Najznámejším PPC systémom (PPC – pay-per-click, platba za kliknutie) je Google AdWords, ktorý dopĺňa inzeráty do výsledkov najväčšieho svetového vyhľadávača Google. Vyhľadávací nástroj Google využíva aj veľa českých užívateľov, a preto sa dajú AdWords využiť aj na propagáciu slovenských webov v Čechách.
Podobne funguje aj PPC systém na Seznam.cz – Sklik, ktorý je vernou kópiou Google AdWords; zatiaľ je Seznam.cz najpoužívanejším vyhľadávačom v ČR.
Naopak eTarget je PPC systémom, ktorý prišiel zo Slovenska a pokrýva český, slovenský a maďarský trh. Pripája kontextové reklamy do výsledkov niektorých českých vyhľadávačov a do článkov spravodajských serverov (napr. iDnes.cz, Lupa.cz, Atlas.sk, Atlas.cz).
Ďalším z kontextových inzerátov je systém AdFox (weby Centrum.cz, Centrum.sk) a BBkontext (Atlas.cz, Centrum.cz, …)
Systém Google AdWords
Oproti bežnej PPC reklame umožňuje Google AdWords v súčasnosti aj grafické a video formáty. AdWords možno cieliť aj na obsah bez kľúčových slov. Reklama Google AdWords sa zobrazuje:
- vo vyhľadávačoch Google.com, Google.sk atď
- v partnerských vyhľadávačoch AOL, Netscape, Seznam.cz, Tiscali
- na obsahových weboch ako AdSense reklama
Správa kampane PPC – AdWords
Postup pri založení a správe kampane Google AdWords zahŕňa tieto kroky:
- Príprava a založenie kampane (možno zveriť špecializovanej firme)
- Výber z ponuky predmetov inzercia
- Nastavenie rozpočtu, kľúčových slov, začiatok a koniec kampane, optimalizácia výberu reklám
- Príprava stránok a zvýšenie konverzného pomeru
- Riadenie ekonomických parametrov kampane
- Testovanie a optimalizácia inzerátov
- Meranie a hodnotenie výsledkov
Doplňovanie a optimalizácia kľúčových slov
Inzeráty PPC – AdWords
V Google AdWords je veľmi ľahké vyladiť kvalitu inzerátov takmer k dokonalosti. Stačí miesto jedného inzerátu napísať pre každú skupinu inzeráty dva a testovať. Po čase sa ten horší inzerát (t.j. inzerát s nižšou mierou kliknutí alebo nižším konverzným pomerom) zruší a namiesto neho sa začne testovať ďalší. Týmto spôsobom možno po čase zvýšiť účinnosť kampane na trojnásobok aj viac.
Správny inzerát:
- podporuje váš cieľ
- využíva jedinečnosť vášho produktu alebo služby
- ukazuje zákazníkom výhody vášho produktu alebo služby
- podnecuje k akcii
- stotožňuje sa s potenciálnym zákazníkom
- prepája vyhľadávací dotaz s vhodnou cieľovou stránkou
Možnosti cielenia AdWords a eTarget
AdWords
– Cielenie na úrovni kampaní
– Cielenie podľa jazykov
– Cielenie podľa krajín alebo miesta
– Cielenie voliteľné bez partnerských vyhľadávačov alebo obsahových webov
Etarget
– Krajina: ČR, Slovensko, Maďarsko
– Cielenie voliteľné bez vybraných lokalít (napr. konkurencia)
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 20.3.2009. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.