Definícia marketingu
Marketing je vo všeobecnosti chápaný ako podnikateľská metóda, ktorá umožňuje podniku hľadať odbytový trh pre svoje produkty, vytvárať trh a systematicky sa o tento trh starať. Všeobecný marketing vychádza z presvedčenia, že ciele podniku môžu byť dosiahnuté iba vtedy, ak podnik dokonale pozná potreby a priania svojich zákazníkov, ktoré musí poznať lepšie a dôkladnejšie ako konkurencia.
- Moderný marketing je dôležitým prvkom riadenia podniku s orientáciou na trh a každého zákazníka.
- Účinný marketing prináša prospech nielen firme, ale aj zákazníkovi, lebo mu pomáha nájsť potrebný produkt v správnom čase, na správnom mieste a v akceptovateľnej cene.
Základné charakteristiky a úlohy marketingu
- marketing ako úsilie pre dosahovanie cieľov podniku
- marketing ako cesta k dosiahnutiu spokojných zákazníkov
- marketing ako integrálna súčasť firemnej kultúry a systému spoločne zdieľaných hodnôt
Súčasné vývojové tendencie marketingu
- nové komunikačné technológie – prechod podniku orientovaného na potreby celého trhu, cez orientáciu na cieľovo sledované skupiny, k individuálnym potrebám zákazníkov – individualizovaný marketing;
- nutnosť nových pohľadov na zmluvné, inštitucionálne a transakčné vzťahy, ako je sieťové prepojovanie zmluvných partnerov, nové strategické spojenia, partnerstvo voči všetkým externým a interným záujmovým skupinám, zapojenie zákazníka do procesu tvorby produktu – výsledkom je sieťovo prepojený marketing vzťahov;
- ciele marketingu bude potrebné operacionalizovať (plánovať) na veľmi krátke obdobie a pre malé skupiny zákazníkov s orientáciou na ich meniaci sa životný štýl; špecifické nástroje marketingu
- významné spoločenské zmeny, vznik multikulturálnych spoločností, zmeny životného štýlu, hlavne väčšia možnosť využívania voľného času, starnutie populácie, odstraňovanie hraníc jednotlivých štátov, regiónov a oblastí vyústi do vytvárania nových podnikateľských a marketingových štruktúr a kultúr…
Základné úlohy marketingu
Medzi základné úlohy marketingu patrí:
- uspokojenie potrieb zákazníka poznaním zákazníka
- dosiahnutie výhody nad ostatnými účastníkmi súťaže na trhu, poznaním konkurencie.
Marketingový mix
Čo sa skrýva za pojmom marketingový mix?
- produkt (služba) – Produkt a produktová politika
- cena
- distribučné kanály (distribučné miesta, predajné cesty),
- marketingová komunikácia ako systém oslovovania zákazníkov, prostredníctvom ktorého ich oboznamujeme s produktmi/službami, poukazujeme na ich úžitkové vlastnosti a výhody, vysvetľujeme cesty k ich získaniu a v neposlednej miere posilňujeme dôveru zákazníka po poskytnutí mieste a v akceptovateľnej cene
Marketingové 4P a ďalšie P
Štyri P / 4P tvoria základný marketingový mix:
- Product
- Price
- Place
- Promotion
Existuje však snaha o rozšírenie marketingového mixu o ďalšie komponenty: manažment procesu (Process management), personál, ľudské zdroje (Personel), fyzické zariadenie (Physical Facilities), ..
Postavenie 4P pri uplatňovaní marketingu
Moderný marketingový mix v ére e-businessu obsahuje:
- Tradičné 4P: produkt (product), cena (price), distribučné cesty (place), marketingová komunikácia (promotion)
- Moderné 4C: hodnota pre zákazníka (customer value), celkové náklady zákazníka (customer´s total cost), komfortný prístup k službe (convenience), komunikácia so zákazníkom (communitation)
- Marketingové prostredie podniku (regiónu, …)
- Makro a mikro prostredie podniku, regiónu,…
Marketingová komunikácia
Slovo komunikácia sa vyvinulo z lat. communicare, čo znamená deliť sa, zverovať. Vo všeobecnosti znamená komunikácia rozhovor. V širšom zmysle je komunikácia výmena informácií medzi jedincami prostredníctvom spoločného systému znakov.
