Pandémia mala na mnohé odvetvia doslova devastačný vplyv. Postihnutý bol okrem iného turizmus, nakoľko cestovanie sa znížilo na minimum. Naopak, spoločnosti podnikajúce v niektorých iných odvetviach zaznamenali rekordné zisky. Medzi ne možno zaradiť lodné prepravné spoločnosti. Cena kontajnera vzrástla 8-násobne. Dnes je situácia iná, ceny sa vracajú na úroveň spred „korony.“
Medzinárodná kontajnerová preprava tovaru je najvyužívanejším spôsobom medzikontinentálnej prepravy. Prepravuje sa ňou až do 90 % všetkého tovaru. Počas pandémie vplyvom lockdownov klesol záujem o služby. Ľudia nemíňali svoje úspory v reštauráciách, kinách, divadlách či na cestovanie a vzrástol záujem o tovary. Na vzostupe bolo online nakupovanie, zlaté obdobie zažívali e-shopy aj kuriérske spoločnosti. Vzrástol najmä dopyt po tovaru z Ázie, ktorý sa do Európy či USA dováža loďami v lodných kontajneroch.
Najvýraznejšou výhodou kontajnerovej prepravy je kapacita. Najväčšie lode dokážu prepraviť naraz aj 20 000 kontajnerov. To výrazne znižuje cenu za dopravu v porovnaní s inými druhmi prepravy. Cenový vrchol dosiahla námorná preprava približne 18 mesiacov po vypuknutí pandémie a v tom čase bola cena kontajnera až 8-krát vyššia ako pred pandémiou. Dnes je už situácia iná. Za posledný rok klesla priemerná cena prepravy 40-stopového kontajnera (rozmery kontajnera v metroch (dxšxv) : 12 x 2,35 x 2,23) o viac ako 68 % a v porovnaní s vrcholom v septembri 2021 je to pokles až o 85 %. Čo má vplyv na to, že sa cena námornej prepravy postupne vracia na obdobie spred roka 2020?
Prebytok kontajnerov
Kým počas pandémie prepravným spoločnostiam chýbali kontajnery a svoje globálne kapacity mali využité v podstate na takmer 100 %, v súčasnosti je situácia iná. V skladoch sa hromadia nevyužité kontajnery následkom výrazného poklesu dopytu po tovaroch. Ľudia opäť začali míňať svoje peniaze aj na služby a dopyt po výrobkoch zároveň poklesol aj vplyvom inflácie a nastupujúcej recesie. Skrátil sa tiež čas prepravy, lode sa točia rýchlejšie a stíhajú bez problémov uspokojovať dopyt. Námorná preprava ani zďaleka nejde na 100 % svojich možností a konkurenčný boj je tak ďalším faktorom zníženia ceny prepravy kontajnerov.
Lacnejšie pohonné hmoty
Po skončení pandémie začal svet ovplyvňovať ďalší problém – vojna na Ukrajine. Aj jej vplyvom zdraželi energie, pohonné hmoty nevynímajúc. Vyzerá to však tak, že náhle výrazné zvýšenie bolo len dočasné a ceny benzínu či nafty v minulých mesiacoch klesali. Drvivú väčšinu nákladných lodí poháňa práve nafta alebo lacnejšie topné oleje.
Napriek tomu, že cena námornej prepravy ešte nedosiahla úroveň spred pandémie, jej výrazné zníženie pomáha obchodníkom a je možné, že bude mať aj pozitívny význam pri boji s infláciou. Možno preto povedať, že ak plánujete využiť kontajnerovú prepravu, práve teraz je na to vhodný čas.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 6.10.2023 a aktualizovaný 12.3.2024. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.