Ako sa z pôvodných baseballových šiltoviek, ktoré zohrávali praktickú úlohu pri zápasoch stal módny doplnok 21. storočia? Ako to celé začalo a aké sú najnovšie trendy súčasnosti, sa dočítate v tomto článku.
Začiatky slávnej éry
Dá sa povedať, že za zrodom tohto fenoménu stojí baseballový tím Knickerbockers z New Yorku, ktorý začal počas svojich zápasov (už od roku 1849) nosiť slamené čiapky s okrajom, ktorý mal chrániť oči hráčov pred slnkom a zabezpečiť tak väčšiu plynulosť hry. Krátko na to, prišli na scénu čiapky vyrobené z merino vlny, ktoré sa už omnoho viac približovali súčasnej forme. Stále však slúžili hlavne svojmu praktickému účelu.
Šiltovky, tak ako ich poznáme dnes, začali vznikať v 90. rokoch 19. storočia – boli im pridané vzduchové otvory na odvádzanie tepla a nastaviteľný popruh na zadnej strane. Veľký zlom nastal v roku 1901, kedy americký tím Detroit Tigers pridal na šiltovku svoje logo – obrázok oranžového tigra.
Z funkčnosti sa teda začalo prechádzať aj na iný typ posolstva – zjednotenie tímu a budovanie značky. Veľké spoločnosti si začali uvedomovať potenciál šiltoviek pre reklamné a propagačné účely, a tak sa ich výroba a inovácie rozbehli závratným tempom.
Keď sa tieto šiltovky začali objavovať v televíznom vysielaní a osvojili si ich aj hudobníci, rapperi, filmové hviezdy či dokonca politici, zvyčajne ako súčasť maskovania pred paparazzi, začal sa z nich formovať mainstream. Ľudia sa začali hrať so spôsobom ich nosenia (napríklad otočené šiltom dozadu alebo nabok) a kombinovania s rôznym štýlom oblečenia, ako súčasť každodenného outfitu.
Súčasné trendy vo svete šiltoviek
Na módnej scéne sa v kontexte šiltoviek v dnešnej dobe objavujú okrem klasických športových baseball šiltoviek 3 hlavné prúdy: Trucker, Fitted a Snapback. Nedajte sa zastrašiť týmito “profi” označeniami. Tu je jednoduchá pomôcka, ktorá vám pomôže sa zorientovať:
Trucker – priedušná šiltovka so sieťkou v zadnej časti, ktorú v minulosti okolo roku 1960 nosili prevažne pracovníci a kamionisti na dlhých cestách.
Fitted – šiltovka bez nastaviteľného pásika, vyrobená zo 6 trojuholníkových častí (resp. piatich), pri ktorej je potrebné siahnuť po správnej veľkosti. Jej výhodou je vysoká prispôsobivosť tvaru hlavy, pričom veľmi dobre drží a netlačí.
Snapback – táto šiltovka je zvyčajne charakteristická rovným šiltom s nastaviteľným systémom zapínania v zadnej časti – plastový prúžok alebo suchý zips. Na výslnie ju dostali hlavne rapperi a tančníci v 80. rokoch.
Spomedzi značiek na trhu s touto komoditou sa do popredia za posledné roky dostali hlavne Diamond, Supra alebo New Era, Starter, Flexfit či Vans Off The Wall, ktoré nájdete aj na FTSHP.
Ktorý tím začal používať baseballové šiltovky a ako sa vyvíjala ich podoba?
Baseballový tím New York Knickerbockers začal používať šiltovky v roku 1849. Postupne sa z pôvodných slamených čiapok vyvinuli do súčasnej formy s logami tímov, ktoré pomáhajú pri budovaní značky a tímového ducha.
Aký vplyv mali celebrity na transformáciu baseballovej šiltovky z praktického športového doplnku na módný trend?
Celebrity ako hudobníci, herci a politici, ktorí šiltovky nosili aj mimo športových podujatí, výrazne prispeli k ich popularite a premenili ich na univerzálny módný doplnok, čo rozšírilo ich použitie v bežnom živote.