Podcasty sa tešia rastúcej popularite, preto dnes mnoho spoločností premýšľa, či ich zaradiť medzi používané marketingové nástroje. Na otázku, čo je podcast, na čo myslieť pri jeho tvorbe a aké pravidlá je vhodné dodržať, vám odpovieme v nasledujúcom článku.
Čo je podcast a prečo sa pustiť do jeho tvorby?
Podcasty sú nahrávky, ktoré sa dajú prehrávať cez internet. Spravidla ide o audio, niekedy aj video. Nájsť ich môžete na rôznych platformách, ako sú Spotify, Google Podcast, na Slovensku sú populárnymi tiež Podmaz a Slovenské podcasty.
Firmy, ktoré nahrávajú podcasty, ich využívajú na budovanie svojej značky. Spracovať je však potrebné rôzne zaujímavé témy súvisiace s oblasťou daného podnikania, ktoré zákazníkom poskytnú kvalitné informácie.
Podcast sa tak stáva cestou k osloveniu súčasných aj nových zákazníkov, ktorí sa v ňom môžu dozvedieť nielen to, ako skĺbiť prácu a zdravie, ale aj množstvo iných zaujímavých informácií, týkajúcich sa rôznych tém rezonujúcich v spoločnosti.
Krátke nahrávky sa dajú pustiť cestou v aute, počas pauzy v práci alebo pri bežných domácich činnostiach. V porovnaní s videami sú tiež takéto záznamy menej produkčne náročné.
Ako pripraviť podcast
Ak chcete vytvoriť podcast, ktorý zaujme, okrem samotného nahrávania je potrebné zamerať sa na jeho prípravu. Odporúčame vám dodržať nasledovné kroky:
1. Definujte svoj cieľ
Zodpovedzte si otázku, prečo vlastne chcete podcasty tvoriť a čo by vám mali priniesť. Cieľmi môžu byť vzdelávanie, zárobok, získavanie nových klientov, udržiavanie vzťahov so zákazníkmi a obchodnými partnermi.
2. Vyprofilujte si témy
Pri stanovení vhodných okruhov tém vezmite do úvahy oblasť vášho podnikania. Zamerať by ste sa mali na konkrétnu cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť. Témy by mali byť zároveň takými, čo vás bavia. Pomôže vám to v hľadaní nových nápadov na ďalšie podcasty. Siahnuť môžete tiež po námetoch, ktoré aktuálne rezonujú v spoločnosti. Do vymýšľania zapojte aj ďalších pracovníkov firmy a buďte otvorení ich nápadom.
3. Vymyslite názov
Aby názov upútal, musí sa dať ľahko zapamätať aj vysloviť. Zámene s podcastom konkurencie zabránite jeho unikátnosťou. Vhodné je myslieť aj na hľadanosť danej témy, v čom vám veľmi dobre pomôže napríklad rozsiahla analýza kľúčových slov.
4. Navrhnite vizuál
V tomto bode je dobré pracovať s firemnou identitou. Vizuál by vás zároveň mal odlíšiť.
5. Znelka
Chýbať by nemala chytľavá a krátka znelka s názvom podcastu a značky.
6. Premyslite si obsah
Vopred si pripravte, o čom chcete hovoriť. Pred nahrávaním by všetci zúčastnení mali mať k dispozícii základnú osnovu s poznámkami k jednotlivým bodom, zoznam hostí a dátum nahrávania.
Aká by mala byť dĺžka jednotlivých dielov
Podľa štatistík si ľudia najradšej vypočujú podcasty s dĺžkou 20 – 40 minút. Pri dlhšej nahrávke strácajú pozornosť. Rozsah je, samozrejme, závislý aj od konkrétnej témy. Aby bola každá minúta dostatočne pútavá, myšlienkou by ste nemali ani povrchne preletieť ani ju rozvíjať do príliš veľkých podrobností.
Pravidelné pridávanie nových podcastov
Chcete získať stabilný okruh poslucháčov? Nahrávajte podcasty pravidelne. Práve pravidelnosť je pre udržanie publika kľúčová. Môžete zvoliť interval 8 – 14 alebo 3 – 7 dní.
Tím na prípravu podcastu
Tím na nahrávanie môže tvoriť aj jedna osoba. Viac ľudí však väčšinou znamená aj lepší výsledok. V Pilulka „podcastovom“ tíme je 5 ľudí, z ktorých má každý svoju zodpovednosť. Tvoria ho moderátor, kameraman, ktorý zároveň strihá videá, fotograf, zvukár a produkčný. Tento tím úzko spolupracuje so SEO špecialistom, grafikom a ďalšími.
Technická príprava
Návštevníci internetu dnes hľadajú kvalitu. Preto je nevyhnutnou súčasťou prípravy aj profesionálna technika. Ak teda chcete získať naozaj kvalitný výstup, ale nemáte na adekvátne vybavenie, oplatí sa vám objednať služby skúseného podcast štúdia. Okrem zvukotesného štúdia a potrebnej techniky vám jeho pracovníci môžu poskytnúť veľmi cenné rady.
Práca s výstupmi
Výsledkom nahrávania môže byť zvuková stopa vo formáte mp3 aj video, ktoré uverejníte cez svoj YouTube kanál. Využiť môžete tiež krátke teasers a fotografie, ktoré uverejníte na sociálnych sieťach. V Pilulka.sk vydávame ku každému novému podcastu aj tlačovú správu. Miestom na uverejnenie podcastu môže byť aj samotný web, v tomto prípade teda https://www.pilulka.sk/, alebo aj iné platformy.
Vypočujte si Životosprávy
Ak by ste sa radi dozvedeli niečo o rôznych oblastiach zdravia, iste vás zaujme podcast Životozprávy. Vypočuť si môžete témy o zdravotných problémoch, spôsoboch prevencie a rozhovory so zaujímavými hosťami.
Chcete si vypočuť medicínu pre vaše uši? Spustite si najnovšie epizódy: Ako nám DNA testovanie zlepší kvalitu života a Ako obmedziť vypadávanie vlasov alebo ďalšie rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi.
Autor: Marek
Tento príspevok bol vytvorený 26.9.2023 a aktualizovaný 12.3.2024. Pozrite si ďalšie príspevky autora Marek.