V rámci procesu tvorby stratégie musí podnik uskutočniť dôkladnú diagnostiku príležitostí a rizík okolia, ako aj interných možností a existujúcich zdrojov. Pomerne dlho bola dominantnou najmä externá diagnostika. Išlo hlavne o určenie najperspektívnejších aktivít a najdôležitejších faktorov konkurencie, na ktoré sa mal podnik adaptovať. Podnik však môže meniť aj svoje okolie, môže rozvíjať svoje schopnosti a vnútorné zdroje, čím môže získať výhodu oproti konkurencii.
Význam strategickej diagnostiky
Význam strategickej diagnostiky pri tvorbe stratégie spočíva v zhodnotení vnútorných možností a charakteristík okolia, ktoré umožňujú definovať možné smery a orientáciu ďalšieho vývoja. Strategická diagnostika vymedzuje priestor pre strategické úvahy a rozhodovanie. Strategická diagnostika je predpokladom strategického rozhodovania.
Štruktúra a obsah strategickej diagnostiky
Základná štruktúra a obsah strategickej diagnostiky podniku:
- analýza makroprostredia = STEP analýza (sociálne, technické, ekonomické a politické faktory) – postavenie podniku na trhu
- analýza mikroprostredia = dodávatelia, odberatelia, konkurencia, zamestnanci – podnikové výrobné faktory
- strategická segmentácia = jednotlivé zložky analýzy – faktory konkurenčnej schopnosti
- analýza konkurencie
- analýza dopytu a ponuky
Externá diagnostika
Obsah externej strategickej diagnostiky tvorí:
- Analýza makroprostredia – faktory pôsobiace v celej ekonomike
- Analýza externého mikroprostredia – odvetvové prostredie: obchodníci, partneri, konkurencia, klienti
- Strategická segmentácia – odvetvie treba segmentovať = vymedzia sa hranice a robí sa analýza
- Analýza konkurencie
- Analýza dopytu a ponuky
Mikroprostredie predstavuje odvetvové prostredie, bezprostredné okolie podniku. Analýza mikroprosterdia v rámci strategickej diagnostiky sa zameriava na:
- parametre, t.j. hybné sily odvetvia (hlavné tendencie vývoja, miera rastu, štádium život. cyklu, inovácie a zmeny, nákladové charakteristiky, vstupné a výstupné bariéry, vplyv globalizácie, politiky, rizikovosť…)
- konkurenčné sily – existujúca a potenciálna konkurencia, dodávatelia a odberatelia, substitúty
- kľúčové faktory úspechu – konkurenčné výhody
- strategické skupiny firiem – ich stratégie
- celková atraktívnosť odvetvia – rastový potenciál, konkurencia, ziskovosť, stabilita, vstupné bariéry
Analýza dopytu a ponuky v rámci strategickej diagnostiky sa zameriava na analýzu dopytu a analýzu ponuky:
- analýza dopytu– vývoj dopytu, veľkosť dopytu, charakter, štruktúra a povaha dopytu, kúpyschopnosť
- analýza ponuky– analýza konkurencie, výrobné kapacity v segmente, štruktúra nákladov v segmente, ekonomika sektora do ktorého vpadá segment, distribúcia, finančný systém, technologické a sociálne aspekty
Obsahom a hlavným nástrojom analýzy konkurencie je 5 hlavných faktorov podľa Portera:
- existujúce konkurenčné podniky a potenciálni konkurenti
- substitúty
- dodávatelia a odberatelia
- nátlakové skupiny
- štát
Interná diagnostika
Hlavné zložky a otázky internej strategickej diagnostiky
Medzi základné okruhy internej strategickej diagnostiky podľa Harvardskej diagnostickej schémy (HDS) je:
- postavenie na trhu (všeobecné charakteristiky, charakteristiky výrobkov, distribučná sieť)
- podnikové výrobné faktory (výrobné zariadenia, pracovná sila, materiálové vstupy, výskum a vývoj)
- faktory konkurenčnej schopnosti firmy (finančné zdroje, efektív. systému riadenia)
- silné a slabé stránky firmy a mimoriadne schopnosti podniku (tvoria závery)
Medzi hlavné metódy internej diagnostiky patria:
- analýza interného profilu schopností
- analýza zraniteľnosti – sústrediť sa na hodnotenie slabých stránok
- hodnotový reťazec
- nákladový reťazec
- hodnotenie konkurenčnej sily
- analýza SWOT
Analýza SWOT
SWOT analýza je základným nástrojom, ktorý sa používa na vyhodnotenie súčasného stavu z rôznych hľadísk, a to z hľadiska silných a slabých stránok, príležitostí a ohrození. Zároveň načrtáva možné alternatívy budúceho vývoja, možnosti na ich využitie, prípadne ich riešenie. SWOT analýza podľa Michaela Portera je vlastne kombináciou analýzy O-T a S-W. Pričom O-T analýza predstavuje vonkajšiu (externú) analýzu, ktorá sa zameriava hlavne na vonkajšie prostredie (príležitosti a ohrozenia). S-W analýza predstavuje vnútornú (internú) analýzu, v ktorej ide o rozbor vnútorných faktorov organizácie (silných a slabých stránok). Cieľom SWOT analýzy je posúdenie vnútorných predpokladov podniku k uskutočneniu určitého podnikateľského zámeru a podrobenie rozboru i vonkajších príležitostí a obmedzení určované trhom.
