V prvej časti nášho Seriálu o vírnikoch sme sa dozvedeli, ako lieta vírnik, aké je jeho využitie a hlavné výhody. V druhom dieli si povieme o vírnikovom lietaní vo svete a na Slovensku, dotkneme sa témy ovládania vírnika a jeho bezpečnosti. Dnešné profesionálne sériovo vyrábané vírniky sú bezpečné a spoľahlivé stroje. Lietanie na vírniku je veľký zážitok pre pilota i pasažierov. Vďaka jednoduchosti a cenovej prístupnosti začínajú vírniky obsadzovať nebo už aj v tých najodľahlejších kútoch sveta. Pozrite si video z lietania vírnikom v Juhoafrickej republike 2008 a Burkina Faso 2009.
Video z Juhoafrickej republiky 2008
Video z Burkina Faso 2009
Vírniky na Slovensku
U nás môžete vírniky vidieť na každej zaujímavej leteckej akcii. V júli 2011 sa konal Letecko-modelársky deň Holíč, kde vírnik Xenon zaznamenal výrazný záujem návštevníkov. Fotky z akcie si môžete pozrieť na stránke Letecký deň Holíč 2011. Predvádzacie lety na letisku Trnava – Kopánka Vám ukážu, ako lietajú vírniky. Zažijete, aké je lietanie krásne. Myslíte si, že to zvládnete, že máte na to? Príjdite na letisko Kopánka, uvidíte lietajúce stroje, ponúknete sa výbornou kávou a zažijete pocit ozajstných pilotov!
Ovládanie vírnika
Pre normálne spôsoby letu, ako je stúpavý let, klesanie, bezpečné a stabilné vyberanie zákrut vírniku stačí riadiaca páka, plynová páka a nožné riadenie. Rotor vírnika nahradzuje pevnú nosnú plochu, potrebné momenty pre funkciu riadenia dostávame z otáčajúceho sa rotora.
Riadiaca páka vírnika (knipel) slúži na vyklápanie rotorovej hlavy – naklápa rovinu disku rotora. Zmenou polohy disku rotora voči ťažisku stroja vzniká moment, ktorý nakloní celý vírnik v žiadanom smere a tým sa docieli jeho smerové riadenie. Pri vyklonení riadiacej páky napravo vírnik odbočí doprava a naopak. Plynovou pákou vírnika zaisťujeme dopredný pohyb – ovládame ňou prípusť motora. Ak plynovú páku stiahneme, uberieme plyn a zmenší sa dopredný ťah. Ak plynovú páku vysunieme, t.j. pridáme plyn, zväčší sa dopredný ťah. Nožným riadením (pedálmi) ovládame smerové kormidlo.
Bezpečné vírniky
Vírnik nepotrebuje zložité poháňacie systémy a riadiace mechanizmy sú jednoduchšie, ako pri vrtuľníkoch. Ak sa vyskytne vada (či už primárna, ako je vysadenie motora), alebo sekundárna (chyba pilotáže), nemá to také vážne následky, ako pri vrtuľníku. Mnohí piloti Vám potvrdia, že vírnik je oveľa stabilnejší v nepriaznivých poveternostných podmienkach, ako ľahký vrtuľník. A čo ak vypadne motor? Žiaden problém! Vírnik pokračuje v lete, začne zostupovať a bezpečne pristane. Mnohí piloti využívajú pri pristávaní práve pristávanie s vypnutým motorom. Maximálne vertikálne opadanie (maximálna rýchlosť klesania) je 5 – 9 m/s – ak nefúka protivietor. Ak fúka protivietor, maximálna vertikálna rýchlosť napr. pri vysadení motora, sa ešte viac spomalí. Pri núdzovom pristátí tak získate desiatky sekúnd navyše a dokážete pristáť aj v nie priamo vhodnom teréne.
Chcete lietať?
Zaujímate sa o lietanie na vírnikoch? Chcete sa prísť pozrieť na lietajúce vírniky? Chcete si zalietať? Neváhajte a príďte si polietať na vírniku na letisko Kopánka v Trnave.
Kontakty
Adresa: Letisko Trnava Kopánka, Malženická cesta 1, 917 01 Trnava, Slovenská republika
Tel./fax: +421 33 742 1312
Mobil: Milan Ďurica, +421 905 611 274
Mobil (english speaking): Milan Ďurica jr., +421 908 188 444
E-mail: helikompress@helikompress.sk
Www: www.virnik.sk
Ďalšie informácie o vírnikoch na Slovensku prinesieme o týždeň v treťom pokračovaní nášho Seriálu o vírnikoch.
Fotogaléria Seriál o vírnikoch 2: Vírnikové lietanie vo svete a na Slovensku
Pozri si fotky vo fotogalérii Seriál o vírnikoch 2: Vírnikové lietanie vo svete a na Slovensku.
Máš fotky, ktoré v tejto fotogalérii chýbajú a chceš sa o ne podeliť? Pošli nám ich na admin@euroekonom.sk. Posielaj iba fotky, ku ktorým máš autorské práva.
Autor: Vrtulniky.sk
Tento príspevok bol vytvorený 24.8.2011 a aktualizovaný 5.7.2020. Pozrite si ďalšie príspevky autora Vrtulniky.sk.