Aktualizované 15:07 Pri Trnave spadol ultraľahký vrtuľník. Následky sú fatálne, pilot haváriu neprežil a pasažier sa nachádza vo vážnom stave v bratislavskej Nemocnici na Kramároch. Jedná sa o športový ultraľahký vrtuľník Dynali H2S s registráciou OM-M959. Príčiny a okolnosti pádu stroja sú v štádiu vyšetrovania. O udalosti informoval hovorca trnavskej polície Michal Hanus.
POPIS VRTUĽNÍKA DYNALI H2S
- Ultraľahký civilný vrtuľník s maximálnou vzletovou hmotnosťou 560 kg.
- Dynali H2S má dve sedadlá a systém duálneho ovládania (zdvojené riadenie, vhodné na letecký výcvik).
- Všestranne využiteľný vrtuľník na úžitkové a výcvikové účely a na zábavu.
- Tento model je dodávaný buď vo forme stavebnice, alebo v zloženom stave v súlade s predpismi platnými na Slovensku.
- Na pilotovanie Dynali vám stačí licencia Pilot LŠZ – vrtuľník.
HLAVNÉ CHARAKTERISTIKY
- Kostra vrtuľníka je pozváraná z rúrok z nerezovej ocele – tie tvoria hlavnú konštrukciu. K nej sú pripojené všetky komponenty: podvozkové rámy, motor a mechanické časti. Priamo fixuje sedadlá a plášť kabíny.
- Plášť kabíny nemá žiadnu nosnú úlohu: Dynali môže lietať aj bez dverí – vyskúšajte si to, je to senzačné! Rúrkové hliníkové podvozkové lyžiny sú pripevnené k podvozku a tvoria robustný systém. Poskytuje to široký podvozok, ktorý zaisťuje výbornú stabilitu na zemi.
- Vrtuľník Dynali má rúrovitý hliníkový chvostový nosník s možnosťou pokrytia dekoratívnym plášťom.
- Zadná prevodovka sa nachádza vedľa hnacieho hriadeľa. Listy rotora sú vyrobené z kompozitných materiálov s použitím najnovších technológií.
- Doska cykliky je vysoko výkonná a umožňuje dynamické a jednoduché pilotovanie vrtuľníka.
- Hlavná prevodovka je pripevnená k podvozku, je umiestnená tesne nad motorom.
- Dynali je navrhnutý tak, aby spĺňal vysoké štandardy pasívnej bezpečnosti, no zároveň tak, aby bol ľahký. Pasívna bezpečnosť je schopnosť konštrukcie odolávať a poskytnúť progresívne deformácie pri náraze. Preto vám môžeme zaručiť, že toto je najlepší vrtuľník na výcvik autorotácie až na zem na Slovensku!
BEZPEČNOSŤ NA PRVOM MIESTE!
- Všetky mechanické časti sú predimenzované. Hriadeľ hlavého rotora je pevne pripevnená k podvozku blízko rotora, čo zaisťuje bezpečnosť posádky na palube. Zložené listy rotora odolávajú času bez rizika opotrebovania a trvalých deformácií. Chvostový rotor (zadná vrtuľka) je krytá. Vydrží nechcené nárazy chvosta o zem alebo bočný stret s prekážkou. Podvozok a pristávacie lyžiny sú veľmi robustné, Dynali preto zvláda aj veľmi tvrdé pristátia. Naše pozemné testy povoľujú pri maximálnej vzletovej hmotnosti rýchlosť nárazu 600 ft/min.
- Opláštenie kabíny je vďaka použitiu Kevlaru flexibilné. V prípade nárazu sa Kevlar zdeformuje bez poškodenia.
- Vrtuľník Dynali má najnižšiu úroveň vibrácií na trhu. Je ideálny na tréningové účely. Jednoznačne je to vrtuľník z 21. storočia!
