Prevádzkovateľ štyroch z piatich stredísk LZS na Slovensku, popradská firma Air – Transport Europe s. r. o. (ATE), doviezol v rámci modernizácie svojho vrtuľníkového parku v marci 2003 na Slovensko prvý stroj typu Agusta A109. Ide o špecializovanú verziu K2, ktorú taliansky výrobca vyvinul v spolupráci so švajčiarskou leteckou záchrannou službou REGA na záchranné lety.
Vrtuľník výrobného čísla 10012 pôvodne lietal u REGA (od mája 1995) s registračnou značkou HB-XWL. V slovenskom registri je zapísaný ako OM-ATE. Po dokončení výcviku personálu bude tento vrtuľník lietať v stredisku LZS Krištof 03 v Poprade. Na základe dohody medzi REGA a ATE prevezme slovenský prevádzkovateľ ďalšie 4 vrtuľníky A109K2 (dva ešte v roku 2003, ďalšie dva v roku 2004). Foto: Juraj Rokfalusy.
Technické údaje:
Vývoj: | Prvý vzlet A109 v roku 1971, A109K2 v roku 1990 |
Motor: | 2 x Turbomeca Arriel 1K1 po 550 kW |
Rotor: | Ľavotočivý s priemerom 11 m, štvorlistový |
Vrtuľka: | Tlačná, dvojlistová |
G / G max | 1 595/2 850 kg |
Posádka: | Pilot + 6 cestujúcich |
Spotreba: | 300 l/hod JET A1-L |
Použitie: | LZS |
Späť na Vrtuľníky v SR po roku 1993
Autor: Vrtulniky.sk
Tento príspevok bol vytvorený 1.5.2007 a aktualizovaný 3.7.2020. Pozrite si ďalšie príspevky autora Vrtulniky.sk.
kolko stoji helikoptera pre 6 osôb
20 mil. ojro
Dobry vecer
So svojim synom som uz dlho fascinovani tymto strojom a nasou tuzbou je , raz sa previeziezt , ( nie na ostro zachrannou slozbou ) , ak by to bolo mozne , boli by sme neskutocne zaviazany.
S pozdravom
Rudolf a Daniel Vallus