Definície mobilného obchodovania:
- Mobilné obchodovanie je každá transakcia vykonaná prostredníctvom koncových zariadení, reprezentuje nový kanál pre všetky transakcie elektronického obchodovania vo smeroch B2B (podnik podnikom) a B2C (podniky zákazníkom).
- Mobilné obchodovanie je akákoľvek transakcia s finančnou hodnotou uskutočňovaná prostredníctvom mobilnej telekomunikačnej siete.
Rozdiel medzi pojmom bezdrôtový a mobilný.
- Mobilný zaručuje nezávislosť na mieste pre komunikujúcu osobu.
- Bezdrôtový naopak označuje spôsob komunikácie zariadenia s okolím.
Výhody mobilného obchodovania
Nezávislosť na mieste – s mobilným telefónom sa jeho majiteľ môže kdekoľvek dostať k aktuálnym informáciám a môže uskutočňovať transakcie nezávisle na svojej polohe.
Dosiahnuteľnosť – zatiaľ čo pri elektronickom obchodovaní musí užívateľ cielene vytvoriť pripojenie k internetu, pri mobilnom obchodovaní je k dosiahnutiu kdekoľvek a kedykoľvek..
Bezpečnosť – pokiaľ sa zoberú do úvahy napríklad len mobilné telefóny, je možné použiť do nich vloženú SIM kartu ako mikrokalkulačku k zakódovaniu správy
Lokalizovateľnosť – už z princípu samotnej možnosti spojenia hovoru je nutné, aby mobilný operátor poznal polohu volajúceho i volaného.
Praktickosť – obsluha mobilných telefónov je podstatne jednoduchšia ako obsluha osobných počítačov.
Okamžitá použiteľnosť – mobilné telefóny sú vyrábané tak, že sú ihneď po zapnutí schopné prevádzky.
Identifikácia – vďaka jedinečnému telefónnemu číslu a dátam uloženým na SIM karte sú užívatelia služieb jednoznačne identifikovateľní
Personalizácia – kvôli jednoznačnej identifikácii je možné zákazníkom ponúknuť vysoko osobný prístup.
Aplikácie mobilného obchodovania
Prezentácia firmy (m-presence)
- M-presence predstavuje prvotnú fázu aplikácií elektronických médií v obchode a často sa obmedzuje na zverejnenie svojich webových stránok s ponukou tovaru a služieb dostupných z mobilných zariadení.
Mobilné platby (m-payment)
- Platby prostredníctvom mobilných koncových zariadení majú oproti platbám v elektronickom obchode (napr. platobnou kartou) niekoľko výhod. Ide najmä o:
- Nezávislosť užívateľa na mieste (mobilný telefón majú užívatelia vždy pri sebe, dokonca častejšie než platobnú kartu);
- Možnosť autorizácie, ktorú poskytujú funkcie SIM karty, vrátane šifrovania.
Mobilné nakupovanie (m-purchasing)
- M-purchasing predstavuje mobilnú transakciu na úrovni B2B určenú na nákup materiálov a služieb potrebných pre výrobu alebo obchod.
- Mobilné nakupovanie sa orientuje iba na jednotlivé nákupy (nie komplexné zásobovanie) pomocou mobilných technológií.
Analýzy prístupov na webové stránky (m-tracking)
- M-tracking sú aplikácie orientované na sledovanie prístupu zákazníkov na webové stránky firmy na základe tzv. log súborov.
Mobilný obchod (m-shop)
- Aplikácie typu „m-shop“ predstavujú najčastejší obchodný model založený na vzťahu B2C.
Powershopping
- Princíp powershoppingu vychádza z vysokého počtu nakupujúcich jedného druhu tovaru na internete, ktorí spoločne môžu dosiahnuť nižšiu cenu od výrobcu príslušného tovaru.
- Powershopping je založený na tom, že podnik, ktorý slúži ako sprostredkovateľ nákupu, vyhlási tovar a zodpovedajúcu cenu, ktorá sa líši od počtu zákazníkov.
- Finálna cena tovaru je stanovená až nakoniec, keď je už známy počet zákazníkov.
Mobilný marketing (m-marketing)
- Marketingový mix v sebe štandardne obsahuje produkt, cenu, miesto a komunikáciu so zákazníkom.
- V rámci m-marketingu bude primárne analyzovaná práve otázka komunikácie, konkrétne tvorba komunikačného mixu.
Mobilné aukcie (m-auction)
- Princíp m-aukcie je založený na tom (rovnako ako pri klasických aukciách), že predajca zadefinuje tovar, ktorý chce predať a kupujúci sa snaží ponúknuť vyššiu cenu než posledný záujemca.
- Špecifikum mobilných aukcií spočíva v možnosti uskutočniť ponuku kdekoľvek, t.j. na ľubovoľnom mieste, keď sa zákazník rozhodne podať ponuku v aukcii.
Mobilné zásobovanie (m-procurement)
- Mobilné zásobovanie sa orientuje, podobne ako to bolo spomenuté pri elektronickom obchodovaní, na vzťahy B2B, teda na vzájomné vzťahy na základe vzájomného prepojenia dvoch firiem.
- Dodávateľ môže v tomto režime neustále doplňovať skladové zásoby a udržiavať ich stav na vopred dohodnutej hladine.
Mobilná starostlivosť o zákazníka (m-care)
- V súvislosti s riadením starostlivosti o zákazníka sa rozvíja množstvo ďalších služieb a aplikácií založených na mobilnej báze.
Autor: lucifuk
Tento príspevok bol vytvorený 31.7.2015 a aktualizovaný 6.7.2020. Pozrite si ďalšie príspevky autora lucifuk.