Služba je úkon, ktorým sa plní záväzok voči druhej osobe. Služba ako ekonomická činnosť predstavuje produkciu ekonomickej jednotky tretej osobe plateným spôsobom. V súčasnosti zaznamenávame rast významu a postavenia služieb v ekonomike: rast podielu na tvorbe HDP aj rast podielu služieb na zamestnanosti. Viac sa o triedení služieb a ich definícii dočítate na stránke Podstata a triedenie služieb.
Vlastnosti služieb
Medzi hlavné vlastnosti služieb patria:
- nehmotnosť
- nedeliteľnosť
- premenlivosť
- neskladovateľnosť
5 kategórií trhovej ponuky služieb
Služby môžu tvoriť malú, alebo podstatnú časť ponuky trhovej firmy. Z tohto hľadiska rozlišujeme 5 kategórií trhovej ponuky:
- čistý hmotný tovar – ponuka pozostáva čisto z hmotného tovaru
- hmotný produkt spolu so službou
- hybrid – ponuka sa skladá z dvoch rovnakých podielov – tovaru a služby
- služba spolu s malým podielom hmotného produktu
- čistá služba
Predaj služieb
Predaj služieb má svoje špecifiká. Výhody a nevýhody priameho predaja vs. podpory predaja nájdete na stránke Predaj služieb.
Marketingové stratégie firiem v oblasti služieb
Firmy, ktoré pôsobia v oblasti služieb, používajú odlišné Marketingové stratégie firiem poskytujúcich služby sa líšia od stratégií firiem, pôsobiacich v iných odvetviach. Pre marketing služieb platí model 7 P:
- product
- price
- place
- promotion
- people
- proces
- presentation
Užívatelia služieb sú ovplyvnení väčším množstvom faktorov ako zákazníci kupujúci produkty. Preto je potrebné marketing rozdeliť na vnútorný, vonkajší a interaktívny.
Reklama a PR v službách
Na podporu marketingových stratégií v sektore služieb využívajú podniky mnoho marketingových nástrojov. Pozrite si výhody a nevýhody jednotlivých nástrojov marketingu v službách: Reklama a PR v službách.
Riadenie služieb na podporu výrobkov
Firmy, ktoré poskytujú výrobky musia takisto pre zákazníkov zabezpečovať služby. Všeobecne je možné povedať, že firmy, ktoré vyrábajú dobré výrobky a nemajú zaistené zodpovedajúce služby na podporu svojich výrobkov sú na trhu značne znevýhodnené. Ak firma poskytuje služby vysokej kvality, získava výhodu.
Firma musí starostlivo sledovať potreby zákazníkov a podľa toho navrhnúť výrobok aj systém služieb na podporu výrobku. Zákazníci sú veľmi citliví na nedostatočné služby, ktoré v spojení s výrobkom očakávajú. Starajú sa hlavne o:
- prevádzkovú spoľahlivosť a frekvenciu porúch
- dobu prerušenia v dôsledku poruchy
- dodatočné náklady na údržbu a opravy
Viac informácií nájdete na stránke Riadenie služieb na podporu výrobkov.
Faktory dynamického rozvoja služieb
- demografické zmeny – rast životných nárokov – omladnutie generácie a s tým súvisiace nové požiadavky na služby (napr. spojenie s voľným časom)
- sociálne zmeny:
- zamestnanosť žien – práca v domácnosti – presun mimo domácnosti, príjem oboch členov rodiny spôsobuje dopyt po nových službách
- rast životnej úrovne – viac peňazí na cestovanie alebo zábavu
- zložitejší životný štýl – dopyt po komplexných službách
- medzinárodná mobilita a náročnejší spotrebiteľský vkus
- ekonomické zmeny:
- globalizácia služieb – potreba komunikačných,cestovných,informačných služieb
- špecializácia podnikov – spolupráca s externými dodávateľmi služieb
- politické a právne zmeny
- internacionalizácia služieb – väčšie požiadavky na právne a ostatné profesionálne služby
Súbory na stiahnutie
V kategórii Služby sa nachádzajú tieto súbory na stiahnutie:
Články v kategórii Služby
Články z kategórie Služby nájdete na stránke Odborné články: Služby.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008 a aktualizovaný 25.10.2018. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Už ste čítali?
Zdroje a literatúra
- CIBÁKOVÁ, V. – STRÁŽOVSKÁ, E. 1994. Podnikanie v službách a obchode. Bratislava: Vydavateľstvo SOFA, 1994. 163 s. ISBN 80-85752-17-4.
- ĎAĎO, J. a kol. 2006. Marketing služieb. 1. vyd. Ružomberok: EPOS, 2006. ISBN 80-8057-662-9.
- GRONROOS, Ch. 2001. Service managment and marketing. J.Willey: N.York, 2001. ISBN 0-471-720348.
- KARKALÍKOVÁ, M. 2000. Systém kvality v službách. In Zborník zo VII. Medzinárodná konferencia Svetový deň kvality. Žilina, 9-9 11. 2000, s. 83-87
- KARKALÍKOVÁ, M. – KRAJANOVÁ, J. 2001. Kvalita verejných služieb. Žilina: EDIS Projekt Tempus – Exce Terr ,2001. s.13-33.35-43. ISBN 80-7100-791-9.
- MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. 2002. Verejné služby. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Občianske združenie Ekonómia, 2002. 8,9,22-59,70-89,180-199s. ISBN 80-8055-754-3.
- MATEJDES, A. – ĎAĎO, J. 2002. Služby, teória služieb, marketing služieb, kvalita v službách, služby zákazníkom a meranie spokojnosti s nimi. Bratislava: Epos, 2002. ISBN 80-8057-452-9.
- MICHALOVÁ, V. 2006. Manažment a marketing služieb. Bratislava: NETRI, 2006. ISBN 80-969567-1-X.
- NEMEC,J. – VAŇOVÁ, A. 1994. Marketing v službách. 1 vydanie. Pedagogická spoločnosť Jána Amosa Komenského, 1994. ISBN 80-85162-79-2.
- PAYNE, ADRIAN. 1993. Marketing služieb. Preložila Ing. Dobešová,V. „The Essence of Services Marketing“ Prentice Hall International (UK).14 -15 s. ISBN 80-7169-276-X.
- REGULY, A. 1998. Kroky ku kvalite služieb. Žilina: IRTAS, 1998.brož. ISBN 80-967566-6-4.
- ŠUTEROVÁ, V. – MICHALOVÁ, V. 2004. Služby. Hronský Beňadik: NETRI, 2004. ISBN 80-968904-5-X.