LIETANIE A PILOTOVANIE
- V Dynali H2S sa budete cítiť pohodlne. V kabíne nie sú absolútne žiadne vibrácie. Kabína je dostatočne široká (1,4 m) aj pre dvoch svalnáčov so širokými ramenami, vďaka čomu je zaistený komfortný let.
- Riadiace prvky sú konvenčné, riadenie je plne zdvojené, preto je ideálne na výcvik pilotov. Ovládanie cykliky je prispôsobiteľné ľuďom všetkých výškových a hmotnostných kategórií. Vrtuľník disponuje aj zdvojeným kolektívnym riadením.
- Výkon motora je 180 konských síl. Governor automaticky pomáha s ovládaním plynu. Pilotovanie je presné a ľahko zvládnuteľné. Ovládacie prvky reagujú okamžite. Tuhá konštrukcia umožňuje dynamické pilotovanie.
- Silný chvostový rotor a vynikajúca stabilita umožňuje Dynali H2S lietať v silnom vetre. Je vynikajúci v autorotácii. Reaguje ako padák.
- Na krátke vzdialenosti môžete Dynali prepravovať na prívese, bez odstránenia hlavných listov rotora. Manipulácia s ním je jednoduchá a zvládnete ju sami.
- Pri dlhších prepravách môžete listy rotora odmontovať a pri opätovnej montáži nie je potrebné ich znovu nastavovať. Dynali môže byť naložený do kontajnera za 2 hodiny a takisto 2 hodiny trvá jeho opätovné zostavenie, než je pripravený na let. S dvojlistovým hlavným rotorom zaparkujete Dynali aj do garáže a nezaberie Vám veľa miesta.
- Nemusíte sa báť korózie.
- Dynali si môžete užívať dennodenne, bez náročnej údržby. To je radosť z lietania, ktorú vám prináša vrtuľník Dynali.
Charakteristiky a VÝKONY VRTUĽNÍKA DYNALI H2S
Popisné dáta
Hlavný rotor | polotuhý typ, závesný |
počet listov | 2 |
priemer rotora | 7,12 m |
konštantná tetiva listu | 0,195 m |
sklon listu | 6 ° |
hmotnosť listu | 12 kg |
rýchlosť špičky listu pri 100% ot. | 721 km/h |
Zadný rotor (anti-torque) | tuhý typ, zabudovaný |
počet listov | 8 |
priemer rotora | 0,84 m |
disková plocha | 0,554 m2 |
konštantná tetiva listu | 0,055 m |
sklon listu / zahnutie listu | 5 ° |
hmotnosť listu | 0,078 kg |
rýchlosť špičky listu pri 100% ot. | 590 km/h |
Rozmery a hmotnosť
dĺžka trupu | 6,23 m |
celková dlžka (vrátane zásahu hlavného rotora) | 7,95 m |
dĺžka podvozku (lyžín) | 2,00 m |
prázdna hmotnosť | od 390 kg |
najväčší rozmer kabíny |
1,45 m |
Palivo
hlavné palivo | 98 alebo 95 oktánový benzín |
príležitostné palivo |
AVGAS 100LL alebo etanol * |
varovanie nízkeho stavu paliva |
pod 5 l nad úrovňou nepoužiteľného paliva |
* Poznámka: AVGAS 100LL alebo etanol sa môže používať ako bežné palivo po modifikácii vstrekovania a preprogramovaní ECU.
