonnosť pracovníka.

  • Metóda normohodín – pracovníci, ktorí pracujú na normovaných prácach, teda je to potreba predovšetkým výrobných robotníkov.
  • Metóda noriem obsluhy – v podnikoch hutníckeho a chemického priemyslu, v podmienkach, kde výkon pracovníka závisí od technológie (aparatúrne výroby).
  • Metóda obsluhovaných miest – tam, kde je viac rovnorodých pracovísk, ktoré je treba obslúžiť. Táto metóda sa používa na plánovanie počtu pomocných pracovníkov.

Získavanie ľudských zdrojov: Východiskom získavania ľudských zdrojov sú informácie o potrebe pracovníkov, ich štruktúre a o zdrojoch pracovných síl (vonkajšie, vnútorné).

Úlohou získavania ľudských zdrojov je zabezpečiť dostatočný počet vhodných pracovníkov s ohľadom na náklady procesu. Personálna prax dáva spravidla prednosť obsadzovaniu voľných miest z vnútorných zdrojov.

Postupnosť krokov procesu výberu:

  1. Ucelená a jasná predstava o pracovníkovi – to si vyžaduje popis práce a pracovného miesta.
  2. Nábor a získavanie širšieho okruhu kandidátov (širší výber) – realizovaný prostredníctvom inzerátov a úradov práce. Počet uchádzačov závisí od:
    • propagačných opatrení podniku,
    • situácie na trhu práce,
    • požiadaviek na dané pracovné miesto,
    • atraktivity podniku.
  3. Analýza schopností uchádzačov – zistiť a preveriť schopnosti uchádzača, rozšíriť okruh informácií o ňom a napomôcť tak ku konečnému rozhodnutiu.
  4. Rozhodnutie o výbere – všetci uchádzači majú byť slušnou formou informovaní o výsledkoch výberového konania.

Tvorba pracovných podmienok:

  • Časové podmienky práce – určujú dĺžku a štruktúru pracovného času, účelné striedanie práce a oddychu. Zákonník práce stanovuje:
    • maximálnu dĺžku týždenného pracovného času,
    • maximálnu dĺžku pracovného času počas pracovného dňa,
    • minimálny nepretržitý denný/týždenný odpočinok,
    • limity v poskytovaní dovolenky.
  • Pracovné prostredie – skladba a úroveň faktorov vplývajúcich na pracovníka:
    • Fyzikálne faktory – osvetlenie, farba, hluk, čistota ovzdušia.
    • Sociálno-psychologické faktory – možnosti participovať na rozhodovaní o spôsobe vykonávania práce, tempo a monotónnosť práce, vzťahy na pracovisku.

Podnikové sociálne služby: Komplex činností, ktoré podnik poskytuje svojim pracovníkom a ich rodinným príslušníkom. Podnik ich poskytuje dobrovoľne. Cieľom je pozitívne ovplyvniť výkon zamestnancov a budovať lojalitu voči podniku.

  • podnikové vzdelávanie,
  • príspevok na stravovanie, rekreáciu, zdravotnícku starostlivosť, služobný mobil, auto, byt,
  • cafeteria systém.

Odmeňovanie: Poskytovanie mzdy a iných peňažných odmien zamestnancom. Jeho úlohou je v prvom rade zohľadniť úsilie a prínos zamestnancov pre podnik a podporovať ich motiváciu.

Zákon o mzde: Mzda je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda) poskytované zamestnancovi za prácu.

Ekonomická funkcia mzdy:

  • Nákladová funkcia – mzda ako cena práce je súčasťou nákladov podniku.
  • Stimulačná/motivačná funkcia – jej pôsobenie na pracovnú aktivitu zamestnancov.

Sociálna funkcia – pri usmerňovaní minimálnej životnej úrovne.

Základné mzdové formy:

  • časová,
  • úkolová,
  • podielová,
  • kombinovaná.

Doplnkové mzdové formy:

  • prémie a odmeny,
  • osobné ohodnotenie,
  • podiely na hospodárskom výsledku,
  • hodnotenie mimoriadnych pracovných podmienok.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