Postup tvorby marketingových plánov
1) zber údajov o minulosti
2) spracovanie údajov z minulosti
3) zber a spracovanie údajov z minulosti
– externá analýza – identifikácie hrozieb a príležitostí
– interná analýza – identifikácie silných a slabých stránok
4) rozvoj marketingových cieľov a kritérií – marketingové ciele musia byť konzistentné s poslaním a všeobecnými cieľmi podniku. CIELE majú tri rozmery:
– rozmer podstaty, mernej jednotky a času
5) tvorba a výber marketingových stratégií – je postup a spôsob ako chce podnik dosiahnuť svoje marketingové ciele.
6) tvorba programov a vypracovanie finančnej časti (rozpočtu)
7) prerokúvanie s vrcholovým manažmentom
8) implementácia marketingového plánu
9) systematický audit, alebo kontrola postupu realizácie
Kategorizácia marketingových stratégií:
A. na ktorý prvok marketingových nástrojov sa sústreďuje
– defenzívna stratégia
– rozvojová stratégia
– ofenzívna stratégia
B. podľa I. Ansoffa
– stratégia prehĺbenia
– stratégia výrobku
– stratégia trhu
– stratégia diverzifikácie
C. podľa Thulliera
– stratégia lídra
– stratégia prežitia
– stratégia zmeny
– stratégia imitácie
D. cenové stratégie
– stratégia „zbieranie smotany“
– stratégia „prenikania na trh“
Metódy stanovenia cien:
– nákladová cena – k priamym a režijným nákladom marža
– konkurenčná cena – porovnávanie s konkurenciou
– psychologická cena – ochota spotrebiteľa zaplatiť
Metódy a postupy používané v marketingovom plánovaní:
1) kvalitatívne
– posúdenie expertmi
– hlasovanie expertov
– založený prehľad
2) kvalitatívne metódy
– metóda analýzy konjunktúry
– metóda štatistickej korelácie
Metódy a postupy pri tvorbe výrobkového mixu
1) BCG matica
2) Percentuálny variabilný marginálny príspevok (PVCM)
3) Bod zvratu
4) Výpočet doby úhrady nového výrobku
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 1.7.2008. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Aké sú kľúčové kroky pri tvorbe marketingového plánu?
Článok uvádza postupy zahŕňajúce zber a analýzu údajov, stanovenie marketingových cieľov, výber stratégií, tvorbu programov, prerokúvanie s manažmentom, implementáciu a kontrolu.
Sú tradičné metódy marketingového plánovania stále relevantné v digitálnej ére?
Tradičné metódy zostávajú základom, ale musia byť adaptované na digitálne prostredie. Integrácia digitálnych stratégií je nevyhnutná pre dosiahnutie účinného marketingového plánu.
Môže byť prílišná závislosť na dátach a analýzach pri tvorbe marketingového plánu na úkor kreativity?
Zatiaľ čo dáta sú kľúčové pre informované rozhodovanie, nadmerná závislosť na nich môže potlačiť kreativitu. Dôležitá je rovnováha medzi dátovou analytikou a kreatívnym prístupom.