E-learning je technológia, ktorá využíva počítače a im blízke zariadenia k sprostredkovaniu výučbových a tréningových materiálov (v užšom zmysle) a k podpore procesu vzdelávania (v širším zmysle).
Úroveň využitia počítačov pritom závisí na aktuálnych možnostiach techniky a samozrejme aj na dostupnosti tejto techniky pre potenciálnych užívateľov.
Varianty dištančného vzdelávania
Synchrónny systém dištančného vzdelávania
- Ide o didaktické hodiny v reálnom čase.
- Účastníci výchovno–vzdelávacieho procesu sa môžu kedykoľvek v ľubovoľnej chvíli pridať k vyučovacej hodine.
Asynchrónny systém dištančného vzdelávania
- Jedná sa o podobný systém vzdelávania, aký v minulosti využívali tzv. korešpondenčné školy, ktoré odosielali audiokazety, videokazety a učebné texty klasickou poštou.
Definície E-learningu
- E-learning elektronické vzdelávanie, ktoré využíva počítačovú sieť na realizáciu, interakciu alebo podporu výučby.
- Pojmom e-vzdelávanie sa označuje systém, ktorý využíva na poskytovanie obsahu, riešenie úloh, komunikáciu, administráciu a riadenie vzdelávania elektronické metódy spracovania, prenosu a uskladňovania informácií.
- E-learning je akýkoľvek vzdelávací proces, v ktorom sú používané informačno-komunikačné technológie pracujúce s dátami v elektronickej podobe.
Druhy E-learningu
CBT – (Computer Based Training)
- je offline forma e-learningu, je možné ho nazvať aj ako podpora vzdelávacieho procesu prostredníctvom počítača.
- Učebné pomôcky a materiály sa tu vyskytujú na magnetických alebo optických nosičoch.
- Táto metóda je vhodná pri konkrétnych cvičeniach, poprípade pri overovaní si vedomostí.
WBT – (Web Based Training)
- je to on-line forma e-learningu.
- Vzdelávanie prebieha pomocou internetu, služby WWW.
- Na internete sú dostupné učebné materiály, ktoré si má študent osvojiť.
- Prístupné sú aj hypertextové odkazy, ktoré majú za úlohu doplniť informácie o zadanej úlohe.
LMS – (Learning Management System)
- je to systém výučby s využitím webových technológií.
- Ide o tvorbu kurzov, ich spracovanie a využitie v elektronickom prostredí.
- Študijný materiál je študentom prístupný cez internet.
Blended learning
- ide tu o zmiešané, prepojené vyučovanie, niekedy nazývané aj ako hybridné vyučovanie.
- Prepája sa tu prezenčná forma výučby s e-learningom.
- Ide o integráciu elektronických zdrojov s cieľom zvýšiť potenciál informačno-komunikačných technológií, čo sa realizuje spolu s osvedčenými metódami vyučovania.
Fázy implementácie E-learningu
Odovzdanie statického obsahu
- zriadenie servera, na ktorom sú k dispozícii elektronické vzdelávacie materiály, spravidla v podobe HTML dokumentov, doplnených o ďalšie zdroje.
Manažment vzdelávacích objektov
- statický obsah je doplnený o mechanizmy vedomostného manažmentu, ktoré dovolia zdroje lepšie obsluhovať, triediť, prehľadávať a hlavne ich prepojiť do tzv. bázy digitálnych vzdelávacích objektov
Orientácia na vzdelávacie procesy
- do e-learningového systému začlenené dynamické prvky, vďaka ktorým môže byť proces vzdelávania rozložený na kroky a pod úlohy.
Orientácia na potreby užívateľa
- systém na tejto úrovni umožňuje rozpoznávať potreby, preferencie a učebné štýly jednotlivých študentov a pre každého jedinca je možné navrhnúť optimálny postup štúdia
Integrácia vzdelávania
- úplné začlenenie e-learningu medzi ďalšie procesy v systéme vzdelávania.
Výhody E-learningových systémov v prostredí podniku
Znižovanie nákladov a zvyšovanie efektívnosti vzdelávania
- Jedným z najostrejšie sledovaných parametrov a zároveň aj argumentov, prečo sa pre daný systém rozhodnúť je jeho ekonomický prínos.
Rýchlosť distribúcie vzdelávacích materiálov
- Školiaca látka je spracovaná na jednom mieste a ako ucelená jednotka vstupuje do systému, kde je jednoduchým spôsobom priradená odberateľom, ktorí on-line získajú prístup k svojim študijným materiálom.
- Študovať môže každý, kto chce.
Adaptívnosť e-learningu
- Adaptívnosť spočíva v prispôsobovaní sa e-learningu potrebám spoločnosti.
Ľahko riaditeľný systém vzdelávania
- E-learningové systémy sú budované hierarchicky, takže sú ľahko prispôsobiteľné firemnej štruktúre a hierarchiám.
Integrácia e-learningu do podnikových informačných systémov
- Príkladom je integrácia napr. do HRM (Human Resource Management – riadenie ľudských zrojov), ERP, CRM – Customers Relationship Management – riadenie vzťahu so zákazníkom, a pod.
Objektívne hodnotenie
- Spočíva v nutnosti jednoznačne identifikovať prínos vzdelávacieho kurzu, pre firmu, edukanta, ale i celú spoločnosť.
Autor: lucifuk
Tento príspevok bol vytvorený 31.7.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora lucifuk.