Poistný trh – priestor, na ktorom sa stretáva ponuka a dopyt. Základom je kapacita poistného trhu a jej využitie všetkými poisťovňami. Kapacita poistného trhu je súbor všetkých rizík, teda súbor všetkých predmetov, možných záujmov a všetkých osôb, ktorých možno poistiť.
Pri analýze poistného trhu sa uplatňujú rôzne kritéria:
1. kritérium vecnej stránky:
– poistný trh majetku
– poistný trh zodpovednosti
– poistný trh osôb
2. ak chceme robiť detailnejšiu analýzu členíme trh podľa jednotlivých rizík napr. živelné, technické riziká, riziko krádeže, cestovné prepravy apod.
3. členenie poistného trhu podľa subjektov poistenia:
– poistný trh právnických osôb a podnikajúcich fyzických osôb
– poistný trh občanov
4. na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že poistný trh je vyčerpateľný, čo sa však v realite nestáva, pretože sa neustále mení predovšetkým potreba poistenia zo strany jednotlivých subjektov, ale taktiež sa mení spektrum ponúkaných poistných produktov zo strany poisťovne. Posudzovať poistný trh len z hľadiska jeho potrieb a nasýteností by bolo zjednodušením. Poistný trh je nutné posudzovať aj z hľadiska obsadenosti jednotlivými poistnými produktmi aj z hľadiska cenovej hladiny jednotlivých produktov, ale aj na základe iných kritérií, ako je napr. analýza poistného, obchodnej činnosti a analýza PU.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 29.6.2008. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Aké sú hlavné faktory ovplyvňujúce poistný trh podľa analýzy?
Hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú poistný trh, zahŕňajú zmenu potrieb poistenia jednotlivcov a firiem, ako aj rozvoj nových poistných produktov a ich cenovú dostupnosť, ktoré reagujú na dynamicky sa meniace riziká a potreby trhu.
Je možné, že aktuálne poistné produkty nedostatočne pokrývajú potreby klientov z marginalizovaných skupín?
Áno, je možné, že štandardné poistné produkty nezohľadňujú špecifické potreby a riziká spojené s marginalizovanými skupinami, čo môže viesť k ich nedostatočnému poisteniu alebo vyšším nákladom na poistenie.