Kríza je štádium životného cyklu podniku, kde počas dlhodobého časového obdobia dochádza k nepriaznivému vývoju jeho výkonného potenciálu, trhovej hodnoty, likvidity a pod. Viac sa o kríze v podniku a jej riešení dočítate v článku Kríza v podniku: príznaky, signály a riešenia krízy.
Podnik v kríze
Charakteristické znaky podniku v kríze:
- podnik je dlhodobo stratový a dlhodobo platobne neschopný
- podnik sa vyznačuje síce dielčími, ale závažnými problémami, ktoré pri ich zanedbaní môžu viesť až k jeho likvidácii
- podnik sa zdanlivo javí ako úspešný, avšak v dôsledku extrémneho rastu trvalo naráža na nedostatok kapitálu
Riešenie krízovej situácie
Riešenie krízovej situácie môže byť:
- preventívne – v podniku sa vypracuje a aktualizuje krízový plán, aby sa priebežne odstraňovali možné zdroje krízy
- represívne – uplatnenie krízového manažmentu
Krízový manažment
Krízový manažment začína pôsobiť v podniku, keď obchodná a hospodárska politika prechádza z útoku do obrany. Krízový manažment minimalizuje škody a straty a je tvorený vrcholovými pracovníkmi, doporučujú sa aj externí odborníci (objektívnosť, nestrannosť).
Ciele krízového manažmentu
Hlavným cieľom krízového manažmentu je vedieť identifikovať potenciálne riziká v organizácii, ktoré môžu prispieť k vzniku krízy. Zároveň v prípade prepuknutia krízy v organizácii vedieť adekvátne reagovať a prijať čo najoptimálnejšie riešenie na jej zvládnutie.
Medzi hlavné ciele krízového manažmentu patria:
- posudzovať potenciálne riziká v podniku, ktoré by mohli prispieť k vzniku krízových javov,
- popísať predpokladaný vývoj a priebeh krízy a posúdiť negatívne dôsledky krízy na podnik,
- primerane reagovať na vzniknutú situáciu a prijať adekvátne riešenia, ktoré by boli použité v prípade vzniku krízy,
- dostať krízu pod kontrolu a minimalizovať dopady krízy
Úlohy krízového manažmentu
Medzi zásadné úlohy krízového manažmentu patria:
- neustále diagnostikovanie stavu podniku
- identifikácia rizík a ich hodnotenie
- návrh opatrení v prípade nežiadúcej situácie
- kontrola týchto opatrení
- ozdravné opatrenia
- preventívne opatrenia
- vzdelávacie procesy
Úlohy krízového manažmentu z časového hľadiska
Plnenie úloh krízového manažmentu možno rozdeliť do troch období:
- prípravné obdobie na riešenie krízových javov,
- vykonávacie obdobie riešenia krízových javov,
- obdobie po skončení krízových javov.
Úlohy krízového manažmentu v prípravnom období
Prvoradou úlohou v prípravnom období je prevencia. Ďalšie úlohy krízového manažmentu:
- spracovanie a prijatie komplexnej stratégie krízového manažmentu,
- vytypovanie potenciálnych rizík a ich možných negatívnych účinkov na zamestnancov a materiálne hodnoty,
- následné vypracovanie krízového plánu činnosti a príprava na riešenie krízy,
- školenie a odborná príprava nielen pracovníkov krízového manažmentu, ale aj ostatných pracovníkov podniku,
- znižovanie rizík v nadväznosti na vyhodnotenie možného vzniku krízových javov,
- trvalé monitorovanie rizikových javov, prijímanie opatrení a eliminovanie negatívnych faktorov.
Úlohy krízového manažmentu vo vykonávacom období
V tomto období je dôležité:
- získanie podrobných informácii o kríze,
- po získaní informácií prijať adekvátne opatrenia na riešenie krízy,
- určenie oficiálneho hovorcu počas krízy a podávanie informácií,
- zabránenie šíreniu paniky medzi zamestnancami dostatočným informovaním,
- prerušenie činností, ktoré nesúvisia s riešením krízy, prípadne by mohli negatívne
- ovplyvniť priebeh krízy,
- pravidelné podávanie informácií o priebehu krízy.
Úlohy krízového manažmentu v období po skončení krízy
Obdobie po skončení krízy má tiež veľký význam pre krízový manažment. V tomto období sa plnia nasledovné úlohy:
- analyzovanie dôsledkov krízy,
- odstraňovanie následkov krízy až po dosiahnutie predkrízového stavu,
- zabezpečenie podrobnejšieho monitorovania rizikových faktorov, ktoré sa podieľali na vzniku krízy,
- obnovenie opätovnej prevádzky podniku.
Modely a metódy v krízovom manažmente
Medzi základné modely a metódy v krízovom manažmente patria:
- metódy prognózovania
- štatistické techniky (analýza trendov a cyklov, korelačná analýza, matematické modely)
- subjektívne techniky
- SWOT analýza
- metódy časových trendov
- finančné analýzy
Ako dostať podnik z krízy?
Spôsoby vyvedenia podniku z krízy:
- konsolidácia – pri konsolidácii sa v zásade zachová predmet podnikania aj organizačná štruktúra; často sa mení manažment podniku, štýl riadiacej práce, metódy kontroly
- sanácia – podnik má množstvo stratových ohnísk, ktorých sa potrebuje zbaviť; v podniku ostáva iba zdravé jadro, ktoré neprodukuje stratu
- transformácia – podnik sa mení na inú právnu formu alebo rozdeľuje na viacero podnikov
- fúzia – je spôsob záchrany, keď podnik v úpadku splýva s ďalším podnikom
Autor: Tomáš Černaj
Tento príspevok bol vytvorený 3.5.2015 a aktualizovaný 12.12.2022. Pozrite si ďalšie príspevky autora Tomáš Černaj.