Výnosy
Výnosy podniku predstavujú súhrnný finančný ukazovateľ výsledku všetkých činností podniku. Sú to peňažné čiastky, ktoré podnik získal zo všetkých svojich činností za určité obdobie, bez ohľadu na to, či v tomto období došlo k ich úhrade.
Rozdiel medzi výnosmi a príjmami
Časové rozdiely medzi výnosmi a príjmami:
- výnosy a príjmy vznikajú súčasne
- príjmy budúcich období (nájomné prijaté na konci)
- výnosy budúcich období (nájomné prijaté vopred)
Členenie výnosov
- druhové – hospodárske, finančné, mimoriadne
- účelové – cena = výnos vzťahujúci sa k jednotke realizovaného výkonu
- podľa vzťahu V. k zmene Q – v praxi sa takmer nepoužíva, má len okrajový význam
- tržby, hlavná časť výnosov podniku
- peňažná čiastka za predaj výrobkov a služieb, zásoby materiálu, nepotrebné stroje
- ovplyvnené fyzickým objemom výroby (predajom), cenami výrobkov, štruktúrou predaja a inými činiteľmi
- ceny produktov trhu
- cena nezávislá na množstve, tržby rastú s rastom predaného množstva
- podnik môže zvýšiť tržby zvýšením predaja
- vyrábať taký objem, pri ktorom dosiahne max. zisk
Tržby
- hrubé – suma odberateľských faktúr
- čisté – znížené o dobropisy, vrátený tovar, zľavy
- marginálne – prírastok tržieb na jednotku produkcie
Výnosy sa líšia od tržieb tým, že okrem tržieb obsahujú príjmy z predaja mater. zásob, HIM-u, aktvovanie, mimoriadne výnosy, cenové zvýhodnenia. Výnosy sú najkomplexnejším hodnotovým ukazovateľom výstupov podniku. Tržby sú podstatná zložka výnosov. Je to peňažná čiastka, ktorú podnik získal predajom výrobkov, tovarov a služieb v sledovanom účtovnom období a sú hlavným finančným zdrojom podniku.
Štruktúra tržieb
Tržby z predaja
- vyrobených výrobkov a poskytnutých služieb
- nakupovaného tovaru
- nepotrebných zásob materiálu, strojov, …
Hrubé tržby = súčet faktúr vydaných v priebehu sledovaného obdobia
Čisté tržby = hrubé tržby – dobropisy (uznané reklamácie)
Marginálne tržby = prírastok celkových tržieb na jednotku ďalšej produkcie
Faktory ovplyvňujúce výšku tržieb
- objem produkcie/predaja
- jednotková predajná cena
- štruktúra predávaného sortimentu
- spôsob fakturácie a doba úhrady faktúr
Produkcia podniku a jej meranie
Ukazovatele:
- naturálne
- pracovné
- peňažné
- hrubá výroba = tržby – zmena stavu zásob nedokončených a hotových výrobkov
- čistá výroba = hrubá výroba – N mat. (vrátane odpisov)
- pridaná hodnota (PH)
- v podnikoch výrobnej činnosti: = hrubá výroba – N mat, energ., služby
- v podnikoch obchodnej činnosti: = tržby za predaj tovaru – N vynaložené na predaný tovar
- v podnikoch s výrobnou aj obchodnou činnosťou = pridaná hodnota výroby + pridaná hodnota obchodu
Zisk
Hospodársky výsledok = Náklady – Výnosy
Funkcie zisku
- kriteriálna – rozhodovanie o veľkosti výroby, novej výrobe, investíciách
- rozvojová – tvorba finančných zdrojov
- rozdeľovacia – rozdeľovanie čistých dôchodkov medzi podnikom a štátom
- motivačná – hmotná zainteresovanosť
Faktory vplyvu na zisk
- vonkajšie – ceny vstupov, ceny výstupov, dane
- vnútorné – veľkosť produkcie, produktivita práce, počet pracovníkov
Maximalizácia zisku
Pri rozhodovaní podniku o maximálnom zisku majú rozhodujúci význam hodnoty hraničných tržieb (Tm) a nákladov (Nm), ich hodnoty sa menia v závislosti od množstva
- Tm>Nm pri zvýšení výroby o 1 j. sa zvýšia celkové príjmy viac ako celkové N? zisk je možné zvýšiť a objem výroby je nižší ako optimálne Q
- Tm<Nm – N rastú rýchlejšie
- Tm = Nm * rovnováha, zisk sa už nedá zvýšiť
- nezávislosť ceny, ak sa zmení cena, zmení sa rovnováha
- podnik rozšíri výrobu len ak je stimulovaný vyššou cenou
- pri poklese ceny ak N >V, strata dovtedy, kým Tm = Nvar; strata = Nfix
- podnik zastaví výrobu v bode, kde cena = Nvar
- z pohľadu k prístupu k výnosom rozlišujeme tzv. bilančný prístup na základe ktorého výnosy triedime na:
- V realizované cez tržby za predané výrobky, práce a služby
- V z mimoriadnych a finančných činností
- V vnútropodnikové, ktoré vznikajú v súvislosti so zmenou stavu hotových, resp. nedokončených výrob a prostredníctvom aktivácie materiálu a investícií
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 17.12.2008 a aktualizovaný 6.3.2015. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Nemáte zlý vzorec na výpočet zisku? 🙂 Nemá tam byť výnosy – náklady?