( lucifuk,  0)

E-learning je technológia, ktorá využíva počítače a im blízke zariadenia k sprostredkovaniu výučbových a tréningových materiálov (v užšom zmysle) a k podpore procesu vzdelávania (v širším zmysle).

Úroveň využitia počítačov pritom závisí na aktuálnych možnostiach techniky a samozrejme aj na dostupnosti tejto techniky pre potenciálnych užívateľov.

Varianty dištančného vzdelávania

Synchrónny systém dištančného vzdelávania

  • Ide o didaktické hodiny v reálnom čase.
  • Účastníci výchovno–vzdelávacieho procesu sa môžu kedykoľvek v ľubovoľnej chvíli pridať k vyučovacej hodine.

Asynchrónny systém dištančného vzdelávania

  • Jedná sa o podobný systém vzdelávania, aký v minulosti využívali tzv. korešpondenčné školy, ktoré odosielali audiokazety, videokazety a učebné texty klasickou poštou.

Definície E-learningu

  1. E-learning elektronické vzdelávanie, ktoré využíva počítačovú sieť na realizáciu, interakciu alebo podporu výučby.
  2. Pojmom e-vzdelávanie sa označuje systém, ktorý využíva na poskytovanie obsahu, riešenie úloh, komunikáciu, administráciu a riadenie vzdelávania elektronické metódy spracovania, prenosu a uskladňovania informácií.
  3. E-learning je akýkoľvek vzdelávací proces, v ktorom sú používané informačno-komunikačné technológie pracujúce s dátami v elektronickej podobe.

Druhy E-learningu

CBT – (Computer Based Training)

  • je offline forma e-learningu, je možné ho nazvať aj ako podpora vzdelávacieho procesu prostredníctvom počítača.
  • Učebné pomôcky a materiály sa tu vyskytujú na magnetických alebo optických nosičoch.
  • Táto metóda je vhodná pri konkrétnych cvičeniach, poprípade pri overovaní si vedomostí.

WBT – (Web Based Training)

  • je to on-line forma e-learningu.
  • Vzdelávanie prebieha pomocou internetu, služby WWW.
  • Na internete sú dostupné učebné materiály, ktoré si má študent osvojiť.
  • Prístupné sú aj hypertextové odkazy, ktoré majú za úlohu doplniť informácie o zadanej úlohe.

LMS – (Learning Management System)

  • je to systém výučby s využitím webových technológií.
  • Ide o tvorbu kurzov, ich spracovanie a využitie v elektronickom prostredí.
  • Študijný materiál je študentom prístupný cez internet.

Blended learning

  • ide tu o zmiešané, prepojené vyučovanie, niekedy nazývané aj ako hybridné vyučovanie.
  • Prepája sa tu prezenčná forma výučby s e-learningom.
  • Ide o integráciu elektronických zdrojov s cieľom zvýšiť potenciál informačno-komunikačných technológií, čo sa realizuje spolu s osvedčenými metódami vyučovania.

Fázy implementácie E-learningu

Odovzdanie statického obsahu

  • zriadenie servera, na ktorom sú k dispozícii elektronické vzdelávacie materiály, spravidla v podobe HTML dokumentov, doplnených o ďalšie zdroje.

Manažment vzdelávacích objektov

  • statický obsah je doplnený o mechanizmy vedomostného manažmentu, ktoré dovolia zdroje lepšie obsluhovať, triediť, prehľadávať a hlavne ich prepojiť do tzv. bázy digitálnych vzdelávacích objektov

Orientácia na vzdelávacie procesy

  • do e-learningového systému začlenené dynamické prvky, vďaka ktorým môže byť proces vzdelávania rozložený na kroky a pod úlohy.

Orientácia na potreby užívateľa

  • systém na tejto úrovni umožňuje rozpoznávať potreby, preferencie a učebné štýly jednotlivých študentov a pre každého jedinca je možné navrhnúť optimálny postup štúdia

Integrácia vzdelávania

  • úplné začlenenie e-learningu medzi ďalšie procesy v systéme vzdelávania.

Výhody E-learningových systémov v prostredí podniku

Znižovanie nákladov a zvyšovanie efektívnosti vzdelávania

  • Jedným z najostrejšie sledovaných parametrov a zároveň aj argumentov, prečo sa pre daný systém rozhodnúť je jeho ekonomický prínos.

Rýchlosť distribúcie vzdelávacích materiálov

  • Školiaca látka je spracovaná na jednom mieste a ako ucelená jednotka vstupuje do systému, kde je jednoduchým spôsobom priradená odberateľom, ktorí on-line získajú prístup k svojim študijným materiálom.
  • Študovať môže každý, kto chce.

Adaptívnosť e-learningu

  • Adaptívnosť spočíva v prispôsobovaní sa e-learningu potrebám spoločnosti.

Ľahko riaditeľný systém vzdelávania

  • E-learningové systémy sú budované hierarchicky, takže sú ľahko prispôsobiteľné firemnej štruktúre a hierarchiám.

Integrácia e-learningu do podnikových informačných systémov

Objektívne hodnotenie

  • Spočíva v nutnosti jednoznačne identifikovať prínos vzdelávacieho kurzu, pre firmu, edukanta, ale i celú spoločnosť.

Autor: lucifuk

Tento príspevok bol vytvorený 31.7.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora lucifuk.


Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.

Štítky: