Manažment odmeňovania
Manažment odmeňovania zamestnancov je jedna z kľúčových oblastí personálneho riadenia, na ktorú sa zameriava pozornosť samotného podniku ako aj jeho zamestnancov. Hlavným cieľom je zabezpečiť tzv. pozitívne správanie zamestnancov, ktoré napomáha dosahovaniu podnikových cieľov.
História odmeňovania
V 60. a 70. rokoch minulého storočia sa uplatňoval tradičný prístup k odmeňovaniu, jadrom ktorého bolo finančné odmeňovanie. Základné aspekty:
- byrokratický prístup,
- hierarchické usporiadanie a
- úplná izolácia od ostatných podnikových činností,
- zamestnanci boli zaraďovaní do mzdových kategórií v dôsledku vytvárania detailného postupu mzdových stupňov a taríf,
- viac pozornosti sa venovalo tvorbe pracovných miest ako ľuďom a ich schopnostiam.
80. a 90. roky boli prelomovým obdobím, kde došlo k 4 zásadným zmenám:
- zamestnanec už nie je verný jednému zamestnávateľovi, má tendenciu predchádzať k viacerým zamestnavateľom,
- zmluva na dobu neurčitú stráca svoj význam, pristupuje sa k udržiavaniu kľúčových a zmluvných zamestnancov,
- odmeňovanie podľa počtu odpracov. rokov nahrádza odmeňovanie podľa výkonu,
- neuplatňuje sa univerzálny systém tvorby zamestnaneckých výhod využívaný vo všetkých organizáciách rovnako, ale prechádza sa k flexibilnému systému , ktorý zohľadňuje individuálny výber zamestnanca.
Systémy odmeňovania
- priame peňažné odmeňovanie – zahŕňa mzdu vrátane rôznych mzdových zvýhodnení, prémie, odmeny a provízie
- nepriame peňažné odmeňovanie – zaradiť sem môžeme zamestnanecké akcie, poistenie, pôžičky zamestnancov, príplatky na stravovanie, ošatenie a iné.
- nepeňažné odmeňovanie – ide o poskytnutie iných materiálnych hodnôt ako: služobný automobil, telefón, rôzne sociálne výhody a služby napríklad využívanie rekreačných zariadení, poradenských služieb, starostlivosti o deti a rôzne iné
V oblasti odmeňovania sleduje organizácia ako aj zamestnanec dosiahnutie svojich cieľov.
Ciele organizácie
- získať potrebný počet uchádzačov požadovanej kvality o prácu
- stabilizovať výkonných pracovníkov
- podnecovať ich k dosahovaniu vysokého výkonu
- snažiť sa o dosiahnutie konkurencieschopnosti na trhu
- budovať kolektív schopný realizovať podnikové ciele so zdravými pracovnými a medziľudskými vzťahmi
- zabezpečiť nákladovú racionálnosť a efektívnosť s ohľadom na svoje možnosti
Ciele zamestnancov
- uspokojiť svoje potreby
- získať sociálne istoty, perspektívy budúcich zárobkov
- nadobudnúť pocit spravodlivosti v odmeňovaní
- mať možnosť sebarealizovať sa
Trendy v odmeňovaní
Individuálne výkonové odmeňovanie
- je to mzdový systém založený na výkone, nie úkolová mzda
- o výkonovom odmeňovaní hovoríme vtedy, keď je pohyblivá časť mzdy viazania na úroveň objektívne merateľného pracovného výkonu
- má pôsobiť dostatočne motivujúco, aby aktivizovala zamestnancov k vyššiemu výkonu, stupňovala ich angažovanosť, poukázala na rozdiely medzi jednotlivými výkonmi, prilákala kvalifikovaných pracovníkov a stabilizovala tých najlepších odborníkov
Formy individuálneho odmeňovania
- individuálne výkonové odmeňovanie – predstavuje najčastejšiu formu variabilného odmeňovania
- výkonové odmeňovanie malých skupín – so zámerom podporovať skupinovú alebo tímovú srdečnosť
- výkonové odmeňovanie veľkých skupín, firiem – podporuje identifikáciu s cieľmi organizácie
- výkonové odmeňovanie k vyjadreniu zvláštneho uznania zamestnancov
Výhody individuálnej odmeny
- je flexibilná
- je prehľadná a ľahko sa s ňou pracuje
- je vyplácaná okamžite po dobre vykonanej práci
- vzťahuje sa na výkon, ktorý dosiahol alebo prekročil výkon vopred stanovený
- netvorí súčasť základného platu
- funguje ako stimul pre dobrý výkon do budúcnosti
- umožňuje stimulovať aj tých, ktorí dosiahli v danej platovej kategórii maximum
- je veľmi obľúbená medzi pracovníkmi
Nevýhody individuálnej odmeny
- nie je možné použiť ju tam, kde sa výkon vôbec nedá merať,
- oceňuje výlučne výkon jednotlivcov,
- nepodnecuje k inovácii, nakoľko sa zameriava na splnenie aktuálnych úloh
- dáva prednosť krátkodobým cieľom pred dlhodobo prosperujúcimi aktivitami
Zamestnanecké benefity
- nepriame hmotné formy odmien, ktoré organizácia poskytuje svojím zamestnancom z titulu príslušnosti k podniku, bez toho, aby boli priamo viazané na výkon pracovníkov
- môže však brať do úvahy počet odpracovaných rokov, funkciu či zásluhu zamestnanca v organizácií
- ich zmyslom nie je priama stimulácia výkonnosti, ale dosiahnutie pozitívnych postojov zamestnancov k podniku, vyššej lojality a angažovanosti, čo v dlhodobom časovom horizonte bude viesť i k rastu výkonnosti organizácie
- dôvodom ich zavádzania je aj snaha získať a udržať si kvalitných zamestnancov a poskytovať im daňovo zvýhodnené formy odmien
Druhy zamestnaneckých výhod
- zamestnanecké výhody povinne poskytované zamestnávateľom – podľa zákona, resp. všeobecne platného predpisu
- zamestnanecké výhody zmluvne zakotvené v kolektívnej zmluve podniku
- zamestnanecké výhody dobrovoľné – ich poskytovanie je odrazom cieľom personálnej politiky podniku, úsilia o spokojnosť zamestnancov či získanie dobrej povesti alebo pozície na trhu
Z hľadiska cieľovej skupiny zamestnanecké výhody delíme na:
- individuálne – určené konkrétnym osobám vzhľadom na ich osobnú situáciu
- skupinové – zamerané na väčšie skupiny, prípadne na všetkých zamestnancov
Podľa vecného triedenia:
- výhody sociálnej povahy – životné poistenie hradené v plnej výške alebo sčasti zamestnávateľom, podnikové pôžičký, materské škôlky, príspevok na dovolenku, finančné právne a osobné poradenstvo, darčeky a darčekové poukazy, členstvo v kluboch.
- výhody vzťahujúce sa k práci – príspevok na stravovanie, občerstvenie na pracovisku, nadštandardné pracovné voľno, podnikom hradené vzdelávanie nad rámec potrieb organizácie, príspevok na dopravu,…
Kafetéria systém odmeňovania
- ide o aspekt voliteľnosti v odmeňovaní,
- v spoločnostiach, kde sa tento prístup aplikuje, majú pracovníci možnosť vybrať si im vyhovujúce odmeny, resp. ich kombináciu, kafetéria systém sa môže uplatniť v rôznych variantoch.
Formy kafetérie
- systém jadra – tvoria dve kategórie: pevné jadro a voliteľný blok služieb. Pevné jadro pozostáva zo sociálnych služieb, ktoré zamestnanec podniku získa automaticky, nezahŕňa však prvok voliteľnosti. Voliteľný blok služieb predstavuje služby, z ktorých si zamestnanec vyberá na základe svojich osobných preferencií.
- systém menu – umožňuje absolútnu voľnosť vo výbere zamest. výhod a služieb v rámci stanoveného rozpočtu
- systém voliteľných blokov – poskytuje možnosť vybrať si z vopred zadefinovaného súboru zamestnaneckých výhod
Zamestnanecké benefity najčastejšie používané na Slovensku
- vzdelávanie zamestnancov
- nápoje na pracovisku
- flexibilný pracovný čas
- mobilný telefón
- príspevok na stravu nad rámec zákona a ďalšie
Zdroj
prednáška z predmetu Manažment ľudských zdrojov na OF EUBA, prednášajúca: Ing. Eva Hvizdová, PhD.
Autor: Ivana
Tento príspevok bol vytvorený 24.6.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora Ivana.