Úvod » Obchod » Obchod
Obchod a obchodovanie

Obchod a obchodovanie

Obchod, obchodovanie a predaj je široký pojem. Táto kategória zahŕňa oblasti, týkajúce sa obchodu a predaja od maloobchodov a veľkoobchodov cez služby, medzinárodný obchod, marketingové distribučné cesty, spotrebiteľské a vládne trhy, psychológiu, sociológiu, až po logistiku, distribúciu, dopravu, prepravu a špedíciu.

Typy obchodov

Veľkoobchod

Veľkoobchod zahŕňa všetky činnosti týkajúce sa predaja tovaru a služieb subjektom, ktorý ich nakupujú za účelom ďalšieho predaja v maloobchodnej sieti alebo ako vstupy pre ďalšie obchodovanie. Veľkoobchodní podnikatelia (nazývaný rovnako distribútori) sa líšia vo veľa ohľadoch od prevádzkovateľov maloobchodných predajní.

Maloobchod

Maloobchod zahŕňa všetky aktivity, ktoré sú spojené s predajom tovaru alebo služieb konečným spotrebiteľom pre neobchodné použitie. Maloobchodom alebo predajňou je akýkoľvek subjekt podnikania, ktorého tržby plynú prevažne z maloobchodného predaja.

Obchodné trhy

Spotrebiteľské trhy

Spotrebiteľským trhom sa rozumie súhrn všetkých jednotlivcov a domácností, ktorí nakupujú produkty na osobnú spotrebu. Nie je jednoduché porozumieť spotrebnému správaniu zákazníkov. Stáva sa, že zákazníci sa chovajú odlišne od toho, ako deklarujú svoje potreby a svoje priania. Niekedy reagujú na zistené okolnosti tým, že zmenia nečakane svoj názor v poslednej minúte.
Oblasť spotrebiteľského správania sa zaoberá tým, ako jednotlivci, skupiny a organizácie tovar vyberajú, používajú, ako nakladajú s tovarom, so službami, s myšlienkami a so skúsenosťami, ktoré slúžia na uspokojovanie ich potrieb a prianí. Viac sa o obchodných trhoch dočítate v sekciách Spotrebné trhy a nákupné chovanie a Priemyselné a obchodné trhy.

Vládne trhy

Na vládnych trhoch (štátne trhy) je postup pri nákupe v záujme efektívneho využitia verejných prostriedkov legislatívne upravený a môže mať formu obchodnej verejnej súťaže, užšej súťaže, rokovacieho konania, cenovej ponuky, resp. formu priameho zadania jednému uchádzačovi.

Služby

Služby sú nehmotné, nedeliteľné, premenlivé a neskladovateľné. Na rozdiel od materiálnych výrobkov si ich nemôžeme dopredu prehliadnuť, ochutnať, ovoňať. Aby sa znížila neurčitosť výsledkov služby, zákazník vyhľadáva určité znaky, ktoré by svedčili o kvalite služieb. Služby vysoko závisia na tom, kto ich poskytuje, kedy a kde. Pre služby je typické, že sú vytvárané a konzumované súčasne. Ak nejaká osoba poskytuje službu, stáva sa jej súčasťou. V sekcii Služby nájdete ďalšie charakteristiky, vlastnosti, členenie, typy služieb a ich riadenie.

Cenotvorba

Firma nanovo stanovuje ceny vtedy, ak uvádza nový výrobok na trh, uvádza zavedený výrobok do nevej distribučnej siete alebo na nové územie, a ak dostane ponuku od nového dodávateľa. Firma sa musí rozhodnúť, do akého segmentu umiestni svoj výrobok z hľadiska ceny a kvality. Firma môže použiť rôzne cenové stratégie, o ktorých sa dočítate v sekcii Tvorba cien.

Tovaroznalectvo

Tovar je produkt ľudskej práce, ktorý uspokojuje ľudské potreby. Tovaroznalectvo je náuka o tovare. Predmetom jeho skúmania je úžitková hodnota tovaru.

Obchodná propagácia

Predmetom obchodnej propagácie je spotrebiteľská propagácia, obchodná propagácia a propagácia predávajúcich a predajných síl. Obchodná propagácia prináša rýchlejšiu predajnú odozvu ako reklama a inzercia. O obchodnej propagácii sa dočítate v sekcii Marketingové riadenie obchodu. Obchodná propagácia priťahuje zákazníkov hľadajúcich výhodné nákupy. Verní zákazníci nemajú vo zvyku meniť svoje nákupné zvyky. Reklama a inzercia je schopná zvýšiť vernosť značky. Medzi hlavné odvetvia, využívané pri analýze a zvyšovaní predaja vzhľadom na ľudské spotrebiteľské správanie patria psychológia a sociológia v oblasti nazývanej psychológia predaja.

Distribúcia

Pod distribúciou rozumieme vytvorenie a riadenie prevozu produktu od výrobcu k spotrebiteľovi, pričom opatrenia obsahujú všetky rozhodnutia o tvorbe podnikateľských interných a externých odbytových organizácií, ktoré pomocou marketingu vytvárajú kontakt medzi odbytom a podnikom. Distribúcia predstavuje súhrn operácií zameraných na sprístupnenie jednotlivých výrobkov k spotrebiteľovi. Distribučné systémy definujú marketingové distribučné cesty.

Špedícia

Špeditér resp. zasielateľ je ten, kto vo vlastnom mene na cudzí účet a v cudzom záujme obstaráva prepravu zásielok z miesta odoslania na miesto určenia. Cieľom špeditérskej firmy je optimálne riešenie prepravných, cenových a relačných podmienok z hľadiska dlhodobých obchodných vzťahov. Fyzický presun tovarov sa uskutočňuje prostredníctvom dopravy a prepravy.

