Úvod » Manažment » Analýza makroprostredia a analýza mikroprostredia

Analýza makroprostredia a analýza mikroprostredia

0
Analýza makroprostredia a analýza mikroprostredia

Analýza makroprostredia a analýza mikroprostredia

Analýza makroprostredia (externého prostredia)

Analýza makroprostredia, alebo externého prostredia, sa zameriava na identifikáciu a hodnotenie faktorov, ktoré môžu ovplyvniť podnik z vonkajšieho prostredia. Tento proces zahŕňa skúmanie viacerých kľúčových aspektov, ako sú ekonomické faktory (napríklad hospodársky rast, inflácia, nezamestnanosť), sociálne faktory (spoločenské trendy, kultúrne zmeny, životný štýl), politické faktory (vládne politiky, legislatívne zmeny, politická stabilita), právne faktory (zákony a predpisy týkajúce sa podnikania, ochrany spotrebiteľa a pracovného práva), demografické faktory (zmena populácie, veková štruktúra, migrácia) a ekologické faktory (trendy v oblasti ochrany životného prostredia, klimatické zmeny, udržateľnosť).

Okrem toho sa do analýzy zahŕňajú aj vedecko-technické faktory, ktoré zahŕňajú technologický pokrok, inováciu a výskum. Tieto faktory môžu mať významný vplyv na rozhodovanie podniku, jeho stratégiu a konkurencieschopnosť, preto je ich systematické a detailné sledovanie a analýza kľúčové pre dlhodobý úspech a adaptáciu organizácie na zmeny v externom prostredí.

Faktory analýzy makroprostredia:

  1. Ekonomické faktory
  2. Sociálne faktory
  3. Vedecko-technické faktory
  4. Demografické faktory
  5. Politické a právne faktory
  6. Ekologické faktory

Ekonomické faktory

  • miera hospodárskeho rastu
  • úroveň úrokovej miery
  • menové kurzy
  • inflácia

Sociálne faktory

  • predstavujú správanie jednotlivcov a skupín, podmienené ich postojmi, hodnotami, potrebami, záujmami a požiadavkami
  • vplyv sociálneho faktora sa prejavuje v zmene potrieb, vkusu, chutí a preferencií spotrebiteľov

Vedecko-technické faktory

  • vývoj nových materiálov
  • vývoj nových výrobných metód
  • vývoj nových výrobkov

Demografické faktory

  • pôrodnosť (natalita) a prírastok obyvateľstva
  • úmrtnosť (mortalita)
  • počet obyvateľov v produktívnom veku
  • pomer obyvateľov miest a dedín
  • skladba vekových kategórií
  • vzdelanostná úroveň, zamestnanosť, migrácia

Politické a právne faktory

  • zákony a predpisy

Ekologické faktory

  • formálna regulácia vzťahov podniku a prostredia (zákony a predpisy)
  • neformálna regulácia vzťahov podniku a prostredia (ekologické hnutia, ekolog. kultúra a povedomie).

Analýza odvetvového (mikro) prostredia

Analýza mikroprostredia spočíva v:

  1. skúmaní 5-tich konkurenčných Porterových síl:
    • parametrov a hybných síl odvetvia
    • intenzity konkurenčných síl a životného cyklu odvetvia
    • pozícií kľúčových konkurentov
  2. hodnotení:
    • atraktívnosti odvetvia

Odvetvové prostredie = konkurenčné prostredie

Odvetvie = skupina podnikov ponúkajúcich výrobky alebo služby, ktoré sú navzájom zameniteľné

Cieľom odvetvovej analýzy – je odhaliť strategické činitele, ktoré ovplyvňujú celkovú situáciu v odvetví a sú zdrojom príležitostí a hrozieb pre podniky.

Faktory atraktívnosti odvetvia

Medzi faktory atraktívnosti odvetvia patria:

  • perspektíva ziskovosti odvetvia,
  • stabilita a premenlivosť konkurencie,
  • stabilita a premenlivosť dopytu,
  • podnikateľské riziko a neistota vývoja a pod.

Parametre odvetvového prostredia

Všeobecné parametre odvetvového prostredia sú:

  • veľkosť trhu
  • miera rastu trhu, určenie fázy životného cyklu odvetvia
  • akčný rádius konkurencie
  • počet konkurentov a počet zákazníkov
  • rozvoj a smerovanie vertikálnej integrácie v odvetví
  • veľkosť prekážok pri vstupe do a výstupe z odvetvia
  • inovačný priestor produktov a výrobných procesov
  • miera diferenciácie výrobkov a služieb konkurenčných podnikov
  • vplyv využitia výrobnej kapacity na efektívnosť podnikania a znižovania fixných nákladov
  • priemerná ziskovosť a kapitálová náročnosť.

Odvetvové podmienky sa menia, pretože pôsobia sily, ktoré motivujú alebo potláčajú zmeny. Najvýznamnejšie z nich sú tzv. hybné sily, ktoré sú schopné ovplyvniť odvetvové podmienky a celkovú atraktívnosť odvetvia.

Typy hybných síl

Základné typy hybných síl sú:

  1. zmeny v dlhodobej miere rastu odvetvia,
  2. zmeny v skladbe zákazníkov kupujúcich výrobok a zmeny spôsobov jeho používania,
  3. výrobkové inovácie,
  4. procesné inovácie,
  5. marketingové inovácie,
  6. vstup/odchod hlavných konkurentov z odvetvia,
  7. difúzia poznatkov,
  8. zmeny nákladov a efektívnosti,
  9. rastúca globalizácia odvetvia,
  10. vznik spotrebiteľských preferencií uprednostňujúcich diferencované výrobky pred bežnými,
  11. vládna hospodárska politika a regulačné opatrenia,
  12. zmena spoločenských priorít a životného štýlu,
  13. znižovanie neistoty a podnikateľského rizika.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