Úvod » Podnikanie » Podnikanie » Podnikové hospodárstvo » Manažment pohľadávok

V prevažnej časti ide o pohľadávky z obchodného styku. Ich suma predstavuje sumu obchodného úveru, ktorý firma poskytuje svojmu odberateľovi. V tejto súvislosti sa tiež uplatňuje pojem kredit manažment. Faktory vplyvu: 1. objem podnikom realizovaných výrobkov a služieb, 2. doba inkasa pohľadávok, 3. platobná disciplína odberateľov. Základnou úlohou manažmentu pohľadávok je určiť optimálnu výšku PK, ktorá má byť viazaná v podnikových pohľadávkach. Postupy kredit manažmentu z hľadiska času sa delia do 3 fáz: 1. pred uzatvorením kúpno-predajnej zmluvy (rozhoduje sa, či a za akých podmienok sa poskytne konkrétnemu zákazníkovi obchodný úver, zľavy z ceny pri promptnom platení), 2. rokovanie o podmienkach pri uzatváraní zmluvy (platobné podmienky – termín platenia, miesto platenia, spôsob platenia), 3. starostlivosť o vzniknuté pohľadávky (poriadok v pohľadávkach – zachytávanie a analýza, personálna zodpovednosť za pohľadávky, monitorovanie zákazníka, sledovanie platobnej schopnosti)
Hv = p * (V – N)/(1 + i * d/360) – (1 – p) * N
(Hv = očakávaný výsledok hospodárenia z transakcie, p = pravdepodobnosť, že zákazník zaplatí, V = očakávaný výnos, N = očakávaný náklad, i = úroková miera z KD vkladu, d = počet dní platobnej lehoty)

7 komentárov “Manažment pohľadávok

  1. Základné fázy zahŕňajú rozhodnutie pred uzatvorením zmluvy, rokovanie o podmienkach a starostlivosť o vzniknuté pohľadávky.

  2. Áno, efektívny manažment pohľadávok môže podniku pomôcť v predchádzaní finančným stratám tým, že znižuje riziko neplatenia.

  3. Otázka etiky v manažmente pohľadávok môže vzniknúť, keď podniky uplatňujú prísne alebo agresívne metódy vymáhania, ktoré môžu mať negatívny vplyv na dlhodobé vzťahy so zákazníkmi.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