( Noviny Obchodnej Akadémie,  6)

Zvýšenie sadzby DPH zranilo Východoslovenské žriedla

Nemáme radi minerálku (?)

Po revolúcii sa mnoho hovorilo o trhoch s vodou. Niektorí odborníci navrhovali exportovať do arabských krajín, iní mali na mysli tie západné. V každom prípade sa ukázalo, že tieto trhy sú už obsadené. A len máloktorý zahraničný importér s radosťou začal experimentovať s našou Slatinou, Salvatorkou či Baldovskou.

Náš export sa naopak znížil. Napríklad pred revolúciou z celkovej produkcie Baldovskej exportoval štátny podnik Východoslovenské žriedla Prešov tretinu na Moravu. Dnes je to takmer zanedbateľné percento.

Úderom pre oboch monopolných výrobcov minerálok, Východoslovenské žriedla a Západoslovenské žriedla, š. p. bolo zvýšenie sadzby DPH pri sladených minerálkach zo 6 na 25 percent. Tým štát zaradil tento artikel medzi luxusné výrobky. Našťastie vláda zistila, že zisky z tohto zvýšenia dane nie sú až také veľké, ako sa očakávalo a jej sadzba by sa mala opäť znížiť.

Problémom je i silná konkurencia zo strany zahraničných importérov. Po otvorení trhov sa na Slovensko dostalo mnoho druhov a značiek nealkoholických nápojov, ktoré zoslabili pozíciu minerálnych vôd. Navyše mnohí naši si začali kupovať tento druh nápojov spomedzi zahraničnej produkcie. Napriek tomu, že mnohé importované minerálky sa tým našim po kvalitatívnej stránke nevyrovnajú.

Vo všeobecnosti z produkcie prešovských Východoslovenské žriediel najviac chutí Baldovská, obyčajná i sladená, v lete ide výborne na odbyt 1, 5-litrová Salvátorka v tzv. PET fľašiach.

Minerálne vody sú klasickým zdrojom mnohých stopových prvkov a minerálov, ktoré ľudský organizmus potrebuje. Na rozdiel od mnohých zahraničných nápojov neobsahujú návykové látky (napríklad kofeín). Napriek tomu ich vypije priemerný Slovák ročne iba dvadsaťdeväť litrov. V západných krajinách je to od osemdesiat do sto. Nuž, slovenská verejnosť má asi radšej slivovicu a pepsi ako takú Salvatorku či Budišskú. Odrazí sa to nielen na našom zdraví, ale aj na hospodárskom výsledku oboch slovenských žriedelných podnikov, ktoré sú svorne takmer výlučne orientované na domáci trh.

Roland Kyška

Zdroj: Noviny Obchodnej akadémie – NOA

Autor: Noviny Obchodnej Akadémie

Tento príspevok bol vytvorený 10.2.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora Noviny Obchodnej Akadémie.


Ekonomická poradňa

  1. Damian

    Aký hlavný ekonomický problém je adresovaný v článku?

  2. Michal Calik

    Článok sa zameriava na ekonomický problém zvýšenej sadzby DPH na sladené minerálky a jej dopady na slovenských výrobcov minerálnych vôd.

  3. Arrow

    Je spravodlivé klasifikovať sladené minerálky ako luxusné výrobky prostredníctvom vysokej DPH?

  4. Augustin Strnad

    Táto otázka vyvoláva debatu o tom, či je vhodné zaraďovať základné potraviny alebo nápoje do kategórie luxusných výrobkov, čo môže negatívne ovplyvniť domácich výrobcov a spotrebiteľov.

  5. Tomas Gibas

    Mali by vlády zasahovať do trhu s potravinami a nápojmi prostredníctvom dane z pridanej hodnoty?

  6. Eowedrinydd

    To závisí od perspektívy. Zatiaľ čo niektorí argumentujú, že vlády by mali regulovať trh na ochranu verejného zdravia a podporu domáceho priemyslu, iní vidia takéto zásahy ako neprimerané a potenciálne škodlivé pre ekonomiku.

Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.