Definícia Produktu
Produkt je definovaný ako čokoľvek, čo môže byť ponúknuté na trhu za účelom uspokojenia potrieb alebo prianí zákazníka. Produkty ponúkané na trhu zahŕňajú širokú škálu položiek, ako sú materiálne veci (napríklad automobily, knihy), služby (ako holičstvo, koncerty), osobnosti (ako Barbara Streisandová), miesta (napríklad Havaj, Benátky) a dokonca myšlienky (ako plánovanie rodiny).
Päť úrovní produktu
- Užitočnosť: Dôvod, prečo si spotrebiteľ kupuje produkt.
- Základný produkt: Transformácia užitočnosti na konkrétny použiteľný produkt.
- Idealizovaný očakávaný produkt: Súbor vlastností a predností, ktoré zákazník očakáva a považuje pri kúpe za samozrejmé.
- Potenciálny produkt: Prídavky k základnému produktu, ktoré by mohli prekonať priania alebo očakávania zákazníka.
- Budúci potenciálny produkt: Zahŕňa všetky možné rozšírenia a prídavky, ku ktorým by mohlo dôjsť u výrobkov v budúcnosti.
Produktová hierarchia
- Rodina potrieb: Základné potreby, ktoré podmieňujú existenciu rodiny produktov.
- Rodina produktov: Všetky triedy výrobkov a služieb, ktoré uspokojujú základné potreby s určitou účinnosťou.
- Trieda produktov: Skupina z rodiny produktov s podobnými funkčnými charakteristikami.
- Výrobková rada: Skupina v rámci triedy produktov s veľmi podobnými funkčnými charakteristikami a rovnakým cieľovým segmentom zákazníkov.
- Typ výrobku: Varianty výrobku v rámci výrobkovej rady.
- Značka: Meno spojené s konkrétnym výrobkom alebo jeho vlastnosťami.
- Položka: Konkrétny výrobok, ktorý sa odlišuje od ostatných rozmermi, cenou, vzhľadom alebo inými charakteristickými rysmi.
Výrobkový systém predstavuje skupinu príbuzných výrobkov s podobnými funkciami alebo použitím. Výrobkový mix je súbor všetkých výrobkov a položiek, ktoré môže určitý predajca poskytnúť zákazníkovi.
Klasifikácia výrobkov
Trvanlivosť a hmotná podstata
- Netrvanlivý: Má hmotnú podstatu a je obvykle spotrebovaný v krátkom čase.
- Trvanlivý: Používaný dlhodobo a opakovane, vyžaduje širší rozsah služieb a dôslednejší predaj.
- Služby: Majú nehmotnú podstatu, sú nedeliteľné, premenlivé a vyžadujú dôslednejšiu kontrolu kvality.
Klasifikácia spotrebného tovaru
- Tovar dennej spotreby: Kupovaný často a s minimálnym rozhodovacím úsilím.
- Tovar dlhodobej spotreby: Vyberaný na základe porovnávania užitočnosti, kvality, ceny a vzhľadu.
- Špeciality: Tovar s mimoriadnymi charakteristikami, predávaný pod špecifickými značkami.
- Neznámy a mimoriadny tovar: Tovar, o ktorom zákazník nevie alebo nemá záujem ho kúpiť.
Klasifikácia priemyselných výrobkov
- Materiál a polotovary: Tovar, ktorý vstupuje priamo do výrobkov podniku. Môžeme ho rozdeliť do tried:
- suroviny
- polotovary
- Kapitálové investície: Tovar dlhodobej spotreby, umožňujúci vývoj a výrobu finálnych výrobkov. Skladá sa z dvoch skupín:
- Investičné celky sú budovy a pevné zariadenia. Sú hlavnými položkami nákupu.
- Príslušenstvo zahrňuje premiestniteľné výrobné prostriedky a náradie, zariadení kancelárií. Nestáva sa súčasťou finálneho výrobku, iba uľahčuje výrobný proces.
- Pomocné materiály a služby: Pomocné materiály a služby sú tovarom krátkodobej spotreby, ktorý umožňuje výroby a distribúciu finálneho produktu.
Tento článok sme pripravili v spolupráci s www.bitomat.com.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008 a aktualizovaný 25.11.2024. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Už ste čítali?
Zdroje a literatúra
- BOCANOVÁ, M. Technické požiadavky na výrobky a posudzovanie zhody. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2008. ISBN 978-80-225-2652-4.
- DUBOVÁ, G.; SLÁDEČKOVÁ, G. Tovaroznalectvo pre 3. ročník škôl potravinárstva. 1. vyd. EXPOL PEDAGOGIKA, 2008.
- DUBOVÁ, G.; SLÁDEČKOVÁ, G. Tovaroznalectvo pre 4. ročník škôl potravinárstva. 1. vyd. EXPOL PEDAGOGIKA, 2013.
- HLÔŠKA, B.; KAČEŇÁK, I.; MLÁKAY, J. Tovaroznalectvo priemyselného tovaru. 2. vyd. Bratislava: Ekonóm, 2006. 322s. ISBN 80-225-1256-7.
- STRAKA, Martin. Logistika distribúcie. Vydavateľstvo Epos, 2013. ISBN 9788056200155.
- LACKOVÁ, Alica. Tovaroznalectvo. Vydavateľstvo Sprint dva, 2018.