Znižovanie cien
Zmena ceny je spôsobená rôznymi príčinami. Príčiny ktoré donútia firmu znížiť cenu:
- nadbytočná kapacita výroby
- klesajúci podiel na trhu
Riziká, ktoré prináša táto stratégia
- „léčka“ – „pasca“ nízkej kvality
- pasca krehkého podielu na trhu
- pasca plytkých vreciek
Zvyšovanie cien
Úspešné zvýšenie ceny môže podstatne zvýšiť zisk. Príčiny zvyšovania cien:
- inflácia nákladov
- anticipačná tvorba cien
- nadmerný dopyt
Najčastejšie spôsoby úpravy cien
- systém oneskoreného stanovovania cien
- použitie doložiek o zvýšení
- oddelenie tovaru od služieb
- zníženie zliav
Reakcie zákazníka na zmenu ceny
Reakcia zákazníka na zníženie ceny:
- obava že firma končí s činnosťou, obava z dopredaja, že nebudú náhradné diely
- firma sa dostala do ťažkostí a bude nasledovať bankrot
- čakajú na ďalšie zníženie, myslia že zníženie ceny bude po etapách
Reakcia zákazníka na zvýšenie ceny:
- výrobok je žiadaný, treba ho rýchlo kúpiť
- výrobok ma vyššiu úžitkovú hodnotu
- firma chce rýchlo zbohatnúť
Reakcia firmy na zmeny cien konkurencie:
- zachovať cenu
- zvýšiť vnímanú spotrebiteľskú hodnotu
- znížiť cenu
- zvýšiť cenu a zlepšiť spotrebiteľskú hodnotu
- zaviesť radu lacných výrobkov
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 19.3.2009 a aktualizovaný 26.6.2015. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Aké sú príčiny, ktoré vedú firmy k rozhodnutiu o znížení cien svojich produktov?
Firmy môžu rozhodnúť o znížení cien z rôznych dôvodov, ako je nadbytočná výrobná kapacita alebo pokles ich podielu na trhu. Tieto faktory ich nútia reagovať, aby zostali konkurencieschopné.
Môže byť zvyšovanie cien v dôsledku inflácie vnímané ako neetické konanie firiem?
Zvyšovanie cien kvôli inflácii sa obvykle nepovažuje za neetické, pretože je to reakcia na zvyšujúce sa vstupné náklady a nie je to nutne rozhodnutie zamerané na maximalizáciu zisku na úkor spotrebiteľa. Spoločnosti sa musia prispôsobiť ekonomickým podmienkam, aby prežili.
Aké negatívne dôsledky môžu mať dlhodobé stratégie zníženia cien pre ekonomiku?