Okolie podniku
Okolie podniku tvorí súbor prvkov, ktoré na podnik pôsobia, ovplyvňujú ho a na ktoré podnik spätne pôsobí.
Marketingové prostredie
Marketingové prostredie zahŕňa nekontrolovateľné faktory, ktoré obklopujú podnik.
Mikroprostredie
Mikroprostredie je súbor faktorov, ktoré majú vplyv na schopnosť podniku uspokojovať potreby zákazníkov. Rozdeľujeme ho na:
- Interné mikroprostredie – výskumno-vývojová základňa podniku, prostredníctvom ktorej podnik dokáže pružne reagovať na nové požiadavky zákazníkov.
- Externé mikroprostredie – zahŕňa dodávateľov, marketingových sprostredkovateľov, zákazníkov, konkurenciu a verejnosť.
Makroprostredie
Makroprostredie zahŕňa pôsobenie šiestich základných faktorov:
- Demografické prostredie
- Ekonomické prostredie
- Prírodné prostredie
- Technologické prostredie
- Politické prostredie
- Kultúrne prostredie
Prvky okolia podniku
Demografické prostredie
Demografické prostredie tvoria demografické trendy, ku ktorým patria:
- zmeny vekovej štruktúry obyvateľstva
- zmeny v počte členov rodiny
- zmeny vo vzdelanostnej štruktúre
- zmeny v pracovnom postavení a rozložení populácie
Ekonomické prostredie
Ekonomické prostredie vytvára kúpnu silu spoločnosti a štruktúru jej výdavkov. Kúpnu silu ovplyvňujú najmä reálne príjmy, inflácia, daňové politiky a ďalšie faktory ako prírodné, technologické, politické a kultúrne prostredie.
Prírodné prostredie
Prírodné prostredie reprezentuje prírodné zdroje, ktorými spoločnosť disponuje. Tento faktor je ovplyvnený trendmi ako:
- nedostatok prírodných surovín
- nedostatok vody
- znečistenie prírodných zdrojov škodlivinami
- rast energetických nákladov
Technologické prostredie
Technologické prostredie ovplyvňuje postavenie podniku a tvorí ho sily, ktoré pôsobia na vznik nových technológií, nových trhových príležitostí a nových produktov.
Politické prostredie
Politické prostredie tvorí súbor zákonov vládnych orgánov, ktoré upravujú podnikateľské aktivity, konkurenčné prostredie podnikov, ochranu spotrebiteľa a ekologické správanie sa podnikov.
Kultúrne prostredie
Kultúrne prostredie je prvok okolia podniku, ktorý sa historicky vyvíjal a ovplyvnil základné hodnoty spoločnosti, záľuby a postoje jej členov.
Väzby medzi podnikom a jeho okolím
Vertikálne väzby podniku
Vertikálne väzby majú charakter mocenských vzťahov. Sú to najčastejšie vzťahy medzi ekonomickým centrom štátu a obcami a podnikmi. Môžu zahŕňať aj vzťahy podnikateľských subjektov združených v určitých formách združení.
Ekonomické funkcie štátu zahŕňajú:
- Efektívnosť – prejavuje sa prostredníctvom trhového zlyhania, ktoré často zapríčiňuje nedokonalá konkurencia.
- Spravodlivosť – vyvolaná potrebou prerozdeliť dôchodky v spoločnosti medzi jej členov.
- Ekonomická stabilita – kontrolovanie výkyvov hospodárskeho cyklu a čelenie im.
Funkcie vlády a obce
Funkcie vlády a obce vo vzťahu k podnikateľským subjektom sa realizujú prostredníctvom hospodárskej politiky. Hospodárska politika štátu pozostáva z parciálnych politík, ktoré majú úlohu makroregulátorov:
- Fiškálna politika – realizuje sa prostredníctvom rozpočtov, daní, dotácií a ciel.
- Protiinflačná politika – orientovaná na zabránenie znehodnocovania a zabezpečenie konvertibility meny a rovnovážneho hospodárskeho vývoja.
- Štruktúrna politika – podporuje alebo brzdí rozvoj podnikania v konkrétnych odvetviach a podnikateľských odboroch.
- Vedecko-technická politika – zameraná na rozvoj vedy, výskumu a technického rozvoja.
- Protimonopolná politika – orientovaná na podporu hospodárskej súťaže a zabránenie zneužívaniu monopolného postavenia podnikov na trhu.
- Ekologická politika – odstraňuje a prevencia poškodzovania životného prostredia.
- Politika zamestnanosti a sociálna politika – zameriavajú sa na udržanie a zvyšovanie životnej úrovne obyvateľstva, rast miezd a vytváranie nových pracovných miest.
- Zahranično-obchodná politika – sleduje liberalizáciu zahraničného obchodu a orientuje sa na proexportné alebo protiexportné stratégie.
Horizontálne väzby podniku
Horizontálne väzby podniku majú charakter trhových vzťahov a medzi podnikmi sú ovplyvnené postavením podniku v podmienkach dokonalej alebo nedokonalej konkurencie. Tieto väzby môžu zahŕňať:
- Obchodné záväzkové vzťahy – vznikajú na základe zmlúv, pričom základnou charakteristickou črtou je zmluvná voľnosť strán.
- Konkurenčné väzby – vznikajú medzi konkurenčnými podnikmi a sú prestížnymi súťažnými vzťahmi, ktoré môžu byť ovplyvnené úrovňou podnikateľskej aktivity podniku. Vytvárajú sa najmä v podmienkach dokonalej konkurencie a podporuje ich protimonopolný úrad.