Hlavné vývojové trendy, ktoré musí vziať prevádzkovateľ MO do úvahy pri plánovaní svojich konkurenčných stratégií:
NOVÉ FORMY MALOOBCHODNÉHO PREDAJA
Nové formy neustále vznikajú a ohrozujú už zavedené formy. Zaujímavou formou MO podnikania je znovuoživenie starších foriem predaja (pojazdné predajné stánky)
SKRACOVANIE ŽIVOTNÉHO CYKLU MO
Nové formy sú veľmi rýchlo okopírované a strácajú nádych novosti.
MALOOBCHODNÁ PREDAJ BEZ PREDAJNÍ
Prostredníctvom TV, Internetu, telefónu…
VZRASTAJÚCA KONKURENCIA VO VNÚTRI ODVETVIA
Preto môžeme zaznamenať i silnú konkurenciu medzi maloobchodným predajom v predajniach a maloobchodným predajom bez predajní. Obchody s lacným tovarom, prevádzatelia predajní katalógového predaja a obchodné domy súťažia o získanie rovnakých zákazníkov.
POPULARITA MALOOBCHODU
Vzrastajúca medzidruhová konkurencia spôsobuje, že sa maloobchodní predajcovia presúvajú z jednej pozície na druhú, čo sa týka sortimentu predaja.
GIGANTNÍ PREVÁZDKOVATELIA MO
Vznikajú obrovské firmu, ktoré sa zaoberajú maloobchodným predajom. Výborná informovanosť a kúpna sila im dáva možnosť ponúknuť zákazníkom veľké cenové úspory.
MENIACE SA PREDSTAVY O NÁKUPE „POD JEDNOU STRECHOU“
V súčasnej dobe nákupne supercentrá významne konkurujú obchodným domom a ponúkajú nepretržitý predaj po 24 hodín denne.
ROZVOJ VERTIKÁLNYCH MRKT SYSTÉMOV
V dôsledku zlepšovania riadenia distribučných ciest zo strany veľkých spoločností dochádza k vytlačovaniu malých súkromných obchodov.
PORTFÓLIOVÝ PRÍSTUP
Maloobchodné organizácie prichádzajú stále s novými formami obchodov zameraných na skupiny s odlišnými životným štýlom. Tieto skupiny niesu pevne spojené s určitou formou predaja (napríklad s predajom v obchodných domoch), ale presúvajú sa v rámci určitého mixu obchodov, ktoré sa im javia ako najpriaznivejšie.
RASTÚCI VÝZNAM MO TECHNOLÓGIE
Maloobchodné technológie sa stávajú významným konkurenčným nástrojom. Napr. Počítače, jedným z inovačných prostriedkov je snímací systém intenzity prevádzky v predajni.
GLOBÁLNA EXPANZIA VEĽKÝCH PREVÁDZKOVATEĽOV MO PREDAJNÍ
Veľkí prevádzkovatelia maloobchodov s dobrými obchodnými značkami stále viac expandujú do iných krajín.
MALOOBCHODNÉ PREDAJNE JAKO SPOLOČENSKÉ CENTRÁ
V dnešnej dobe je celá rada ľudí osamelá, pracuje doma alebo žije v izolácii na vidieku. Títo ľudia vyhľadávajú spoločnosť a slúžia im k tomu obchodu bez ohľadu na to, aké tovary predávajú.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.