Statický charakter neoklasickej ekonómie /rakúska, lausanská, cambridgská škola/

Rakúska psychologická škola

– neoklas. ekonómiu charakterizuje jej akcent na hypotetické prostredie v podmienkach tzv. dokonalej konkurencie, v kt. hranicou rozširovania výroby sú len exist. výr. zdroje.
– v 70. rokoch min. stor.
– K. Menger, F. Wieser – rozpracovali metódu ekon. individualizmu, kt. pristúpili k analýze hosp. izolovaného jednotlivca – Robinsona. Dominantnou bola spotreba podmienená psychológiou človeka uspokojujúceho svoju škálu potrieb. Statky da delia v pomere k potrebám na tzv. hosp. a voľné statky. Užitočnosť každého statku klesá s množstvom, kt. má človek na trhu k dispozícii.
– Bohm – Bawerk dokázal, že na trhu sa výmena uskutoční len medzi tými partnermi, kt. sú v cenovom boji najschopnejší, kupujú len tí, čo subjektívne hodnotia kupovaný tovar najvyššie, a predávajú iba tí, čo svoj statok hodnotia najnižšie.
– osobnosti – B. Franklin (Pojednanie o podstate a potrebe pap. peňazí)
– A. Hamilton (prispel už k formovaniu sústavy soc. – ekon. názorov, v kt. dominovala podpora národnému priemyslu
– T. Jefferson (zastával agrárny rozvoj USA)
– D. Raymond – jeho koncepcia nár. bohatstva bola spojená s rozvojom priemyslu a zdokonaľovaním vysokých foriem poľnohospodárstva.
– ekon. liberalizmus – odmietajúci protekcionizmus a št. zásahy do ekonomiky (T. Cooper, H. Carey – hosp. krízy, nezamest. a pod. vyhlásil za dôsledok zásahov štátu do ekonomiky
– F. Walker – zákon klesajúcej úrodnosti pôdy, kapitál – výsledok úspor a úrok je len odmenou za zdržanlivosť vlastníka kapitálu
– H. George – o jednotnej pozemkovej dani, pokrok mater. výroby a zväčšovanie bohatstva spoločnosti vedie k rastu biedy širokých más, ako dôsledok zvyšovania sa renty.

Cambridgeská škola

– Marshall /1842 – 1924/ – pozorovanie fungovania trh. mechanizmu: celú svoju pozornosť obrátil na pôsobenie ponuky a dopytu na cenu, nechápme hodnotu hodnotou dôležitá je cena a cena výhody – predávať nad hodnotu alebo pod hodnotu
– všeob. zákon dopytu – ak cena klesá požadované množstvo rastie, ak cena rastie, dopyt po tovare klesá.
– peň. náklady vysvetľoval ako ceny, kt. musí podnikateľ zaplatiť za urč. ponuku práce a kapitálu, ako predpoklad jeho účasti na ekon. aktivite v trh. ekonomike.
– elasticita

Lausanská škola

M. E. Walras – rozpracoval všeob. ekon. rovnováhy, princíp výmeny je zákl. nástrojom formalizácie ek. javov a procesov. 2 statky si vymieňajú 2 osoby, tak veľkosť dopytu oboch vymieňajúcich po druhom tovare závisí od výmenného pomeru t. j. od ceny vyjadrenej v druhom tovare. Prienik krivky dopytu a ponuky – rovnovážna cena. Ak je užitočnosť funkciou daného množstva tovaru a to rastie, musí klesať jeho hraničná užitočnosť. Na základe rovnováhy výmeny formuloval záver, že základom výmennej hodnoty je hran. užitočnosť, kt. možno merať, tvrdil že teória všeo. rovnováhy spočíva na závislosti 2 trhov: trhu výr. služieb a trhu výrobkov, spoločenské bohatstvo – kapitál a dôchodky, spája vzťah dvoch jednotiek výr. podnikov a domácností.
Podmienkou rovnováhy systému je, že:
– spotrebitelia sa správajú tak, aby maximalizovali svoje uspokojenie
– dopyt a ponuka sa v tom istom čase rovnajú
– ceny hotových výrobkov sa rovnajú výrobným nákladom

Model dokumentuje suverenitu spotrebiteľa, ale v dokonalej konkurencii, kde sú peniaze ako počítacia jednotka.

1.Dynamický prístup J. A. Schumpetra
rakúsky ekonóm. Jeho teoreticko analytický systém má dynamický základ, objasňuje štrukturálne zmeny trhových ek. , cyklické kolísanie ek. ako dôsledok endogénnych faktorov. Sch. zákl. práca „Teórie hosp. vývoja „annalyzuje kolobeh hospodárstva. Vychádza z toho, že hosp. subjekt koná na základe empirických údajov, k dispozícii má určité množstvo hosp. statkov, pri určitých potrebách. Ľudia budú regulovať svoje správanie vo vzťahu k statkom tak, že vl. statkami budú realizovať najv. sumu hodnôt. V reálnej ekonomike ekonomická logika víťazí nad technickou – realiz. tech. sa podriaďuje ek. hľadiskám. V tovarovom hosp. rozdiel medzi nákladmi a výnosmi predst. zisk, kt. sa v podmienkach rovnováhy hospodárstva = 0.

Schumpeter konštatuje, že veľká reforma teórie prostredníctvom subj. teórie hodnoty nechala statický charakter učenia nedotknutý, s výnimkou CLARKa – preferoval dynamiku pred statikou v analýze ek. javov. U Sch. môžeme pod vývojom ek. rozumieť len také zmeny kolobehu hosp. života kt. vyvoláva samé hosp. , pričom každý kokrétny proces vývoja nakoniec vychádza z predchádzajúcich procesov vývoja. Nové potreby u spotrebiteľov vyvolávajú výrobcovia. Vyrábať – kombinovať veci a sily po novom:
1. nový statok, kt. je spotr. neznámy, resp. statok novej kvality.
2. zaved. novej výr. metódy.
3. otváranie nového trhu.
4. zisk nového zdroja.

Vznikajú často povedľa starých podnikov v nových podnikoch. Sch. dynamická teória hosp. vývoja – dosaho vanie stále narušovanej ek. rovnováhy na novom, kalitatívne vyššom stupni – zreálnenie ekonomickej analýzy oxiómov Walrasa: Kap. úverová sústava vyrástla z financovania nových kombinácií – inovácií výroby. Aktivity podnikateľa posudzuje ako“plánovanie proti prúdu“, proti rutine a konzervatizmu. Rozlišuje medzi kapitalistom a podnikateľom, ktorý nemá byť kapit. a získava svoje fin. prostriedky od bankovo úverovej sústavy. Ide o presun kúpnej sily v rámci aktivity hosp. subjektov. Motiváciou podnikateľ. aktivity je dosiahnutie zisku, ktorá narušuje rovnováhu systému – predst. „vlnovitý pohyb“ Úlohou ek. teórie nie je odstránenie nerovnováhy, ale rýchle obnovenie rovnováhy vhodnou hosp. politikou.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