Analýza SWOT kompletizuje a zoraďuje vnútorné silné a slabé stránky podniku, jeho vonkajšie príležitosti a hrozby podľa dôležitosti. Je to ľahko použiteľný nástroj na rýchle spracovanie prehľadu o strategickej situácii podniku. SWOT analýza je východiskom pre formulovanie stratégie, ktorá vznikne ako súlad medzi internými schopnosťami podniku a jeho vonkajším prostredím.
McKinsey: 7 S model
Model siedmich S podľa firmy McKinsey:
- stratégia (strategy)
- organizačná štruktúra (structure)
- systémy (systems)
- štýl (style)
- osadenstvo (staff)
- vyznávané hodnoty (shared values)
- zručnosti (skills)
Strategický profil podniku
Strategický profil podniku je súbor hodnotení, resp. úrovní vybraných parametrov konkurencieschopnosti podniku. Strategický profil je porovnaný s profilom inej firmy alebo všeobecnými požiadavkami trhu a ukazuje veľmi názorne silné a slabé stránky podniku. Ideálny strategický profil je taký, ktorý je vo všetkých parametroch aspoň na úrovni všeobecných požiadaviek. Strategický profil podniku v prehľadnej forme zobrazuje silné a slabé stránky podniku. Je výsledkom analýzy, je zobrazovaný v grafickej podobe.
Strategický manažment
Strategický manažment alebo strategické manažérstvo (z angl. strategic management) je prístup, skladajúci sa z formulovania stratégie, jej implementácie a kontroly. Strategický manažment sa skladá z formulovania vízie, poslania a cieľov podniku, analýzy vonkajšieho a vnútorného prostredia podniku, voľby vhodnej stratégie na podnikateľskej a podnikovej úrovni, návrhu organizačných zmien, administratívnych opatrení a kontrolného systému na realizáciu stratégie. Z uvedených krokov analýza externého a interného prostredia a výber vhodnej stratégie sa spoločne označujú ako formulovanie stratégie. Súbor opatrení na zavedenie a uskutočnenie stratégie sa nazýva implementáciou stratégie.
Stratégia rieši najzávažnejšie, zásadné a rozhodujúce problémy, ktoré sa týkajú prosperity a existencie podniku. Strategické rozhodnutia majú zvyčajne všeobecný a dlhodobý charakter.
Taktika odpovedá na otázku, aký postup má byť zvolený v danej konkrétnej situácii. Taktické rozhodnutia v rámci vymedzenej stratégie riešia menej závažné, krátkodobejšie a konkrétne problémy daného podnikania.
Vývoj strategického manažmentu nájdete v článku Základné teórie strategického manažmentu.
Strategická diagnostika
Medzi základné analýzy v strategickom manažmente patria:
- Strategická diagnostika
- Analýza externého prostredia podniku
- Analýza interného prostredia podniku
- Analýza jednosektorových aktivít
- Analýza konkurencie
Metódy a procesy v strategickom manažmente
Medzi základné procesy a metódy v strategickom manažmente patria:
- Benchmarking
- Metóda STRADIN
- Metódy realizácie zmien – TQM, BPR
- Strategické rozhodovanie
- Strategická segmentácia
- Strategické zmeny v organizácii
Stratégie v strategickom manažmente
Medzi základné stratégie v strategickom manažmente patria:
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 6.12.2008 a aktualizovaný 25.10.2018. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Už ste čítali?
Zdroje a literatúra
- BOWMAN, CH. : Strategický management. Praha, Grada Publishing 1996
- GERVAIS, M. – KITA, J. – VOLOŠIN, M. : Stratégia podniku – cesty zvyšovania jeho pružnosti a reakčnej schopnosti. Prešov, Manacon 1999
- PAPULA, J. a kolektív: Strategický manažment podniku. ES EU Bratislava 1992
- PORTER, M. : Konkurenční strategie. Praha, Victoria Publishing 1992
- SLÁVIK, Š. a kol. : Strategický manažment – prípadové štúdie. Bratislava, Ekonóm 2001
- SLÁVIK, Š. : Strategický manažment. Bratislava, Ekonóm 1997
- VOLOŠIN, M. – MIHALČOVÁ, B. : Cvičenia zo strategického manažmentu. Bratislava, Ekonóm 1996
- VOLOŠIN, M. : Podnikateľská stratégia. Bratislava, ES EU 1993
- VOLOŠIN, M. : Strategický manažment – prednášky a konzultácie