Druhy komunikácie
Na základe komunikačných kanálov rozlišujeme tri druhy sociálnej komunikácie:
- Verbálna/ slovná komunikácia
- Neverbálna (mimoslovná) komunikácia
- Komunikácia činom
Hlavné funkcie komunikácie
- Informatívna funkcia
- Inštruktážna funkcia
- Persuázna funkcia
- Motivačná funkcia
- Kontaktná funkcia
- Kontrolná funkcia
- Emotívna funkcia
- Sebapoznávacia funkcia
Jednotlivé druhy komunikácie, funkcie a význam komunikácie nájdete podrobne definované na stránke Komunikácia – druhy, funkcie a význam komunikácie.
Vonkajšie aspekty marketingu
- demografické aspekty (charakteristiky populácie): počet obyvateľov, veková štruktúra, priestorové rozmiestnenie, vzdelanie, trendy pôrodnosti a úmrtnosti, migračné tendencie, zmeny v modeloch rodiny, štýl života, …
- ekonomické aspekty (kúpna sila v ekonomike): vývoj nominálnych a reálnych miezd, vývoj životných nákladov, index spotrebiteľských cien, výška úspor na jedného obyvateľa, miera nezamestnanosti, miera inflácie, hospodársky cyklus, atď. …
- politicko –právne aspekty: rešpektovanie zákonov a ostatných právnych predpisov, regulácia spôsobu komunikácie s dodávateľmi i so zákazníkmi, vymedzenie záväzkov firmy voči zákazníkovi, štátu a spoločnosti, zamestnancom, životnému prostrediu atď.;
- prírodné a technologické aspekty: prírodné podmienky, klimatické a geografické pomery, vládne subvencie do základného výskumu, rýchlosť technologických zmien, úroveň vedecko-technologického rozvoja, transfer technológií, vplyv schvaľovacích postupov, certifikácií…
- ostatné vonkajšie aspekty podmienené kontaktom firmy s dodávateľmi, prepravcami, finančnými a konzultačnými inštitúciami a s konkurenčnými firmami, …
Analýza STEP
STEP analýza skúma faktory, pôsobiace mimo organizácie a ovplyvňujúce činnosť podniku len málo kontrolovaným spôsobom:
- S – sociálne faktory (vývoj populácie, vzdelanostná úroveň obyvateľstva, aspekty životného a kultúrneho prostredia)
- T – technologické faktory (vývoj nových technológií,transfér technológií z výskumného prostredia
- E – ekonomické faktory (ekonomický rast,vývoj inflácie,reálne príjmy,kúpna sila obyvateľstva)
- P – politické faktory (politické prostredie,legislatívne prostredie,metódy privatizácie)
Analýza správania sa a segmentácia zákazníkov
Sedem „O“ / 7O marketingu
- Kto tvorí trh? Subjekty tvoriace trh (Occupants)
- Čo trh kupuje? Produkty ako objekt záujmu (Objects)
- Prečo trh kupuje? Účel (Objectives)
- Aké sú organizácie na trhu? (Organizations)
- Ako trh kupuje? Operácie (Operations)
- Kedy trh kupuje? Príležitosti (Occasions)
- Kde trh kupuje? Odbytištia (Outlets)
Sedem „S“ / 7S marketingu
Úspech firmy prostredníctvom uplatňovania siete „7S“. Poloha jednotlivých „S“ nie je hierarchicky usporiadaná (okrem ťažiska) a každé zo siedmich „S“ sa môže stať zdrojom sily pre zmeny v danom mieste a čase:
- Systémy
- Štruktúra
- Stratégia
- Štýl
- Spoločne uznávané hodnoty
- Schopnosti
- Personál
Public relations
Verejnosť je akákoľvek skupina, ktorá má záujem o firmu alebo ovplyvňuje schopnosti firmy dosiahnuť stanovený cieľ. PR predstavujú radu programov, zameraných na propagáciu firmy, bránenie imidžu firmy alebo imidžu jednotlivých produktov. Medzi hlavné oblasti public relations (PR) patrí:
- Firemná komunikácia
- Marketingová komunikácia
- Vzťahy so spotrebiteľmi
- Vzťahy s médiami
- Vzťahy s komunitou
- Finančné vzťahy
- Vzťahy so zamestnancami
Reklama a médiá
Reklamný proces proces môžeme definovať, ako postupnosť krokov, ktoré je potrebné dodržiavať. Vychádzame z nich pri vykonávaní jednotlivých reklamných aktivít. Patrí medzi ne:
- Prieskum – získanie všetkých relevantných informácií k danej problematike. Výsledkom bude poznanie aktuálneho stavu v oblasti. Poznanie ako firmu vnímajú média, novinári, verejnosť (výskum trhu).
