Agrárny marketing – podnikový systém prvovýrobcu, ktorý niekde začína (čo budem robiť – čo je predmetom podnikania) a ktorý niekde končí. Je to filozofia ako podnikového systému tvorby výrobnej politiky s cieľom využiť vlastné ľudské zdroje, podnikateľské prostredie, v ktorom sa nachádzam, vyrobiť kvalitný produkt, ktorý by mal konkurenčnú výhodu a efektívne ho realizovať na trhu s podporou predaja. Cieľom ďalej je zaujímať sa o produkt a komunikovať s odberateľom. Má podstatu v biologickom princípe výrobného procesu.
– potraviny sú základnou potrebou a podmienkou pre život človeka
– spotreba potravín je limitovaná individuálnou fyziologickou hranicou potreby človeka
– spotrebapotravín je kontinuálna v plošnom zábere teritória a v nepretržitom časovom slede
– iba časť druhov potravín je vzájomne zastupiteľná
– výrobky majú biologický charakter a ich výroba musí rešpektovať biologický cyklus výroby, ktorý je pri niektorých produktoch ŽV i viacročný
– ponuka poľnohospodárskych výrobkov podlieha podstatným časovým výkyvom spôsobeným sezónnosťou výroby
– značná variabilita v dôsledku vplyvov počasia, výskytu škodcov, chorôb…
– plynulá výroba niektorých výrobkov bez možnosti prerušenia čo i na deň (mlieko)
– relatívne krátka trvanlivosť
– skladovanie spojené s prirodzenými stratami
– neustále pribúdanie konzumentov uvedomujúcich si zásady zdravej výživy a požiadavka na kvalitu výrobkov
Cieľom AM je prostredníctvom moderných marketingových aktivít podporiť odbyt a zhodnotenie domácich poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov na domácom a zahraničnom trhu za súčasného pôsobenia na zlepšenie kvality výrobkov a ich trhovú orientáciu. AM sa zaoberá:
– marketingovým riadením agropodnikateľských subjektov
– zvláštnosťami v biologickom charaktere produkcie
– nákupným a odbytovým trhom
– pôdou ako základným výrobným faktorom
– tradíciami vidieckeho obyvateľstva
Faktory AM:
– stav na trhu
– obchodná politika
– odbytové kanály
– rozšírená ponuka výkonu
– cenová politika
– prospech z predaja
– reklama
– práca pre verejnosť
Marketingové prístupy pri vstupe na trh:
1. poradie medzi konkurenciou
a) absolútna technická a kvalitatívna špička – subjekt sa musí zmieriť s malým podielom na trhu, ale miera zisku a popularita je mimoriadne vysoká vďaka výlučnosti ponuky (priťahuje náročnú klientelu)
b) originalita nápadu ovplyvňuje príjmy a životnosť firmy, pretože nedosahuje technickú ani kvalitatívnu špičku
c) trvalá ponuka sortimentu množstva a kvality pre najširšiu vrstvu kupujúcich
2. rozsah sféry podnikateľského záujmu
a) široká diverzifikácia
b) úzka špecializácia
c) rovnováha medzi možnosťami a cieľmi podniku (najlepšia filozofia)
3. teritoriálna pôsobnosť podnikateľskej činnosti
4. úspešné uplatnenie výrobkov na zahraničnom trhu
5. výška vlastného podielu na tvorbe produktu
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 16.12.2008. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Ako sú v článku vysvetlené faktory, ktoré ovplyvňujú agrárny marketing?
Faktory agrárneho marketingu zahŕňajú stav trhu, obchodnú politiku, odbytové kanály, cenovú politiku a ďalšie, ktoré ovplyvňujú efektivitu predaja a propagáciu poľnohospodárskych produktov.
Je správne, že agrárny marketing stavia taký dôraz na biologické aspekty výroby namiesto technologických inovácií?
Biologické aspekty výroby sú zásadné pre agrárny sektor, ale je tiež dôležité zahrnúť technologické inovácie, ktoré môžu zvýšiť efektivitu a trvanlivosť výrobkov, čo je často kľúčom k dosiahnutiu konkurencieschopnosti na trhu.