Úvod » Marketing » Marketing » Agrárny marketing » Marketingový priestor, zlepšenie výkonu na trhu, udržanie trhov a ich rozvoj a kombinácia výrobkov na trhy

Marketingový priestor, zlepšenie výkonu na trhu, udržanie trhov a ich rozvoj a kombinácia výrobkov na trhy

0
Marketingové úlohy a stratégie v agrárnom marketingu

Marketingové úlohy a stratégie v agrárnom marketingu

Trvale rentabilná a neohrozená pozícia na trhu

Pre trvale rentabilnú a neohrozenú pozíciu na trhu treba realizovať nasledovné úlohy:

  1. zlepšiť sortiment a ponuku výkonov – koncept trhovej ponuky
  2. udržať, vybudovať, získať trhy a zákazníkov – koncept trhu
  3. zabezpečiť odbyt produktov – koncept produktu

Zlepšenie využitia marketingového priestoru

Pre zlepšenie využitia marketingového priestoru treba riešiť nasledovné otázky:

Zlepšenie výkonu na trhu

Zlepšenie výkonu na trhu sa týka sa zlepšenia sortimentu a ponuky výkonu. Medzi nástroje marketingu, ktoré určujú zlepšenie na trhu zaraďujeme:

  • dnešné ponuky výkonu – týkajú sa otázok ohľadom želaní a požiadaviek zákazníkov na naše výkony
  • zlepšenie ponuky výkonu – lepší výkon zvýši úžitok a spokojnosť zákazníka, pozitívne riešenie reklamácií
  • budúca oblasť činností – nové alebo inovované podnikateľské nápady, zlepšenie úžitkových vlastností výrobkov, určenie výrobkov, ktoré chceme v budúcnosti produkovať a ktoré ustúpia
  • vybudovanie predností výkonov – zákazník posudzuje zo svojho pohľadu, či sú naše výrobky lepšie alebo horšie ako u konkurencie, preto riešime otázky, či máme možnosť byť lepšími a aké zmeny pre to treba urobiť

Udržanie trhov a ich rozvoj

Udržanie trhov a ich rozvoj znamená rozvinúť vlastný priestor, zvýšiť podiel na trhu, kapacitu trhu. Na trhu sa prejavuje:

  • veľké podniky majú prednosti v nákladoch
  • väčší počet výrobcov má možnosť ponúkať rovnaký tovar a neprejavuje sa snaha vytlačiť konkurenciu z trhu
  • mimoriadny výkon zaručí úspech
  • efekt z množstva

Štyri stratégie trhu

Poznáme 4 hlavné stratégie firiem na trhu:

  1. preniknutie na trh
  2. rozšírenie trhu
  3. uvedenie výrobku na trh
  4. diverzifikácia

Preniknutie na trh

Preniknutie na trh znamená vyplnenie doterajšieho trhu výrobkami a poskytovanými výkonmi, pričom je dôležité získať vernosť zákazníka, zlepšiť prístup k zákazníkovi, zaradiť ich do určitého systému a špecializovať sa (špecializácia aplikačná, na zákazníkov, priestorová, výrobková, v službách), starať sa o zákazníka.

Rozšírenie trhu

Rozšírenie trhu predstavuje otvorenie nových trhov s doterajšími výrobkami (aj na vzdialenejších trhoch, vtedy ide o geografické rozšírenie). Môžu nastať problémy s absorbčnou schopnosťou trhu alebo sa objavia nejaké vstupné bariéry. Pri hľadaní štrbín na istom trhu môže dojsť k rozdeleniu daného trhu na čiastkové – ide o segmentáciu trhu.

Uvedenie výrobku na trh

Uvedenie výrobku na trh znamená naplnenie existujúceho trhu novými výrobkami. Tu je dôležité sledovať výkon trhu, ktorý možno využiť v troch rovinách:

  • základný výkon – mal by posilniť základný úžitok: poradenstvo, testovanie, atď.
  • vedľajší výkon – mal by posilniť vedľajší úžitok
  • rozšírený výkon – mal by posilniť rozšírený úžitok

Diverzifikácia

Diverzifikácia je naplnenie nových trhov novými výrobkami:

  • pravá diverzifikácia je vstup do nových oblastí
  • nepravá diverzifikácia  je rozšírenie súčasných výrobkov pre rovnakých zákazníkov

Kombinácia výrobkov na trhu

Kombinácia výrobkov na trhu sa zameriava na strategické rozhodnutia týkajúce sa toho, aké výrobky ponúka firma na rôznych trhoch. Kombinácia výrobkov a trhov ovplyvňuje schopnosť spoločnosti dosahovať konkurencieschopnosť a ziskovosť. Je dôležité určiť, ktoré výrobky a na akých trhoch sa najlepšie umiestnia, a aké príležitosti ponúka ich inovácia či rozšírenie.

