Direct marketing

Direct marketing
Cielený, priamy (relačný) marketing
Cielený, priamy (relačný) marketing, vychádzajúci z čo najpresnejšej segmentácie trhu, zameranie na presný segment a jasne deklarovanú optimálnu pozíciu, predstavuje v súčasnosti veľmi dynamicky sa rozvíjajúcu a perspektívnu podobu marketingovej komunikácie.
Ako hovorí známa marketingová poučka – je päťkrát ťažšie ponúknuť a predať daný produkt novému zákazníkovi než zákazníkovi existujúcemu.
Direct marketing
Direct marketing predstavuje interaktívny komunikačný systém, využívajúci jedno alebo viacej reklamných médií k efektívnej (merateľnej) reakcii zákazníka v danom čase a priestore. Zákazník už nemusí prichádzať na trh, ale naopak ponuka príde za ním – do domu, na pracovisko.
Historické korene direct marketingu síce siahajú do 50-tych až 60-tych rokov a spájajú sa s menom Olana Millsa, avšak až spojenie s počítačmi a špeciálnymi telefónnymi prístrojmi výrazne zvýšilo efektívnosť tohto postupu.
Do direct marketingu zaraďujeme:
- Direct mail – priamy listový marketing, kedy sú zákazníci kontaktovaní prostredníctvom pošty.
- Telemarketing – marketingová komunikácia cez telefón.
- Nákupy prostredníctvom počítača – nákupný proces realizovaný cez internet.
- Katalógový predaj – predaj produktov prostredníctvom tlačených alebo online katalógov.
- Televízny marketing s priamou odozvou – reklama v televízii, ktorá umožňuje priamu reakciu diváka, napríklad prostredníctvom telefonátu alebo SMS.
Týmto podobám marketingu sa niekedy hovorí direct marketing alebo direct response marketing. To sa vzťahuje najmä na adresné direct maily a televízny marketing.
Nakoľko najrozšírenejším médiom z uvedených foriem direct marketingu je telefón, najčastejšie sa teda hovorí o telefonickom marketingu (telemarketingu), ktorému aj my budeme venovať pozornosť.
Telemarketing
Prezentovanie firmy a výrobkov či služieb, ktoré firma ponúka, má osobitný charakter práve prostredníctvom telefónu. Je zrejmé, že ponúkanie a predaj produktov cez telefón bude prebiehať podľa iných zásad, ako bežný predaj.
Cez telefón (v klasickom ponímaní) si nemôžeme daný produkt vyskúšať, hodnotiť, testovať jeho vlastnosti. Z uvedeného vyplýva, že telemarketing nemôžeme použiť v každej oblasti podnikania. Ak sa manažment firmy rozhoduje o výbere reklamného resp. propagačného média, mal by pri výbere telemarketingu brať do úvahy jeho osobitosti.
O zásadách efektívneho telemarketingu sa budeme zmieňovať na inom mieste, avšak už teraz je potrebné uvedomiť si, že v telemarketingu nejde len o vytočenie čísla potenciálneho zákazníka a predstavenie mu našej firmy a nášho produktu. Situácia je omnoho komplikovanejšia, nakoľko úspech nám nezaručí len to, AKO telefonujem, ale aj (najmä) KOMU telefonujem.
Databázový marketing
V súčasnosti je veľmi perspektívnym základom direct marketingu databáza informácií o zákazníkoch (napr. tiež vrátane ich osobných údajov, záznamov ich minulých nákupov, záznamov ich reakcií na zaslané ponuky). Tu potom hovoríme o databázovom marketingu (d-base marketing). Práve tento prístup je základom dlhodobého vzťahu so zákazníkom a obojstrannej komunikácie.
Direct marketing využíva moderné výdobytky elektrotechniky, predovšetkým počítače k cielenejšej a sústavnejšej komunikácii so zákazníkmi. Je reakciou na súčasnú presýtenosť trhu a jeho fragmentáciu, kde sa segmentácia trhu začína blížiť k „totálnemu stavu“.
