Obchodný dom
Obchodné domy vznikli v roku 1851. Príčiny vzniku: rast industrializácie, rast spotreby, rast možnosti v oblasti premiestňovania produktov. Celková charakteristika obchodného domu:
- veľká predajná plocha
- značné množstvo rôznych druhov sortimentu
- nediferencované marže
- rozhodnutia o nákupe motivované impulzmi
- rýchly obrat kapitálu
- spriemerovaný jednotkový zisk
Ľudová predajňa
Prvé ľudové predajne sa objavujú v r. 1880, príčiny vzniku boli rovnaké, ako pri obchodných domoch. Celková charakteristika ľudovej predajne:
- čiastočne to, čo v obchodných domoch
- rýchly obrat tovaru
- nediferencované ceny
Samoobsluha
Samoobsluhy sa objavili v roku 1916. Medzi hlavné príčiny vzniku samoobslúh patrili:
- urbanizácia
- industrializácia
- masová spotreba
- rozvoj automobilizmu
Celková charakteristika samoobsluhy:
- široký sortiment potravín
- rýchly obrat zásob
- časť práce prenesená na spotrebiteľa
- nízke marže
Hypermarket
Hypermarket definujeme od roku 1963. Vznikol z niekoľkých dôvodov:
- nasýtenie obchodnej siete v meste
- zvyšujúce sa náklady obchodných domov
- diverzifikácia výroby
Celková charakteristika hypermarketu:
- umiestnenie na perifériách miest
- veľká predajná plocha
- nízke marže
- vhodné parkoviská
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 1.7.2008 a aktualizovaný 7.9.2017. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.