- Plán – definovať ciele, stratégiu. Analyzovať cieľovú skupinu (marketingová analýza). Určiť si strategický plán (strategický marketing).
- Realizácia – realizácia naplánovaných aktivít (marketingové plánovanie), komunikácia s cieľovými skupinami.
- Hodnotenie – zhodnotenie, či sa dosiahli dané ciele, prehodnotiť jednotlivé techniky, aktivity, stratégiu, analýza tlače, produktov, dosiahnutý výsledok.
5 M
- poslanie (mission)
- peniaze (money)
- správa (message)
- média (media)
- hodnotenie (measurement)
Ciele reklamy (reklama a médiá):
- informovať
- pripomínať
- presviedčať
Priamy marketing
Priamy (direct) marketing má niekoľko definícií:
1. Asociácia pre DM (Schultz): Interaktívny marketingový systém, ktorý využíva 1 alebo viaceré reklamné médiá za tým účelom, aby sa vytvárala merateľná odozva alebo istá transakcia na komkoľvek mieste (nie je limitovaná priestorom)
2. Ekonomická encyklopédia (Labská): Interaktívna metóda marketingu založená na báze vytvorenia istej databanky, ktorá obsahuje zoznam súčasných, minulých a potenciálnych zákazníkov.Databáza slúži na konkrétne sledovanie a vyhodnocovanie účinku reklamy u jednotlivých zákazníkov. DM umožňuje priamu komunikáciu s poštou, telefónom alebo inými médiami, priamu komunikáciu medzi agentúrou priameho marketingu a zákazníkmi.DM sprostredkúva priamu informáciu alebo vizuálnu reklamu vybranému okruhu prijímateľov a cieľom priameho marketingu je zjednotiť proces reklamy a kúpy do jedného procesu.
Novodobý a moderný marketing
Novodobý a moderný marketing predstavuje aplikáciu moderných prístupov k tradičným marketingovým modelom. Prichádzame tu do kontaktu s pojmami, ako je CRM, E-obchodovanie, nová ekonomika, kybermarketing, sociálna marketingová koncepcia a podobne. O jednotlivých prístupoch sa dočítate na stránke Novodobý a moderný marketing.
Internetový marketing
Internetový marketing je využívanie služieb internetu na realizáciu či podporu marketingových aktivít. Pozrite si
- definíciu internetového marketingu
- nástroje internetového marketingu
- a výhody a nevýhody internetového marketingu.
Marketing na internete – on-line marketing – je kvalitatívne nová forma marketingu, ktorá môže byť charakterizovaná ako riadenie procesu uspokojovania ľudských potrieb informáciami, službami alebo tovarom pomocou internetu.
Marketing na internete je aplikácia internetu a príbuzných digitálnych technológií za účelom dosiahnutie marketingových cieľov.
Marketing v odvetviach
Marketingové prístupy je možné upraviť a adaptovať na požiadavky jednotlivých odvetví:
Marketingová informatika
V posledných desaťročiach vplyvom zmeny informačných technológií výrazne vzrástla kvantita, kvalita a dostupnosť informácií. Elektronické meranie sledovania televízneho vysielania, snímanie čiarového kódu produktov a mikropočítače vo vzájomnej súčinnosti umožňujú skúmať vzťahy medzi nákupom a sledovaním televíznej reklamy. Z hľadiska marketingového výskumu sa nemenej významným fenoménom stal internet, ktorý reprezentuje prakticky nevyčerpateľný zdroj informácií. Tieto možno deliť na sekundárne a primárne, z hľadiska dostupnosti na voľne dostupné a poskytované formou platených služieb. Informačná revolúcia vytvorila možnosť na presnejšie posúdenie vplyvu alternatívnych marketingových stratégií na predaj produktov a týmto fenoménom sa zaoberá Marketingová informatika.
Medzinárodný marketing
Medzinárodný marketing vychádza z marketingovej filozofie. Je to proces, ktorého cieľom je optimalizácia zdrojov a vyhľadávanie príležitosti na svetovom trhu. Medzinárodný marketing zlepšuje možnosti uplatenia týchto výrobkov na zahraničných trhoch, v ktorých má podnik konkurenčnú výhodu. Vedie k uspokojeniu potrieb a želaní zahraničných zákazníkov.
