Úvod » Manažment » Informačné systémy » BIOS – Basic Input Output system

BIOS je program alebo miniatúrny operačný systém, ktorý tvorí dôležitý článok medzi hardvérom a operačným systémom. Umožňuje operačnému systému komunikovať s hardvérom. Je v ňom možné nastaviť vlastnosti pripojeného hardvéru. Musí sa nachádzať na každom PC.

Procesor (CPU central processing unit/

  • najdôležitejšia časť PC – vykonáva všetky aritmetické a logické operácie v PC a riadi súčinnosť všetkých častí PC.

Logická štruktúra procesora:

RJ – riadiaca jednotka má tri základné funkcie:

  • riadi poradie vykonávania inštrukcií
  • dekóduje a modifikuje inštrukcie progamu
  • vysiela všetky riadiace signály tým blokom PC, ktoré sa podieľajú na vykonávanie inštrukcie

Aritmeticko-log jednotka /ALU-unit/ – vykonáva aritmetické operácie s celými číslami a log operácie.

FPU jednotka – vykonáva výpočty s desatinnými číslami , nebola v procesore – predávala sa v podobe matematického koprocesora

Registre – vnútorné veľmi rýchle pamäťové jednotky procesora, kam si ukladá momentálne spracované dáta – v súčasnosti 32-64 bitové

Pamäte cache

  • vyrovnávacia pamäť – medzisklad dát medzi rôzne rýchlimi komponentmi
  • vnútorné cache –interná cache 21 – integrovaná priamo do procesora
  • vonkajšia cache – 22 vonku niekedy aj vnútri

Základné pojmy súvisiace s činnosťou procesora

– procesor vykonáva inštrukcie, každá inštrukcia pozostáva z kódu a dátovej časti

Kód inštrukcie : informuje procesor o tom, čo sa má vykonať a dátová časť určuje s akými dátami /ak nejaké sú/.

Jadrom každého procesora je logický obvod, ktorý obsahuje inštrukčnú sadu – je to súbor mikroinštrukcií, ktoré vie procesor vykonávať.

Podľa typu inštrukčnej sady sa dve súperiace koncepcie delia na procesory:

CISC – s kompletnou inštrukčnou sadou – spracováva každú inštrukciu

Nevýhoda – časovo náročné, uplatnenie pri osobných PC /Intel, AMD, …/

RISC – s redukovanou inštrukčnou sadou – rýchlejšie ako CISC – pri veľkých a jednoúčelových PC

Inštrukčná sada – množina jednotlivých inštrukcií, ktoré procesor dokáže spracovať. V súbore inštrukcií nových procesorov sa nachádzajú inštrukcie typu SIMD /1 inštrukcia – viacnásobné dáta/. Najznámejšie takéto rozšírenia sú MMX, 3D Now!, , SSG Intel

Systém prerušenia

Keď hardvérové zariadenie vyžaduje obsluhu procesora, vyšle procesoru signál, ktorým ho o to požiada. Signál prerušenia je signálnou časťou zbernice??? Každé prerušenie je identifikované svojim číslom. Na určitom mieste v operačnej pamäti je uložená tabuľka vektorov prerušovania. Vektor každého prerušenia ukazuje na adresu v operačnej pamäti, kde sa nachádza príslušný obslužný program na spracovanie prerušenia. Takýto program potom procesor spustí. Predtým si však zapamätá svoj posledný stav a najmä adresu nasledujúcej inštrukcie, aby sa mohol po skončení obslužného programu vrátiť k prerušenej práci.

Frekvencia

  • elektronické obvody, ktoré tvoria mikroprocesory potrebujú taktovacie impulzy, ktoré určujú pracovné tempo = frekvencia
  • každá základná doska musí obsahovať generátor taktovacích impulzov
  • frekvencia sa udáva v Hz – počet taktov/s

FSB – je rýchlosť ako CPU komunikuje s operačnou pamäťou.

Rýchlosť procesora je podmienená rýchlosťou FSB a násobičom.

Joverclocking – pretaktovanie, používa sa aj pri procesoroch na grafických kartách – zvýšenie jednej alebo druhej hodnoty zvyšuje výkon PC.

Technológie na umožnenie pretaktovania:

Dynamic Averclocking Technology – aj nad rámec

CMOS Reloaded

AMD Cool´n Quick – umožňuje zvýšenie L, ale len to tej miery, ako je stanovená výrobcom

Komunikácia procesor – pamäť -> procesory Intel komunikujú s pamäťami cez NorthBridge ale procesory AMD priamo. Môžu komunikovať s pamäťami naraz /technológia Dual channel/.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