Výhody direct marketingu
- Cielenosť na jasne vymedzený a zmysluplný segment.
- Efektívnosť cielenej komunikácie, vytvorenie osobnejšieho vzťahu.
- Kontrolovateľnosť, merateľnosť reakcií na našu ponuku.
- Operatívnosť realizácie.
- Názornosť predvedenia produktu.
- Dlhodobosť využívania (čím dlhšie, tým lepšie).
Adresný a neadresný direct marketing
V rámci direct marketingu rozlišujeme adresný a neadresný direct marketing. Pochopiteľne, v prvom prípade je možné vytvárať a doručovať správu oveľa presnejšie. K neadresným formám direct marketingu počítame napríklad letáky a tlačoviny doručované zadarmo do poštových schránok, alebo rozdávané na frekventovaných miestach.
Pasívny a aktívny telemarketing
Prínosy telemarketingu je možné vidieť v bezprostrednosti kontaktu a z nej plynúcej účinnosti, rýchlosti, časovej a finančnej úspornosti, prínosov na aktualizovanie firemnej databázy.
Za pasívny (in-bound) telemarketing považujeme telefonické reakcie na reklamné správy v médiách, kedy zákazníci volajú na tzv. zelené čísla (toll free number), ktoré sa začínajú používať už aj u nás. Tieto telefónne čísla sú pre zákazníka bezplatné, nakoľko cena za hovor ide na účet volaného.
Operátor či počítačom riadený záznamník eviduje požiadavky zákazníka, rovnako jeho prípadné objednávky. Pasívny telemarketing funguje v spojení s reklamou v masmédiách, ktorá má za cieľ navnadiť zákazníka na prezentovaný produkt a je potom na zákazníkovi, aby bezplatne zavolal na uvedené zelené číslo.
Aktívny (out-bound) marketing naopak stavia na priamom vyhľadávaní zákazníkov a na komunikácii s nimi. Vedľa rozhodujúcej úlohy kvalitnej a rozsiahlej databázy telefónnych čísel hrá kľúčovú úlohu tiež aj operátor (operátorka). Musí zaujať volaného už pri prvom telefonickom rozhovore, predstaví seba i firmu, uvedie dôvod telefonátu, opýta sa, či neruší, prípadne kedy môže zavolať.
Etika v direct marketingu
Je potešiteľné, že v súčasnosti sa direct-marketingové agentúry neorientujú iba na predaj a zisk, ale že pri realizácii svojich činností berú ohľad aj na súkromie zákazníka. Napr. v Českej republike bola v máji 1997 vytvorená Asociácia direct marketingu a zásielkového obchodu (ADMAZ), pričom ADMAZ založili práve direct-marketingové agentúry v spolupráci so Združením zásielkového obchodu. Hlavným prínosom bolo prijatie Etického kódexu ADMAZ, v ktorom sú okrem iného uvedené etické pravidlá a zásady telemarketingu.
Pre direct marketing je typická priama, nesprostredkovaná forma komunikácie, ktorá sa v dnešnej presýtenosti trhu reklamou ukazuje všeobecne ako najúčinnejšia. A práve preto, že direct marketing prináša predovšetkým nový pohľad na komunikáciu medzi zákazníkom a firmou, nie je len novým pojatím marketingu ako takého. Je preto namieste zaradiť ho do oblasti marketingovej komunikácie.
surne by som potrebovala nejaku konkretnu segmentaciu trhu aplikovanu na nejakej firme…a to z dôvodu pisania seminarnej práce.ak ma niekto ničo take k dispozícii,potešilo by ma to.
Ahoj, Julia, prosim, napis kontakt na teba, tvoj e-mail alebo nieco.
Ahoj Julka,prosím ťa nemáš náhodou tu seminárnu prácu , lebo ja zháňam strategický manažment aplikovaný na nejakú firmu…dakujem evka