Pohonná jednotka a výkony
Subaru DS25 (Dynali H2S) | |
pohonná jednotka – výrobca |
Subaru |
zdvihový objem | 2 500 cm3 |
maximálny výkon | 180 HP |
spotreba paliva za hodinu | 27 l/h |
celková kapacita nádrží | 90 l (2 x 45 l) |
použiteľný objem nádrže | 87,5 l |
výdrž | 3h 15 min |
dolet | 550 km |
maximálny dostup | 12 000 ft |
neprekročená rýchlosť | 190 km/h |
prevádzková rýchlosť | 165 km/h |
stúpavosť |
1300 ft/min |
„Pilot pád neprežil, pasažier bol vrtuľníkom prevezený do nemocnice Na Kramároch v Bratislave. Polícia už začala trestné stíhanie pre usmrtenie. Vrak vrtuľníka sa ešte stále nachádza v poli za Trnavou. Podľa informácii TA3 mohli vrtuľníku zlyhať motory, alebo letel príliš nízko. Pád vrtuľníka, pri ktorom v nedeľu dopoludnia prišiel o život jeden človek, už vyšetruje polícia. Dvojmiestny vrtuľník pilotoval 56–ročný muž z Hlohovca, v tom čase sa vo vrtuľníku nachádzal aj 63–ročný muž zo Senca. Nehoda sa stala približne o 10.45h. Dvojmiestny vrtuľník, ktorý sa s dvomi pasažiermi na palube zrútil neďaleko trnavského letiska Aero klubu v katastri obce Malženice“ uviedol na portáli Pravda.sk Ivan Kopčáni (SITA)
U Trnavy spadl vrtulník, majitel letecké školy je mrtvý
Jeden lidský život a jednoho zraněného si vyžádala nedělní havárie malého sportovního vrtulníku u slovenské Trnavy. Tamní média uvedla, že na palubě byli dva muži. Jeden z nich zraněním na místě podlehl. Havárie se stala v areálu místního leteckého klubu. Jeden člen posádky zůstal po pádu zaklíněný v troskách a záchranáři mu už nedokázali pomoci. Druhý skončil v nemocnici s početnými zraněními. Server tvnoviny.sk uvedl, že při havárii zemřel majitel letecké školy, který učil piloty. Tragédie se měla stát při okružním letu. Trnavský policejní mluvčí Michal Hanus potvrdil, že havárii vyšetřují policisté a letečtí experti. Havárie vrtulníku u Trnavy 21. dubna 2013 – zdroj: novinky.sk
Autor: Vrtulniky.sk
Tento príspevok bol vytvorený 21.4.2013 a aktualizovaný 3.7.2020. Pozrite si ďalšie príspevky autora Vrtulniky.sk.
OM-M959 to je vrtuľník alebo vírnik?
Podľa všetkého je to ultraľahký vrtuľník. Na fotkách sú lyžíny vpredu zakončené charakteristickou guľou, ktorú má Dynali. Neviem, či to je Dynali H2S alebo Dynali H2.
Česť jeho pamiatke. Bol to skúsený pilot a dobrý človek.
Hasiči z HS v Trnave momentálne zasahujú pri páde vrtuľníka neďaleko trnavského letiska Aero klubu, kde bola pri udalosti jedna osoba usmrtená a druhá utrpela zranenia. Hasiči vykonali na vrtuľníku protipožiarne opatrenia a momentálne z vraku vyslobodzujú mŕtvu osobu, ktorá zostala po páde zakliesnená vo vnútri. Aktuality.sk informovala por. Mgr. Zuzana Farkasová z prezídia Hasičského záchranného zboru.
Vrtuľník havaroval v nedeľu o 10,40 h v katastri obce Malženice (okres Trnava). Haváriu potvrdil trnavský krajský policajný hovorca Michal Hanus. Informoval portál Čas.sk.
Pád vrtuľníka, pri ktorom dnes dopoludnia prišiel o život jeden človek, už vyšetruje polícia. Dvojmiestny vrtuľník pilotoval 56 – ročný muž z Hlohovca, v tom čase sa vo vrtuľníku nachádzal aj 53 – ročný muž zo Senca. Pilot pád neprežil, pasažier bol vrtuľníkom prevezený do nemocnice v Bratislave. Polícia už začala trestné stíhanie pre usmrtenie. Vrak vrtuľníka sa ešte stále nachádza v poli za Trnavou.
