Získavanie ľudských zdrojov
Ľudské zdroje predstavujú prioritný zdroj efektívnej činnosti a prosperity podniku a v súčasnosti sú rozhodujúcim predpokladom budovania silných stránok a konkurenčných výhod podniku.
Ako podnikový faktor predstavuje ľudská práca vynakladanie psychických a fyzických schopností človeka na dosiahnutie cieľov podniku. Pracovný výkon človeka závisí od faktorov, ako sú fyzické a duševné schopnosti (vek, nadanie, vzdelanie, skúsenosti) a súbor faktorov, ktoré ovplyvňujú vôľu a chuť pracovať, t. j. maximálne využívať svoje fyzické a psychické schopnosti.
Základné činnosti personálneho útvaru:
- plánovanie pracovníkov,
- získavanie a výber pracovníkov,
- rozmiestňovanie pracovníkov,
- hodnotenie pracovníkov a práce,
- zabezpečovanie kolektívneho vyjednávania,
- tvorba a zabezpečovanie podnikových sociálnych služieb,
- presadzovanie úzkej spolupráce a dobrej komunikácie všetkých útvarov podniku a všeobecnej informovanosti zhora nadol.
Motivácia pracovníkov: Pracovníka je potrebné motivovať. Štyri faktory motivácie k práci sú: výber ľudí, pracovné podmienky, podnikové sociálne služby a odmeňovanie.
Stanovenie potreby ľudských zdrojov: Je to zistenie počtu a štruktúry zamestnancov, ktorí sú potrební na dosiahnutie podnikových cieľov. Štruktúra pracovníkov:
- výrobní robotníci,
- režijní robotníci,
- manažéri.
Metódy určovania potreby pracovníkov:
- Expertné (intuitívne) metódy – sú založené na úsudku expertov, vychádzajú z informácií o podmienkach a náročnosti podnikových úloh. Týmito metódami sa stanovuje potreba manažmentu.
- Kvantitatívne metódy – používajú matematické a štatistické prepočty a vyžadujú pomerne širokú údajovú základňu.
Princíp prepočtu týchto metód, ale aj všeobecného prepočtu potreby ľudských zdrojov vyzerá takto: potreba pracovníkov = objem práce / výkonnosť pracovníka.
- Metóda normohodín – pracovníci, ktorí pracujú na normovaných prácach, teda je to potreba predovšetkým výrobných robotníkov.
- Metóda noriem obsluhy – v podnikoch hutníckeho a chemického priemyslu, v podmienkach, kde výkon pracovníka závisí od technológie (aparatúrne výroby).
- Metóda obsluhovaných miest – tam, kde je viac rovnorodých pracovísk, ktoré je treba obslúžiť. Táto metóda sa používa na plánovanie počtu pomocných pracovníkov.
Získavanie ľudských zdrojov: Východiskom získavania ľudských zdrojov sú informácie o potrebe pracovníkov, ich štruktúre a o zdrojoch pracovných síl (vonkajšie, vnútorné).
Úlohou získavania ľudských zdrojov je zabezpečiť dostatočný počet vhodných pracovníkov s ohľadom na náklady procesu. Personálna prax dáva spravidla prednosť obsadzovaniu voľných miest z vnútorných zdrojov.
Postupnosť krokov procesu výberu:
- Ucelená a jasná predstava o pracovníkovi – to si vyžaduje popis práce a pracovného miesta.
- Nábor a získavanie širšieho okruhu kandidátov (širší výber) – realizovaný prostredníctvom inzerátov a úradov práce. Počet uchádzačov závisí od:
- propagačných opatrení podniku,
- situácie na trhu práce,
- požiadaviek na dané pracovné miesto,
- atraktivity podniku.
- Analýza schopností uchádzačov – zistiť a preveriť schopnosti uchádzača, rozšíriť okruh informácií o ňom a napomôcť tak ku konečnému rozhodnutiu.
- Rozhodnutie o výbere – všetci uchádzači majú byť slušnou formou informovaní o výsledkoch výberového konania.
Tvorba pracovných podmienok:
- Časové podmienky práce – určujú dĺžku a štruktúru pracovného času, účelné striedanie práce a oddychu. Zákonník práce stanovuje:
- maximálnu dĺžku týždenného pracovného času,
- maximálnu dĺžku pracovného času počas pracovného dňa,
- minimálny nepretržitý denný/týždenný odpočinok,
- limity v poskytovaní dovolenky.
- Pracovné prostredie – skladba a úroveň faktorov vplývajúcich na pracovníka:
- Fyzikálne faktory – osvetlenie, farba, hluk, čistota ovzdušia.
- Sociálno-psychologické faktory – možnosti participovať na rozhodovaní o spôsobe vykonávania práce, tempo a monotónnosť práce, vzťahy na pracovisku.
Podnikové sociálne služby: Komplex činností, ktoré podnik poskytuje svojim pracovníkom a ich rodinným príslušníkom. Podnik ich poskytuje dobrovoľne. Cieľom je pozitívne ovplyvniť výkon zamestnancov a budovať lojalitu voči podniku.
- podnikové vzdelávanie,
- príspevok na stravovanie, rekreáciu, zdravotnícku starostlivosť, služobný mobil, auto, byt,
- cafeteria systém.
Odmeňovanie: Poskytovanie mzdy a iných peňažných odmien zamestnancom. Jeho úlohou je v prvom rade zohľadniť úsilie a prínos zamestnancov pre podnik a podporovať ich motiváciu.
Zákon o mzde: Mzda je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda) poskytované zamestnancovi za prácu.
Ekonomická funkcia mzdy:
- Nákladová funkcia – mzda ako cena práce je súčasťou nákladov podniku.
- Stimulačná/motivačná funkcia – jej pôsobenie na pracovnú aktivitu zamestnancov.
Sociálna funkcia – pri usmerňovaní minimálnej životnej úrovne.
Základné mzdové formy:
- časová,
- úkolová,
- podielová,
- kombinovaná.
Doplnkové mzdové formy:
- prémie a odmeny,
- osobné ohodnotenie,
- podiely na hospodárskom výsledku,
- hodnotenie mimoriadnych pracovných podmienok.