Logistika

Logistika je veda o tokoch materiálových, finančných a informačných. Viac sa o logistike dočítate v sekcii Logistika.

Medzinárodný obchod

Medzinárodný obchod zahŕňa medzinárodnú výmenu tovarov a služieb medzi skupinou krajín v rámci medzinárodného zoskupenia. Medzinárodný obchod má nezastupiteľné miesto pri rozširovaní spotrebných možností krajín, pretože umožňuje krajine spotrebovať viac tovaru, ako by spotrebovala v situácii, keby boli hranice uzavreté. Prínos je v tom, že umožňuje rozšíriť sortiment spotreby o statky, ktoré krajina z rôznych dôvodov nie je schopná vyrobiť.

Medzinárodné podnikanie

Medzinárodné podnikanie sú podnikateľské aktivity, ktoré prekračujú priestor národnej ekonomiky. Patria sem rôzne medzinárodné obchodné, kapitálové a finančné aktivity. Viac sa o medzinárodnom podnikaní dočítate v sekcii Zahraničný obchod.

Súbory na stiahnutie

V kategórii Obchod sa nachádzajú tieto súbory na stiahnutie:

Zdroje a literatúra

  • BIGOŠ, P., KISS, I., RITÓK, J., KASTELOVIČ, E. Materiálové toky a logistika II., Logistika výrobných a technických systémov. TU v Košiciach, 2005. 198 s. ISBN 80-8073-263-9.
  • BOBÁK, R. Základy logistiky. Zlín, 1999. 162 s. ISBN 80-214-1428-6.
  • DUPAĽ, A., BREZINA, I. Logistika v manažmente podniku. SPRINT vfra, 2006. 330 s. ISBN 80-89085-38-5.
  • DZUROVÁ Mária – Reklamácie ( Kvalita reklamácie), 1996, ISBN 80-85568-59-4
  • HARUMOVÁ, Anna – Ohodnocovanie pohľadávok, 2002, prvé vydanie, ISBN 80-89047-45-9
  • HARUMOVÁ, Anna a kol. – Stanovenie hodnoty majetku, 2008, prvé vydanie, ISBN 978-80-80-8078-224-5
  • HES, Aleš – REGNEROVÁ, Marta – HRUBÁ, Daniela. 2005. 5. vyd. Obchodní náuka. Praha: ČZU, 2005. 278 s. ISBN 80-213-1155-X.
  • HES, Aleš. 2001. 1. vyd. Základy maloobchodu. Praha: ČZU, 2001. 95 s. ISBN 80-213-0795-1.
  • HORSKÁ, Helena. 2007. Medzinárodný marketing. Nitra: SPU, 2007. 223 s. ISBN 978-80-8069-938-3.
  • CHMELÍKOVÁ, Ľudmila. 2002. Obchod – Minulosť, súčasnosť, perspektívy. Bratislava: Epos, 2002. 362 s. ISBN 80-8057-470-7.
  • KITA, Jaroslav a kolektív. 2002. Marketing. 2. vyd. Bratislava: Iura Edition, 2002. 411 s. ISBN 80-89047-23-8.
  • KOTLER, Philip – ARMSTRONG, Gary. 2007. Marketing. Praha: Grada publishing, 2007. 855 s. ISBN 80-247-0513-3.
  • KOTLER, Philip a i. 2009. Marketing Management. Harlow: Pearson Education Limited, 2009. 889 s. ISBN 978-0-273-71856-7.
  • KOTLER, Philip. 2003. Marketing od A do Z. Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. 1. vyd. Praha: Management Press, 2003. 203 s. ISBN 80-7261082-1.
  • KRETTER, Anton a kolektív. 2004. Marketing. Nitra: SPU, 2004. 288 s. ISBN 80-8069-390-0.
  • LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Computer Press, 2004.172 s. ISBN 80-251-0174-6.
  • MATEIDES, Alexander – Úvod do tovaroznalectva, EUMB Banská Bystrica,2002, ISBN 80-8055-716-0
  • MLÁKAY Jozef a kol. – Tovaroznalectvo priemyselného tovaru, EU Bratislava, 2008, 2. vydanie, ISBN 978-80-225-2497-1
  • PODOLÁK, Alojz a kolektív. 2007. Medzinárodný obchod a formovanie agroobchodnej politiky. Nitra: SPU, 2007. 215 s. ISBN 978-80-8069-863-8.
  • SMITH, Paul. 2000. Moderní marketing. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 518 s. ISBN 80-7226-252-1.
  • STARZYCZNÁ, Halina. 2010. Ekonomika obchodu. [online]. [cit. 2010-12-27]. Dostupné na: < http://polodriver.uvadi.cz/files/Ekonomika%20Obchodu/eo8.pdf>.
  • STARZYCZNÁ, Halina. 2010. Ekonomika podniku. [online]. 2010 [cit. 2010-12-27]. Dostupné na: <http://polodriver.uvadi.cz/files/Ekonomika%20Obchodu/eo1.pdf>.
  • TAKÁCS Zoltán – Metodika účtovania, 2005, ISBN 80-88984-73-4
  • ZÁBOJ, Marek. 2010. Obchodní operace. Elportál [online]. Brno: Masarykova univerzita, aktualizované 2010. [cit. 2010-10-03]. Dostupné na: <http://is.muni.cz/elportal/?id=869315>. ISSN 1802-128X.
  • ZAMAZALOVÁ, Marcela. 2008. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada publishing, 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-2049-4.

4 komentárov “Obchod

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *