Medzinárodný marketing vychádza z marketingovej filozofie. Je to proces, ktorého cieľom je optimalizácia zdrojov a vyhľadávanie príležitosti na svetovom trhu. Medzinárodný marketing zlepšuje možnosti uplatenia týchto výrobkov na zahraničných trhoch, v ktorých má podnik konkurenčnú výhodu. Vedie k uspokojeniu potrieb a želaní zahraničných zákazníkov.
MM ako filozofia podnikania
Medzinárodný marketing = filozofia podnikania. Podnik sa orientuje na zahraničného zákazníka, jeho potreby a želania, a snaží sa ich uspokojiť lepšie ako konkurencia. Filozofia tuzemského a medzinárodného marketingu vychádza z rovnakého základu. Formálne princípy marketingu sú v národnom i v medzinárodnom marketingu identické. Je to predovšetkým rozdielnosť prostredia, v ktorom spočívajú dôvody na oprávnené rozlišovanie medzi národným a medzinárodným marketingom.
MM ako stratégia firmy
Medzinárodný marketing = konkrétna stratégia firmy na zahraničnom trhu. Podnik realizuje výskum zahraničného trhu a volí formu vstupu na zahraničný trh, robí segmentáciu, výber cieľového trhu, volí vhodný positioning a realizuje medzinárodný marketingový mix.
Špecifiká medzinárodného marketingu
Medzinárodný marketing má vlastné špecifiká a musí poskytnúť vedeniu podniku konkrétne podklady na rozhodovanie o vhodnej stratégii na uplatnenie podniku v medzinárodnom prostredí. Proces internacionalizácie marketingových činností podniku je ovplyvňovaný mnohými faktormi, ktoré musí brať podnik do úvahy pri rozhodovaní o svojom vstupe na zahraničný trh:
- sociálno-kultúrne odlišnosti a ich vplyv na správanie a rozhodovanie spotrebiteľov na zahraničných trhoch
- obchodné-politické podmienky
- legislatíva upravujúca podnikanie zahraničných subjektov
- relatívna vypovedacia schopnosť informácií
- problémy pri výskume zahraničných trhov
- uprednostňovanie tuzemských výrobkov
- odlišný stupeň organizovanosti zahraničných trhov, problémy so vstupom do distribučných sietí (ciest)
- potreba adaptácie marketingového mixu
- práca v cudzom prostredí a odlišný životný štýl
- jazykové bariéry
- ďalšie faktory v závislosti od miestnych podmienok
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 29.4.2008 a aktualizovaný 18.11.2009. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.