Bratislavská posádka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE (VZZS ATE) zasahovala dnes v blízkosti obce Malženice. Privolaná bola k nehode vrtuľníka, ktorá sa stala dopoludnia neďaleko letiska v okrese Trnava. Od RLP Trnava prevzali leteckí záchranári 53-ročného muža, ktorý utrpel viacnásobné poranenia tela. Pacienta v stabilizovanom stave previezol vrtuľník VZZS ATE do Univerzitnej nemocnice Bratislava- Kramáre.
Príčiny a okolnosti pádu stroja sú v štádiu vyšetrovania. Agentúru SITA o udalosti informoval hovorca trnavskej polície Michal Hanus. V Trnavskom kraji ide v krátkom čase už o druhú haváriu vrtuľníka. Začiatkom marca prišiel o život pri podobnej tragédii pri Seredi 14-ročný chlapec.
MALŽENICE – Na letisku v Malženiciach pri Trnave krátko pred jedenástou havaroval malý športový vrtuľník. Na palube boli v tom čase dvaja muži, pilot Milan nehodu neprežil. Prípad už vyšetruje polícia.
Druhého pasažiera previezli do nemocnice
Dvojmiestny vrtuľník pilotoval 56–ročný muž z Hlohovca, v tom čase sa vo vrtuľníku nachádzal aj 53–ročný muž zo Senca. Pilot pád neprežil, pasažier bol vrtuľníkom prevezený do nemocnice v Bratislave.
56-ročný pilot Milan sa pilotovaniu takýchto vrtuľníkov a vírnikov venoval dlho. Podľa našich informácií dokonca sám učil iných. Viacerí svedkovia tvrdia, že tesne pred nehodou robil manéver, ktorý sa mu nepodaril. Ten sa mu zrejme aj stal osudným…
Polícia už začala trestné stíhanie pre usmrtenie. Vrak vrtuľníka sa ešte stále nachádza v poli za Trnavou. Príčiny a okolnosti pádu stroja sú v štádiu vyšetrovania.
Jednotka Hasičského a záchranného zboru v Trnave (HaZZ) ukončila práce spojené s odstraňovaním následkov havárie vrtuľníka. Vrtuľník spadol približne o 10,40 hodine neďaleko trnavského letiska.
Jedna osoba pri nehode zahynula, druhá utrpela ťažké zranenia. Pád vrtuľníka vyšetruje polícia, ktorá začala trestné stíhanie pre usmrtenie, informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trnave Michal Hanus.
Dvojmiestny ultraľahký vrtuľník pilotoval 56-ročný muž z Hlohovca, ktorý pád stroja neprežil. Ďalší pasažier, 53-ročný muž zo Senca, bol vrtuľníkom prevezený do bratislavskej nemocnice. Podľa informácie Zuzany Turočekovej z Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE utrpel muž viacnásobné poranenia tela, jeho stav bol však stabilizovaný. Príčiny a okolnosti pádu sú v štádiu vyšetrovania, konštatoval Hanus.
Na mieste nehody zasahovala hasičská technika AHZS MB Vario a AHZS MB Atego s deviatimi hasičmi. Tí zabezpečili vrtuľník proti vzniku požiaru odpojením akumulátora a ďalšiemu úniku prevádzkových kvapalín zabránili sorbčnými rohožami, informoval Martin Fulajtar z Krajského riaditeľstva HaZZ v Trnave. Po príjazde Dobrovoľného hasičského zboru Pole s technikou T 815 – AV 15 a PV3S bol vrtuľník naložený a odvezený.
Tragédia pri Trnave: Milan († 56) zomrel pri páde vrtuľníka, Albert je ťažko zranený
Včera 11:31 – V okrese Trnava v nedeľu dopoludnia havaroval dvojmiestny vrtuľník. Jeden člen posádky je mŕtvy, druhý je ťažko zranený.
Neďaleko trnavského letiska Aero klubu spadol v nedeľu 21. apríla 2013 vrtuľník.