Výrobky

  • Existujúce výrobky: Tieto výrobky sú už na trhu a firma ich už predáva. Stratégia s existujúcimi výrobkami môže zahŕňať ich vylepšenie alebo marketingové úpravy, aby sa udržali konkurencieschopné na trhu.
  • Inovované výrobky: Tieto výrobky sú už známe na trhu, ale boli upravené alebo vylepšené, aby poskytovali zákazníkom lepší úžitok alebo uspokojovali nové potreby. Inovácia môže zahŕňať technologické vylepšenia, zlepšenú kvalitu, novú funkcionalitu alebo zmeny v dizajne.
  • Nové výrobky: Tieto výrobky sa uvádzajú na trh a predstavujú nové príležitosti. Môžu byť úplne nové v oblasti, do ktorej vstupujú, alebo môžu byť rozšírením produktového portfólia firmy. Úspešné uvedenie nových výrobkov si vyžaduje dôkladné výskumy trhu a jasnú marketingovú stratégiu.

Trhy

  • Existujúce trhy: Tieto trhy sú už známe a firma na nich už pôsobí. Stratégia zameraná na existujúce trhy môže zahŕňať zvyšovanie podielu na trhu prostredníctvom vylepšenej ponuky, cenovej politiky, zvýšenia marketingovej podpory alebo zákazníckeho servisu.
  • Nové trhy: Môže ísť o geografické rozšírenie do nových krajín alebo o identifikáciu nových segmentov zákazníkov. Nové trhy môžu tiež zahŕňať rôzne priemyselné odvetvia alebo typy zákazníkov, ktoré firma predtým neoslovovala.

Zabezpečenie odbytu

Zabezpečenie odbytu sa zaoberá všetkými nástrojmi a stratégiami, ktoré firma používa na predaj svojich výrobkov a zabezpečenie ich dostupnosti na trhu. Zabezpečenie efektívneho odbytu je kľúčom k úspechu každej firmy, pretože ovplyvňuje schopnosť dosahovať zisk a rast.

Cenový vývoj

Cenová politika je jedným z najdôležitejších nástrojov zabezpečenia odbytu. Môže ísť o nastavenie konkurencieschopných cien, zľavové akcie, dynamické ceny (závislé od dopytu) alebo cenové diferenciácie (napr. rôzne ceny pre rôzne trhy alebo segmenty).

Taktiež sa sem zaraďujú cenové stratégie ako penetrácia trhu (nastavenie nižšej ceny, aby sa získal podiel na trhu) alebo skimming (nastavenie vyššej ceny pri uvedení nového produktu).

Predaj

Predaj je základný nástroj pre dosahovanie ziskov. Môže sa realizovať prostredníctvom priamych predajcov, distribútorov, online obchodov alebo iných predajných kanálov. Efektívny predaj vyžaduje dobré školenie predajného personálu, správne cielenie produktov a vytváranie dopytu po výrobkoch.

Podpora predaja

Táto podpora zahŕňa rôzne marketingové aktivity zamerané na zvýšenie predaja v krátkodobom horizonte. Môže ísť o zľavy, kupóny, darčeky, vernostné programy, promo akcie alebo predajné súťaže.

Cieľom je stimulovať spotrebiteľov k nákupu a zvýšiť predaj počas špecifických období, ako sú napríklad sviatky alebo sezónne výpredaje.

Reklama

Reklama je neoddeliteľnou súčasťou marketingovej stratégie na podporu odbytu. Môže sa realizovať prostredníctvom rôznych médií ako televízia, rádio, tlač, internet, sociálne siete alebo outdoorové reklamy.

Reklama sa zameriava na zvyšovanie povedomia o produkte, vytváranie dopytu a formovanie pozitívneho obrazu o značke alebo výrobku.

Distribúcia

Efektívna distribúcia zabezpečuje, že produkty sú dostupné na správnych miestach, v správnom čase a v požadovanom množstve. Možné distribučné kanály zahŕňajú veľkoobchodníkov, maloobchodníkov, online predajcov alebo priame dodávky.

Úspešná distribúcia závisí aj od logistiky, riadenia zásob a partnerstiev s distribútormi.

Vzťahy s verejnosťou (PR)

Vzťahy s verejnosťou zahŕňajú komunikáciu a vytváranie vzťahov so zákazníkmi, médiami, vládnymi inštitúciami, verejnosťou a inými kľúčovými skupinami. PR aktivity môžu zahŕňať tlačové správy, eventy, sponzoringy alebo reakcie na verejné udalosti.

Efektívny public relations – PR pomáha budovať dôveru, zlepšiť imidž značky a posilniť jej vnímanie na trhu.

Týmto spôsobom sa firma môže efektívne a flexibilne prispôsobiť dynamickým požiadavkám trhu, optimalizovať svoje výrobky a využiť rôzne nástroje pre zabezpečenie odbytu.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