Fázy životného cyklu podniku reflektujú životný cyklus živých i neživých organizmov, vecí, vlastností a dejov, činností a stavov:
- Založenie a vznik podniku
- Rast podniku
- Stabilizácia podniku
- Kríza podniku
- Úpadok
Založenie a vznik podniku
Vypracovanie podnikateľského zámeru:
- význam (zdôvodnenie) zámeru
- stanovenie sústavy podnikateľských cieľov
- rozbor trhových podmienok
- rozbor podmienok pre zabezpečenie výroby výrobku alebo poskytovanie služieb
- marketingové rozbory
- organizačné a personálne zabezpečenie
- finančno – ekonomické zabezpečenie
- právne zabezpečenie a vlastnícke vzťahy
- výsledné súhrnné odporučenia
Ďalšie parametre vzniku podniku:
- zakladateľský rozpočet
- lokalizácia podniku je veľmi dôležitá
Podnik vzniká po získaní povolenia a vydania živnostenského listu alebo koncesnej listiny, resp. jeho zápisu do obchodného registra.
Rast podniku
Rast podniku predstavuje presadzovanie sa podniku na trhu. Trh vyžaduje aby sa podnik prispôsobil jeho potrebám a požiadavkám kvalitatívne i kvantitatívne. Správne tempo – trvalo udržateľný rast.
Rast podniku dvoma základnými spôsobmi: interný rast – ide o stále účinnejšie využívanie produkčných faktorov, ktoré sa získali a vložili do podniku pri jeho založení. Externý rast- využitie externých zdrojov financovania a majetku, ktoré splynie s pôvodným majetkom.
Tieto spôsoby sa prejavujú prostredníctvom spôsobov rastu: vertikálna integrácia – nadväznosť činností podniku, ktoré zabezpečujú rôzne etapy v transformácii a distribúcii výrobku.
Stabilizácia podniku
Obdobie vyspelosti/zrelosti podniku. Bod, v ktorom podniku dosahuje najvyššie a najlepšie výsledky – bod kulminácie činnosti podniku. Pozícia na trhu:
- Dominantná pozícia – monopol/silne chránená vedúca technologická pozícia
- Silná pozícia – sú nezávislé od konkurentov
- Vhodná pozícia – podniku je dobre, pokiaľ nemá mimoriadneho konkurenta
- Stála pozícia – majú podniky orientujúce sa na užší trhový segment
- Slabá pozícia – podnik nezaujímavý pre konkurenciu, neschopný dlho prežiť.
Kríza podniku
Dochádza k nepriaznivému vývoju, zníženie objemu tržieb. Príčina – nedostatočná kvalita a parametre technológie. Riešenie krízy podniku:
Konsolidácia
- na základe konsolidačného programu
- zachováva sa predmet podnikania, rozsah organizačnej štruktúry
- mení sa manažment podniku, štýl riadenia
Sanácia
- náročnejšia záchrana podniku
- odstránenie stratových ohnísk
- z podniku zostáva zachované iba „zdravé jadro“, ktoré neprodukuje stratu
- program sanácie – vypracovanie projektu cash-flow
Ciele sanačného programu:
- objaviť, zachovať a podporiť existenciu útvarov a činností, ktoré sú perspektívne a neprodukujú stratu
- obstarať likvidné aktíva z vlastných zdrojov a obnoviť peňažný tok
- oddialenie splatnosti zmeniek, úhrady úverov a pod. a presvedčiť veriteľov o ďalšej životaschopnosti podniku
- zabezpečiť ďalšie zdroje financovania a naštartovať ďalší rast podniku
Transformácia
- podnik sa mení na inú právnu formu, alebo sa rozdeľuje na viacero podnikov
- nedochádza k materiálnemu, iba k právnemu zániku
Fúzia
- splynutie upadajúceho podniku s ďalším podnikom
- formálny zánik podniku bez materiálnej likvidácie
Úpadok
Fyzická osoba alebo právnická osoba má trvalé platobné ťažkosti prejavujúce sa predĺžením alebo insolventnosťou. Riešenie úpadku:
- Transformácia – zmena právnej formy,
- Fúzia – splynutie s iným podnikom
- Preventívna likvidácia – z podnetu vlastníka – prevencia voči zadĺženiu, bankrotu,
- Konkurz – speňaženie majetku insolventného a použiť ho na uspokojenie pohľadávok veriteľov.
- Vyrovnanie – sám úpadca navrhne usporiadanie vzťahov s veriteľmi.
Odovzdanie alebo odobranie živnostenského listu, koncesnej listiny, výmaz z Obchodného registra.
Autor: lucifuk
Tento príspevok bol vytvorený 27.7.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora lucifuk.