Prínosy marketingového výskumu závisia nielen od spolupráce realizátora a používateľa ale vo väčšine prípadov aj od dobrovoľnej spolupráce verejnosti. Za základné atribúty výskumných aktivít sa považujú čestnosť, objektívnosť a súlad s verejným záujmom.
V Európe 1. kódex marketingového výskumu publikovala Európska spoločnosť pre výskum verejnej mienky a trhu (ESOMAR). Po spracovaní kódexov na národnej a európskej úrovni v roku 1977 ESOMAR a Medzinárodná obchodná komora (ICC) vydali spoločne jednotný ICC/ESOMAR Kódex (revidovaný 1986). V roku 1994 ESOMAR vypracoval novú verziu.
Medzinárodný kódex marketingového výskumu stanovuje základné etické a obchodné zásady, ktorými sa riadi realizácia marketingového a sociálneho výskumu, definuje pravidlá pre styk s verejnosťou a podnikateľskou sférou. Jeho zásadami by sa mali riadiť všetci, ktorí uskutočňujú alebo využívajú marketingový výskum.
Kódex primárne upravuje vzťahy medzi 3 skupinami účastníkov výskumu: výskumníkmi, klientmi a respondentmi. Kódex vymedzuje jednotlivé základné pojmy (výskumník, klient, respondent, interview a doklad).
Pravidlá etického kódexu
Kódex obsahuje 29 pravidiel rozčlenených na 5 skupín.
Všeobecné práva respondenta
- dobrovoľnosť
- anonymita
- bezpečnosť
- súhlas rodičov u detí
- odmietnuť záznam
- poznať a overiť idealitu výskumu
Profesijné povinnosti a zodpovednosť výskumníka
- nediskreditovať profesiu výskumníka
- nevyvolávať falošný dojem o schopnostiach
- neskritizovať, neznervózňovať iných výskumníkov
- výskum nákladovo efektívny, kvalitný, podľa schváleného zadania
- bezpečnosť dokladov, dokumentácie
- nerozširovať závery nepodložené údajmi
- nerobiť databázový marketing a direkt marketing pod pláštikom výskumu
Vzájomné práva a povinnosti výskumníkov a klientov
- písomná zmluva
- informácie o práci výskumníka pre iných klientov
- zadávateľské riešenie časti výskumu inou formou
- nie je právo na exkluzívne využitie práce výskumníka jedným klientom
- doklady zostávajú výlučne vo vlastníctve klienta a výskumník ich nesmie sprístupniť tretej strane bez jeho súhlasu ako aj informácie o zadaní výskumu a ďalšie informácie
- duplikáty a uchovanie dokladov dva roky
- totožnosť klienta
- kontrola v teréne
- technické detaily
- v správe o výskume odlišovať medzi poznatkami a ich interpretáciami a odporúčaniami
- publikovanie výsledkov výskumu klientov
- používanie mien výskumníkov
- informovať o kódexe
- implementácia kódexu
Výskum u detí
Pri výskume trhu u detí:
- je potrebný súhlas rodičov
- vyššia sociálna a citová zraniteľnosť
- neklásť zahanbujúce otázky
- dodržať fyzickú bezpečnosť detí – doprovod dospelej osoby
- je potrebné rešpektovať rodičov
- musíme deti obhajovať voči klientom.
Etický kódex vo výskume trhu – pravidlá
Uvedieme jednotlivé body etického kódexu vo výskume trhu:
- Všetky ubezpečenia o dôvernom charaktere informácií musia byť úplne dodržané
- SPI okrem výnimiek zostáva v anonymite
- Výnimky – ak máme písomný súhlas SPI, alebo keď to rieši zákon danej krajiny
- Ak máme taký projekt výskumu, že sa musíme k osobe vrátiť, musí byť získaný súhlas vopred
- Ak SPI nie je privátna osoba, ale pracovník firmy, ktorá výskum objednáva , musíme mať jeho súhlas
Ďalších 30 pravidiel etického kódexu vo výskume trhu nájdete na stránke Medzinárodné inštitúcie vo výskume trhu a etický kódex.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008 a aktualizovaný 25.2.2017. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.