Výrobná stratégia podniku predstavuje dlhodobé výrobné zameranie podnikovej výroby. Obsahová náplň stratégie výroby má prispieť k vypracovaniu podnikovej syntézy, v ktorej budú zahrnuté nielen výrobné, ale aj inovačné, komerčné a iné dlhodobé perspektívne úlohy na zabezpečenie strategických cieľov firmy. Výrobná stratégia utvára rámec pre celkom konkrétnu výrobnú náplň z hľadiska objemu, sortimentnej skladby, kvality výrobkov a iných požiadaviek.
Druhy výrobnej stratégie
Výrobnú stratégiu členíme podľa niekoľkých faktorov:
- výrobná stratégia podľa veľkosti
- výrobná stratégia podľa časového horizontu
- výrobná stratégia podľa vplyvu výrobnej stratégie na trh
- výrobná stratégia podľa organizačných stupňov riadenia
- výrobná stratégia podľa miery akcelerácie rozvoja
- výrobná stratégia podľa zahraničnej participácie na rozvoji výroby
- výrobná stratégia podľa šírky sortimentu
- výrobná stratégia podľa externej účasti štátu
- výrobná stratégia podľa vecnej náplne
Členenie druhov výrobnej stratégie
- výrobná stratégia podľa veľkosti
- stratégia celej korporácie
- stratégia vnútropodnikových jednotiek
- výrobkové stratégie
- výrobkové stratégie, kde určujúcim kritériom je minimalizácia nákladov na ich výrobu
- výrobkové stratégie, kde kritériom je náročnosť na parametre kvality
- výrobná stratégia podľa časového horizontu
- dlhodobé
- strednodobé
- krátkodobé
- výrobná stratégia podľa vplyvu výrobnej stratégie na trh
- pasívna stratégia – je iba prispôsobením sa požiadavkám trhu, typická pre malé podniky
- aktívna stratégia – nielen rešpektuje požiadavky trhu, ale snaží sa aj aktívne trhu ovplyvniť novovyvinutými výrobkami
- výrobná stratégia podľa organizačných stupňov riadenia
- vrcholová stratégia – zostavuje sa na úrovni vrcholového vedenia podniku
- vnútropodniková stratégia – môžu byť pre každý organizačný stupeň ešte diferencované, teda S na úrovni divízie až na úrovni hospodárskych stredísk, každý riadiaci stupeň si svoju S koncipuje, utvára, financuje a realizuje
- výrobná stratégia podľa miery akcelerácie rozvoja
- ofenzívna rastová stratégia – útočná, dá sa odstupňovať na veľmi ostrú, strednú a mierne ofenzívnu
- stabilizačná stratégia – udržiava tempo rozvoja s priemerom príslušného výrobného odboru:
- redukciou nákladov
- opakovanou zabehnutou výrobou
- útlmová, ústupová stratégia – defenzíva, vzniká z krízovosti situácie podniku, zmierňuje zánik príslušnej výroby
- 6. výrobná stratégia podľa zahraničnej participácie na rozvoji výroby: zahraničná výrobná korporácia, akvizície, fúzie, spoločný podnik
- výrobná stratégia podľa šírky sortimentu
- úzky sortiment (stratégia nízkych nákladov z rozsahu výroby)
- široký sortiment (stratégia diferenciácie, diverzifikácie)
- výrobná stratégia podľa externej účasti štátu
- výrobná stratégia podľa vecnej náplne
- stratégia rozvoja kvality produkcie
- stratégia ekologicky čistej výroby
- stratégia výroby náročnej, resp. nenáročnej na investície a pod.
Tvorba výrobnej stratégie
Tvorba výrobnej stratégie je proces, v ktorom sa strategické zámery sústavne spresňujú, korigujú alebo tvorivými námetmi dotvárajú. Tvorba výrobnej stratégie je iteravny postup, 12 krokov:
- analýza vonkajšieho prostredia
- makroprostredie
- odvetvové prostredie
- prognostikácia výrobnej náplne
- marketingová príprava výrobnej stratégie
- diagnostikácia výrobných možností
- rozbor konkurencie
- tvorba zadania výrobnej stratégie
- predpoklady výrobnej stratégie
- rozbor silných stránok výrobnej stratégie
- rozbor slabých stránok rozvoja výroby
- tvorba variantných stratégií výroby
- výber stratégie výroby
- implementácia výrobnej stratégie
Realizácia výrobnej stratégie
Predpoklady realizácie stratégie výroby:
- vnútorné predpoklady
- nové myslenie
- osvojenie si netradičných postupov
- strategické riadenie výroby
- nové metódy riadenia, ktoré podporujú tvorivosť
- tvorba novej OŠ po vertikále, kt. by realizovaný proces urýchľovala
- motivácia a stimulácia na náročnú prácu realizácie strategických programov vo výrobe, utváranie vhodného prac. atmosféry
– príprava manažérov na strateg. riadenie
- vonkajšie predpoklady
- trhové faktory
- iné mimopodnikové faktory
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 29.3.2008 a aktualizovaný 6.7.2020. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.