Autor: TASR
Nešťastie pri Galante: Do Váhu sa zrútil vrtuľník, zomrel 13-ročný chlapec
Vrtuľník spadol v nedeľu podvečer do Váhu. Zahynul chlapec († 13). Havarovaný stroj vytiahli po 22 hodine.
Dvojmiestny vrtuľník havaroval v nedeľu krátko po 10,30 h neďaleko Trnavy smerom na obec Malženice. Smrť jedného člena posádky a prevoz druhého do nemocnice potvrdil hovorca operačného strediska záchranárov Boris Chmel.
|URL|EMBED|0 ľudí|Videlo: 17758 ľudí
Zdroj: dom, Tivi.sk
Tragédia sa stala niekoľko sto metrov od krajského sídla, približne 500 metrov od letiska. Stroj pravdepodobne dopadol na bok. „Polícia začala trestné stíhanie pre usmrtenie. Príčiny a okolnosti pádu vrtuľníka sú v štádiu vyšetrovania,“ povedal trnavský krajský policajný hovorca Michal Hanus.
Ďalších 12 fotografií v galérii.
Pri páde vrtuľníka neďaleko Trnavy zomrel Milan Ď. († 56).
Autor: dm, Nový Čas
Jeden člen posádky Milan Ď. († 56) z Hlohovca pri havárii zahynul. Alberta A. (53) zo Senca s ťažkými zraneniami leteckí záchranári vrtuľníkom previezli do nemocnice na bratislavských Kramároch. „Muž má stredne ťažké zranenia. Pri nehode si zlomil časť panvy, stehennú kosť a zápästie. Má aj viacpočetné ľahšie poranenia. Je pri vedomí, stabilizovaný. Čaká ho operácia,“ povedala pre Čas.sk hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Petra Stano Maťašovská.
Podľa obchodného registra zverejneného na internete bol Milan Ď. majiteľom firmy sprostredkujúcej nákup a dovoz ultraľahkých vrtuľníkov. „Do vyšetrenia príčin havárie sa nechceme vyjadrovať,“ povedal pre Čas s neskrývaným žiaľom syn Milana Ď.
Ďalších 12 fotografií v galérii.
Neďaleko trnavského letiska Aero klubu spadol v nedeľu 21. apríla 2013 vrtuľník.
Autor: TASR
Následky havárie už odstránili
Jednotka Hasičského a záchranného zboru v Trnave (HaZZ) už podľa agentúry TASR ukončila práce spojené s odstraňovaním následkov havárie vrtuľníka.
Na mieste nehody zasahovala hasičská technika AHZS MB Vario a AHZS MB Atego s deviatimi hasičmi. Tí zabezpečili vrtuľník proti vzniku požiaru odpojením akumulátora a ďalšiemu úniku prevádzkových kvapalín zabránili sorbčnými rohožami, informoval Martin Fulajtar z Krajského riaditeľstva HaZZ v Trnave. Po príjazde Dobrovoľného hasičského zboru Pole s technikou T 815 – AV 15 a PV3S bol vrtuľník naložený a odvezený.
O život prišiel známy a uznávaný 56-ročný letecký inštruktor Milan Ďurica z Hlohovca. V Trnave na Malženickej ceste prevádzkoval leteckú školu. Druhým mužom na palube bol 53-ročný klient zo Senca.
Bol to čestný podnikateľ a dobrý človek. Česť jeho pamiatke.
Milan bol clovek,ktory zil lietanim a pracou,bude vsetkym velmi chybat…nie je to spravodlive!CEST JEHO PMATKE!
Po rokoch sa v spomienkach vraciam k tejto leteckej tragédii a aj teraz mám zimomriavky keď si na to spomínam. P. Milana Ď. som síce poznal len krátko, keďže som fanúšik týchto UL. strojov a pri stretnutí mi dal možnosť poznať jeho snahu a zanietenie premeniť svoje sny na realitu. Vzácny človek, ktorý tu určite chýba. Česť jeho pamiatke !