Medzinárodný marketing = filozofia podnikania. Podnik sa orientuje na zahraničného zákazníka, jeho potreby a želania, a snaží sa ich uspokojiť lepšie ako konkurencia. Filozofia tuzemského a medzinárodného marketingu vychádza z rovnakého základu. Formálne princípy marketingu sú v národnom i v medzinárodnom marketingu identické. Je to predovšetkým rozdielnosť prostredia, v ktorom spočívajú dôvody na oprávnené rozlišovanie medzi národným a medzinárodným marketingom.
Medzinárodný marketing = konkrétna stratégia firmy na zahraničnom trhu. Podnik realizuje výskum zahraničného trhu a volí formu vstupu na zahraničný trh, robí segmentáciu, výber cieľového trhu, volí vhodný positioning a realizuje medzinárodný marketingový mix.
Súbory na stiahnutie
V kategórii Marketing sa nachádzajú tieto súbory na stiahnutie:
Marketingovy-plan-vypracovany.pdf
Marketingova-analyza-vonkajsieho-prostredia-makroprostredia.pdf
Marketingove-prostredie.pdf
Riadenie-vztahov-so-zakaznikmi-crm-prednaska.pdf
Tabulky-k-marketingovemu-planu.pdf
Marketingovy-vyskum-a-informacne-systemy.pdf
Spolocenske-zaklady-marketingu-Uspokojovanie-ludskych-potrieb.pdf
Marketing-sluzieb-a-neziskovych-organizacii.pdf
Marketingova-filozofia-podniku-a-jeho-marketingove-prostredie.pdf
Segmentacia-trhu-vyber-cielovych-skupin-a-tvorba-trhovej-pozicie.pdf
Marketingove-planovanie.pdf
Marketing.pdf
Prednaska-decision-making-about-marketing-organization.pdf
MARKETING-vypracovane-otazky-formatovane.pdf
Globalna-a-lokalna-reklama.pdf
Marketing2.pdf
Marketing-a-jeho-uloha-v-rozvoji-podniku.pdf
Články v kategórii Marketing
Články z kategórie Marketing nájdete na stránke Vaše články: Marketing.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 29.3.2008 a aktualizovaný 25.3.2023. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Už ste čítali?
Zdroje a literatúra
- DUDINSKÁ, E. : Globálny marketing. Bratislava : Ekonóm, 2001, 89 s., ISBN 80 – 225- 1337- 7
- DUDINSKÁ, E. : Medzinárodný marketing. Bratislava : Ekonóm, 1999. 235 s.ISBN 80-225-1144-7
- DUDINSKÁ, E. : Moderný marketing. Prešov : Manacon, 1999. 211 s. ISBN 80 – 85668 – 83 – 1
- HORÁKOVÁ, I. : Marketing v súčasnej svetovej praxi, Grada, 1992
- JEANNET, J.P. – HENESSEY, H.D. : Global marketing strategies. Boston : Mifflin Company, 1995. 896 s.ISBN 0-395-71045-6
- KITA, J. a kol. : Marketing. Bratislava : Ekonóm, 1996. ISBN 80-88715-70-9
- KOTLER, P. : Marketing podle Kotlera. Praha : Managament Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4
- KOTLER, P. : Marketing management. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-600-5
- KULČÁKOVÁ, M. – RICHTEROVÁ, K. a kol. : Metódy marketingového výskumu. Bratislava: EU, 1997.
- LESÁKOVÁ, D. : Marketingová stratégia. EU Bratislava, 1996. ISBN 0779-2
- MEFFERT, H. : Marketing management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-329-4
- POLÁK, M. : Moderné spôsoby pestovania obchodnej úpravy a marketingu koreňovej zeleniny. Prešov : Manacon, 2000. ISBN 80–89040–02–0
- RICHTEROVÁ, K. a kol. : Kapitoly z marketingového výskumu. Bratislava : Ekonóm 1998.
- URBAN, E. a kol. : Vybrané kapitoly z medzinárodného marketingu. Bratislava : EU, 1997. 367 s., ISBN 80-225-0837-3
- VOLOŠIN, M. a kol. : Marketingová stratégia. Bratislava : Ekonóm 1998.ISBN 80-225-1001-9
učte sa bo dopadnete tak ako ja
jes
sak ja budem vojakom
uz nebudem
Aké sú základné prvky marketingového mixu podľa článku?
Sú tradičné metódy marketingového mixu stále efektívne v digitálnej ére?
Efektívnosť tradičných metód marketingového mixu v digitálnej ére môže byť sporná, pretože digitálny marketing vyžaduje prispôsobenie stratégií, ako sú prístupy založené na dátach a personalizovaný obsah, ktoré tradičné metódy nemusia pokrývať.