Podnik
V trhovej ekonomike je základným subjektom podnikania podnik, ktorý má svoje typické znaky a vlastnosti. Existencia podniku je časovo ohraničená životným cyklom podniku. Podnikanie definuje Obchodný zákonník: Podnikom sa pre účely zákona rozumie súbor hmotných, ako aj osobných a nehmotných zložiek podnikania.
Podnik tvoria:
- veci
- majetkové práva
- nehmotné práva (obchodné meno, povesť, postavenie na trhu, know-how)
- osobné zložky (štruktúra a kvalifikácia pracovníkov)
Podnik je ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka, existujúca za účelom podnikania. Viac sa o podnikaní dočítate v sekcii Podnik a podnikanie.
Znaky podniku
Základnými znakmi podniku sú:
- kombinácia výrobných faktorov,
- hospodárnosť podnikateľskej činnosti,
- finančná rovnováha.
Podnikanie
Podnikanie je ľudská činnosť, ktorá sa zameriava na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike. Základnou právnou formou, ktorá upravuje podstatu a znaky podnikania v SR, je Obchodný zákonník. Obchodný zákonník vymedzuje podnikanie ako sústavnú činnosť, vykonávanú samostatne podnikateľom, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku.
Znaky podnikania
K najdôležitejším znakom podnikania podľa súčasnej teórie patria:
- samostatné konanie hospodárskych subjektov,
- smelosť, vynachádzavosť,
- Iniciatívnosť
- novátorstvo v riešení neštandardných úloh a pri dosahovaní cieľov,
- schopnosť rozhodovať v podmienkach neistoty,
- ochota preberať a znášať hospodárske riziká.
Predpoklady podnikania
Objektívne predpoklady podnikania sú vytvárané trhovou ekonomikou, ktorá by mala stimulovať podnikanie tým, že umožní využiť ekonomické príležitosti všetkým tým, ktorí chcú v uvedenom odbore podnikať. Sú to príležitostí, ktoré vznikajú z interakcií medzi podnikateľom, zákazníkmi, konkurentmi, finančnými partnermi, kooperujúcimi podnikmi a pod.
K subjektívnym predpokladom podnikania patria individuálne vlastnosti schopné realizovať určitý druh podnikania. Závisia od človeka, jeho schopnosti, pripravenosti, ale aj motivácie na podnikanie.
Podnikateľ
Nositeľom podnikateľských aktivít je podnikateľ – subjekt podnikania. Pre podnikateľa je typické, že vkladá do podnikania finančné zdroje, znáša riziko, zodpovednosť, je zainteresovaný na zhodnocovaní vloženého kapitálu a je vo svojej aktivite nezávislý.
Definícia podnikateľa
Podľa Obchodného zákonníka sa za podnikateľa považuje osoba (právnická alebo fyzická), ktorá:
- je zapísaná v obchodnom registri,
- podniká na základe živnostenského oprávnenia,
- podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,
- je fyzická osoba, ktorá uskutočňuje poľnohospodársku výrobu a je pre jej výkon evidovaná.
Klasifikácia a typy podnikov
Podniky podľa formy vlastníctva
- Súkromné podniky tvoria základ trhového hospodárstva. Majú presne určeného vlastníka. Vyskytujú sa najčastejšie.
- Verejné podniky – podniky vo verejnom vlastníctve zakladá štát alebo orgán územnej samosprávy. Verejné podniky najčastejšie poskytujú všeobecne prospešné služby (dodávky elektriny, plynu).
- Zmiešané podniky – sú kombináciou verejných a súkromných podnikov. Časť majetku vlastnia súkromné osoby, časť vlastní štát.
Podniky podľa zdrojov financovania
- Ziskové podniky sa zameriavajú na vytváranie zisku. Po splnení povinností, ktoré vyplývajú zo zákona môžu podniky použiť zisk na rozvoj podniku. Zisk je nevyhnutný na ich existenciu.
- Neziskové organizácie nie sú zamerané na tvorbu zisku. Zameriavajú sa na služby pre obyvateľov /zdravotné, vzdelávacie/.
Podniky podľa charakteru výkonov
- Výrobné podniky – ťažobné podniky, energetické podniky, strojárske podniky…
- Podniky služieb – obchodné podniky, banky a poisťovne, dopravné podniky..
Podniky podľa veľkosti
- Mikropodniky majú od 0-9 zamestnancov, pôsobia v oblasti remesiel, obchodu.
- Malé podniky majú do 49 zamestnancov, pôsobia v oblasti obchodu, tam kde sa nevyžaduje veľkovýroba.
- Stredné podniky zamestnávajú do 249 zamestnancov. Pôsobia v oblastiach spracovateľského priemyslu.
- Veľké podniky zamestnávajú 250 a viac zamestnancov. Je to najzložitejší typ podnikov, v ktorých často prichádza najskôr k spracovaniu surovín, k výrobe, polovýrobkom a až potom k výrobe hotových výrobkov.
O malom a strednom podnikaní nájdete mnoho ďalších informácií v sekcii Malé a stredné podnikanie.
Podniky podľa právnej formy podnikania
- podnik jednotlivca
- obchodné spoločnosti
- družstvá
- osobitné formy podnikania – tiché spoločenstvo, združenie osôb na spoločné podnikanie
Podnikateľský plán a plánovanie
Firemné plánovanie je možné definovať ako proces vytýčenia cieľov podniku, vymedzenie zdrojov a určenie postupov na dosiahnutie vytýčených cieľov. Plánovanie ako proces zahŕňa vytýčenie cieľov, stanovenie prostriedkov na dosiahnutie cieľov, určenie ciest a spôsobov na dosiahnutie cieľov. Výsledkom plánovania je plán, ktorý je účelovo zameraný na cieľ organizačnej jednotky podnikateľského subjektu a na stanovenie postupov a prostriedkov, ako ho v stanovenej lehote a na požadovanej úrovni dosiahnuť. Plánovanie na strategickej úrovni nazývame Strategické plánovanie.
Podnikateľský plán (nazýva sa aj podnikateľský zámer) je písomný dokument, štúdia rozhodovacieho procesu podnikateľských subjektov. Zobrazuje celkové podnikateľské aktivity za časové obdobie, na ktoré sa podnikateľský plán vypracováva. Ide prakticky o interný plánovací nástroj a v sektore malých a stredných podnikov je to obyčajne jediný plánovací dokument. Podnikateľský plán plní 3 základné úlohy:
- odráža podnikové ciele
- vyjadruje reálne predstavy o budúcom vývoji firmy
- odráža kvalitu riadenia firmy
Podnikanie v Európskej únii
Európska únia poskytuje podnikom obrovský trh na území 27 členských krajín. V rámci jednotného trhu EÚ je obchodovanie v Európe skoro také jednoduché, rýchle a lacné ako obchodovanie na domácom trhu. Prečítajte si rady a odporúčania, ako začať podnikať a ako si uľačiť administratívu a podnikateľské nápady, v čom podnikať. Nadnárodné právne formy podnikania v EÚ a ďalšie informácie nájdete v článku Ako začať podnikať v Európskej únii.
Podnikovohospodárske vedy a mikroekonómia
Vedná disciplína, ktorá skúma jednotlivé subjekty a ich správanie, sa nazýva mikroekonómia. Subjektmi mikroekonómie sú spotrebitelia a firmy. Ďalšími oblasťami skúmania podnikového hospodárstva sú:
Články v kategórii Podnikanie
Články z kategórie Podnikanie nájdete na stránke Odborné články: Podnikanie.
Články v kategórii Organizácie
Články z kategórie Organizácie nájdete na stránke Odborné články: Organizácie.
Autor: Tomáš Černaj
Tento príspevok bol vytvorený 29.3.2008 a aktualizovaný 25.3.2023. Pozrite si ďalšie príspevky autora Tomáš Černaj.
Už ste čítali?
Zdroje a literatúra
- BIELIK, P. : Ekonomika podnikov. Nitra: SPU, 1995. ISBN 80-7137-214-5
- DOMARACKÁ, L. et al. : Ekonomika podniku. Košice: Technická Univerzita v Košiciach, 2011. 110 s. ISBN 978-80-553-0640-7.
- FOTR, J., SOUČEK, I. : Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: GRADA, 2005. 356 s. ISBN 80-247-0939-2.
- GREGOVÁ, E. : Mikroekonómia. Žilina : ŽU, 2009. 363 s. ISBN 978-80-554-0077-8.
- HOLEŠOVÁ, H. : Malé a stredné podnikanie. Bratislava : Grafis, s.r.o., 2003, 36 s. ISBN 80-968789-9-9 12
- HUDEC, M. : Organizácia a riadenie malých a stredných podnikov. Banská Bystrica : Ekonomická fakulta UMB, 2000. 82 s. ISBN 80-8055-353-X.
- HUDECOVÁ, E. : Ekonomicko-právne aspekty zakladania obchodných spoločností v legislatíve Slovenskej republiky. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2005. 120 s. ISBN 80-8083-095-9.
- CHODASOVÁ, A. a kol. : Podnikanie v malých a stredných podnikoch. Bratislava: Ekonomická univerzita, 1994, s. 13 ISBN 80-225-0529-3
- CHODASOVÁ, A. – BUJNOVÁ, D. : Malé a stredné podniky. Bratislava: Ekonóm, 1996. ISBN 80-225-0724-5
- JURÍČKOVÁ, V. et al. : Podnikateľské prostredie a firemné stratégie. Bratislava : Ekonomický ústav SAV, 2006, 172 s. ISBN 80-7144-154-6.
- KASSAY, Š. : Podnik a podnikanie – Podnikateľské prostredie. Bratislava : Veda, 2006, 670 s. ISBN 80-224-0775-5.
- KOPÁL, L. – URMÍN, F. : Živnostenské podnikanie. Bratislava: EPOS, 1994. ISBN 80-85703-75-0
- KUPKOVIČ, M. et al. : Podnikové hospodárstvo. Bratislava : Sprint vfra, 2003, 452 s. ISBN 80-88848-71-7.
- MAJDÚCHOVÁ, H., NEUMANNOVÁ, A. : Podnik a podnikanie. Bratislava: Srint dva, 2009. 207 s. ISBN 978-80-89393-13-8.
- MAJTÁN, M. et al. : Podnikové hospodárstvo. Bratislava : Sprint vfra, 2005, 347 s. ISBN 80-89085-46-6.
- MAJTÁN, Š. – ŠLOSÁROVÁ, A. : Podniková ekonomika, vyd. Media Trade, spol.s.r.o., 1996, ISBN 80-08-01260-9
- MAJTÁN, Š. et al. : Podnikové hospodárstvo. Bratislava: Sprint vfra, 2005. 347 s. ISBN 80-89085-46-6.
- MALACH, A. et al. : Jak podnikat po vstupu do EU. Praha : Grada Publishing, 2005, 528 s. ISBN 80-247-0906-6.
- MARKOVÁ, V. : Faktory ovplyvňujúce rozvoj malých a stredných podnikov. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Ekonomická fakulta, 1998, 124 s. ISBN 80-8055-166-9.
- NOVOTNÝ, J. – SUCHÁNEK, P. : Náuka o podniku II.. 1. vyd.. Brno, Masarykova univerzita, 2007. 163 s. ISBN 978-80-210-4496-8
- PAULIČKOVÁ, A. : Podnikanie malých firiem v Slovenskej republike po vstupe do Európskej únie. Bratislava: EUROUNION, 2004. 388 s. ISBN 80-88984-65-3.
- SABO, M. et al. : Obchodné a hospodárske právo pre ekonómov. Bratislava: Sprint dva, 2011. 396 s. ISBN 978-80-89393-48-0 .
- SAMUELSON, P. – NORDHAUS, W. : 2000. Ekonómia. Bratislava : ELITA, s.r.o., 2000, 820 s. ISBN 80-8044-059-X.
- SEDLÁK, M. et al. : Podnikové hospodárstvo. Bratislava: IURA EDITION, 2010. 352 s. ISBN 978-80-8078-317-4.
- STRÁŽOVSKÁ, E. – STRÁŽOVSKÁ, Ľ. – PAVLÍK, A. : Malé a stredné podniky. Bratislava : Sprint, 2007, 328 s. ISBN 978-80-89085-64-4.
- SUCHOŽA, J. et al. : Obchodné právo. Bratislava: IURA EDITION, 2009. 1100 s. ISBN 978-80-8078-290-0.
- SYNEK, M., KISLINGEROVÁ, E. et al. : Podniková ekonomika. Praha : C.H. Beck, 2010, 498 s. ISBN 978-80-7400-336-3.
- TOMAŠČÍN, M. : Stratégia podnikania, Edičné stredisko EU v Bratislave, 1994, ISBN 80-225-0634-6
- VLACHYNSKÝ, K. et al. : Podnikové financie. Bratislava: IURA EDITION, 2009. 524 s. ISBN 978-80-8078-258-0.
- VLČKO, J. : Začíname podnikať. Bratislava: Bradlo, 1996. ISBN 80-7127-038-5
- Zákon č. 455/ 1991 Zb. Živnostenský zákon v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
Teraz, keď už poznáte druhy financovania a podstatu podnikania vám chýba jedine nápad na podnikanie. Inšpirovať sa môžete v najväčšej databáze podnikateľských nápadov v Česku a na Slovensku.
Čo zahŕňa pojem podnikanie?
Podnikanie sa definuje ako sústavná činnosť vykonávaná samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.
Je možné podnikanie bez zisku podľa obsahu článku?
je zisk nevyhnutný pre existenciu ziskových podnikov, zatiaľ čo neziskové organizácie nie sú zamerané na tvorbu zisku.
Ako sa menia definície podnikania v reakcii na globálne ekonomické zmeny?
Podnikanie sa musí prispôsobiť meniacim sa ekonomickým podmienkam, čo vyžaduje flexibilitu a inovácie v prístupoch.