( Bc. Januska,  0)

Analýza makroprostredia (externého prostredia)

Analýza makroprostredia (externého prostredia) pozostáva zo skúmania ekonomických, sociálnych, politických, právnych, demografických, ekologických a vedecko-technických faktorov, ktoré môžu podnik ovplyvniť. Jedná sa o faktory:

  1. Ekonomické faktory
  2. Sociálne faktory
  3. Vedecko-technické faktory
  4. Demografické faktory
  5. Politické a právne faktory
  6. Ekologické faktory

Ekonomické faktory

  • miera hospodárskeho rastu
  • úroveň úrokovej miery
  • menové kurzy
  • inflácia

Sociálne faktory

  • predstavujú správanie jednotlivcov a skupín, podmienené ich postojmi, hodnotami, potrebami, záujmami a požiadavkami
  • vplyv sociálneho faktora sa prejavuje v zmene potrieb, vkusu, chutí a preferencií spotrebiteľov

Vedecko-technické faktory:

  • vývoj nových materiálov
  • vývoj nových výrobných metód
  • vývoj nových výrobkov

Demografické faktory:

  • pôrodnosť (natalita) a prírastok obyvateľstva
  • úmrtnosť (mortalita)
  • počet obyvateľov v produktívnom veku
  • pomer obyvateľov miest a dedín
  • skladba vekových kategórií
  • vzdelanostná úroveň, zamestnanosť, migrácia

Politické a právne faktory

  • zákony a predpisy

Ekologické faktory

  • formálna regulácia vzťahov podniku a prostredia (zákony a predpisy)
  • neformálna regulácia vzťahov podniku a prostredia (ekologické hnutia, ekolog. kultúra a povedomie).

Analýza odvetvového (mikro) prostredia

Analýza mikroprostredia spočíva v:

  1. skúmaní 5-tich konkurenčných Porterových síl:
    • parametrov a hybných síl odvetvia
    • intenzity konkurenčných síl a životného cyklu odvetvia
    • pozícií kľúčových konkurentov
  2. hodnotení:
    • atraktívnosti odvetvia

Odvetvové prostredie = konkurenčné prostredie

Odvetvie = skupina podnikov ponúkajúcich výrobky alebo služby, ktoré sú navzájom zameniteľné

Cieľom odvetvovej analýzy – je odhaliť strategické činitele, ktoré ovplyvňujú celkovú situáciu v odvetví a sú zdrojom príležitostí a hrozieb pre podniky.

Faktory atraktívnosti odvetvia

Medzi faktory atraktívnosti odvetvia patria:

  • perspektíva ziskovosti odvetvia,
  • stabilita a premenlivosť konkurencie,
  • stabilita a premenlivosť dopytu,
  • podnikateľské riziko a neistota vývoja a pod.

Parametre odvetvového prostredia

Všeobecné parametre odvetvového prostredia sú:

  • veľkosť trhu
  • miera rastu trhu, určenie fázy životného cyklu odvetvia
  • akčný rádius konkurencie
  • počet konkurentov a počet zákazníkov
  • rozvoj a smerovanie vertikálnej integrácie v odvetví
  • veľkosť prekážok pri vstupe do a výstupe z odvetvia
  • inovačný priestor produktov a výrobných procesov
  • miera diferenciácie výrobkov a služieb konkurenčných podnikov
  • vplyv využitia výrobnej kapacity na efektívnosť podnikania a znižovania fixných nákladov
  • priemerná ziskovosť a kapitálová náročnosť.

Odvetvové podmienky sa menia, pretože pôsobia sily, ktoré motivujú alebo potláčajú zmeny. Najvýznamnejšie z nich sú tzv. hybné sily, ktoré sú schopné ovplyvniť odvetvové podmienky a celkovú atraktívnosť odvetvia.

Typy hybných síl

Základné typy hybných síl sú:

  1. zmeny v dlhodobej miere rastu odvetvia,
  2. zmeny v skladbe zákazníkov kupujúcich výrobok a zmeny spôsobov jeho používania,
  3. výrobkové inovácie,
  4. procesné inovácie,
  5. marketingové inovácie,
  6. vstup/odchod hlavných konkurentov z odvetvia,
  7. difúzia poznatkov,
  8. zmeny nákladov a efektívnosti,
  9. rastúca globalizácia odvetvia,
  10. vznik spotrebiteľských preferencií uprednostňujúcich diferencované výrobky pred bežnými,
  11. vládna hospodárska politika a regulačné opatrenia,
  12. zmena spoločenských priorít a životného štýlu,
  13. znižovanie neistoty a podnikateľského rizika.

Autor: Bc. Januska

Tento príspevok bol vytvorený 30.10.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora Bc. Januska.


Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.