Tvorí ho vrcholový manažment, finančné oddelenie, nákup, výroba, výskum a vývoj, marketing, oddelenie ľudských zdrojov, oddelenie evidencie.
Vrcholový manažment vymedzuje charakteristiku poslania, ciele, rámcové stratégie a marketingoví manažéri musia svoje rozhodnutia uskutočňovať v súlade s plánmi vedenia.
Ak firma uvažuje o výrobe nového produktu, musí zohľadniť, či má dostatočnú výrobnú kapacitu, ľudské zdroje s primeranou kvalifikáciou. Ak si nový produkt vyžaduje vybudovanie nového závodu a jeho vybavenie modernými technologickými zariadeniami, treba uvažovať o možných finančných zdrojoch.
Medzi ďalšie faktory patria silné a slabé stránky výskumnej a vývojové základne firmy, jej umiestnenie, ako aj imidž, ktorý ma firma vo verejnosti. Dôležitým faktorom je v internom mikroprostredí potreba koordinovať marketingové a nemarketingové aktivity. Niekedy je to veľmi ťažké, lebo existujú rozdielne názory na dosiahnutie cieľov medzi jednotlivými riadiacimi a výkonnými pracovníkmi.
Z pohľadu ovplyvniteľnosti považujeme interné mikroprostredie za kontrolovateľné manažmentom vtedy, ak firma dokáže dostatočne rýchlo reagovať svojou stratégiou štruktúry a organizačnej kultúry na externé mikroprostredie.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 29.4.2008. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Aké faktory tvoria interné mikroprostredie podniku?
Interné mikroprostredie podniku zahŕňa vrcholový manažment, finančné oddelenie, nákup, výrobu, výskum a vývoj, marketing a oddelenie ľudských zdrojov.
Môže byť nevhodné riadenie interného mikroprostredia hlavnou príčinou zlyhania podniku?
Áno, nevhodné riadenie interného mikroprostredia môže byť hlavnou príčinou zlyhania podniku, keďže kľúčové funkcie a procesy sú základom jeho úspechu.
Je možné úplne eliminovať slabé stránky interného mikroprostredia podniku?
Úplná eliminácia slabých stránok je náročná, ale efektívne riadenie a neustále zlepšovanie môžu výrazne minimalizovať ich vplyv na podnik.