Facebook a Instagram. Dve platformy, ktoré dnes už netreba nikomu predstavovať, pretože ide o jedny z najnavštevovanejších miest na slovenskom internete. Však zatiaľ čo nám v minulosti umožňovali len spojenie s priateľmi či rodinou a zdieľanie rôznych životných okamihov, tak rokmi sa ich potenciál výrazne zmenil a narástol. V roku 2020 sa už nikto nesnaží robiť marketing offline, nakoľko až 45 % ľudskej populácie svoj čas trávi online a to priamo na sociálnych sieťach. Zaujímavejším však ostáva fakt, že až 54 % z týchto ľudí ich využíva na nákup a hľadanie vhodných produktov.
Sociálna sieť ako predajný kanál
Množstvo značiek sa už teda na Facebook a Instagram nepozerá ako na spôsob komunikácie, ale ako na spôsob efektívnej propagácie s budovaním dlhodobých vzťahov s potenciálnymi zákazníkmi. Vďaka dobre nastavanej marketingovej stratégii z nich navyše človek môže vyťažiť ešte viac než prvotne očakáva, napr. dokonale spozná svoju cieľovú skupinu, zoznámi sa s konkurenciou a dostane sa do širokého povedomia ľudí a to s vyvinutím minimálnej aktivity.
Kľúčové zásady predaja cez sociálne siete
- Obsah
- Copywriting
- Platená reklama
- Súťaže
- Influencer marketing
1. Obsah
Rôzne štúdie ukazujú, že až 93 % nákupných rozhodnutí je založených práve na vizuálnom podnete. Veď koľkokrát ste si niečo kúpili len preto, že sa vám to páčilo, a nie preto že ste to potrebovali?! S tým teda súvisí aj fakt, že až 52 % nakupujúcich sa už nikdy nevráti do obchodu, ak sa mu nepáčil jeho celkový dizajn a vzhľad. A keďže Instagram a Facebook sú založené práve na vizuálnom obsahu, tak sú perfektným nástrojom na propagovanie rôznych produktov a služieb.
Vo všeobecnosti však platí, že pokiaľ chceme predávať, tak sa nemôžeme zameriavať len na predajné príspevky. Zo štatistík spoločnosti My Brand Agency totiž vychádza, že až každý tretí príspevok by mal ľudí nabádať ku kúpe.
Základné druhy obsahu na sociálnych sieťach:
- Informačné
- Predajné
- Zábavné
- Recenzné
- Súťažné
Základné formy obsahu na sociálnych sieťach:
- Fotografie
- Umelá grafika
- Videá
- Animácie
Navyše, nie je tomu až tak dávno, čo sociálne siete prišli na trh s funkciou, ktorá podporuje predaj tovaru cez organický dosah. Na fotkách sa totiž dajú priamo označovať produkty z e-shopu, pričom obsahujú informácie o cene alebo link na webovú stránku obchodu.
2. Copywriting
Reklamné slogany a pútavé mottá predávajú už dlhé roky, no sociálne siete si žiadajú niečo viac. Chcú príbeh. No ten sa zas nemusí skrývať za každým príspevkom.
Okrem samotnej témy príspevku často zohráva dôležitejšiu úlohu aj niečo iné – forma a pravopis. Množstvo ľudí totiž odchádza z profilov značiek na základe pravopisných chýb, preklepov či neucelených myšlienok, ktoré ich rušia v čítaní inak zaujímavého postu. A preto, keď chcete, aby sa vaša základňa fanúšikov zväčšovala, tak si zakaždým dobre premyslite, čo do príspevku napíšete.
Pokiaľ sa nemáte čas venovať obsahu na sociálnych sieťach pravidelne, tak používajte online plánovače príspevkov, ktoré vám prácu jednoznačne uľahčia.
Zásady kvalitného copywritingu:
- Bezchybný pravopis a štylistika
- Žiadne preklepy
- Absencia neucelených myšlienok
- Striedanie jednoduchých i zložitých konštrukcií
- Prehľadné formátovanie textu
- Striedme používanie emotikon
3. Platená reklama
Organický dosah príspevkov sa postupne znižuje, a preto je čím ďalej tým náročnejšie prirodzene oslovovať užívateľov sociálnych sietí. Vďaka platenej reklame sa však váš príspevok bude zobrazovať aj ľuďom, ktorí vaše profily zatiaľ nesledujú. Navyše, ak viete ako správne nastaviť platenú reklamu, tak sa bude požadovaný obsah objavovať iba užívateľom, ktorí by mohli mať skutočný záujem o vaše produkty či služby, a teda nebude „otravovať“ aj ostatných.
4. Súťaže
Súťaže predstavujú skvelý spôsob ako prirodzene osloviť mnohé cieľové skupiny bez investície do reklamy. Nezaručujú však, že získaní followeri k vám budú aj po skončení ich trvania naďalej lojálni a verní. Aj napriek tomu však ide o formu obsahu, ktorá by na úspešnom profile nemala chýbať, nakoľko dosahy a interakcie vyvolané súťažami bývajú v mnohých prípadoch obrovské.
Pri organizovaní súťaží však nezabúdajte na dodržiavanie podmienok sociálnych sietí, pretože kvôli ich porušeniu by ste mohli veľmi rýchlo prísť o svoj profil a to buď na určitý čas alebo aj navždy.
5. Influencer marketing
O tom, že influenceri sú hitom najmä posledných dvoch rokov niet pochýb. Niektorí z nich fungujú úplne dokonale samostatne, iní zas vo fúziách s rôznymi značkami. Jednoducho ich potenciál a schopnosť nenásilne, otvorene a veľmi prirodzene predávať pochopilo množstvo veľkých spoločností, ktorých obraty stoja práve na tomto type spoluprác.
Influencer marketing však nemusí byť postavený na obrovských reklamných kampaniach a to je na ňom to krásne. Dáva priestor aj menším podnikateľom a zároveň lokálnym influencerom k spoluprácam, ktoré si budú prínosné navzájom.
Chcete zvýšiť povedomie o svojej značke? Chcete, aby ľudia začali klikať na váš e-shop či sociálne siete? Tak oslovte začínajúcich influencerov s vhodnou cieľovou skupinou a dohodnite sa na barterovej spolupráci. On sa o vás zmieni na svojom profile a vy mu za to pošlete niekoľko svojich produktov.
Základným predpokladom úspešného predaja v online priestore je však ostať videní.
A práve na to vyvinuli sociálne siete aj niekoľko smart funkcií, ako napr. hashtagy, lokáciu či označovanie menovkami, ktoré majú pri šírení povedomia nedoceniteľnú funkciu. Však na to, aby bola propagácia produktov na sociálnych sieťach naozaj úspešná, tak predajná marketingová stratégia musí byť kompletná. To znamená, že každý z vyššie spomenutých bodov síce funguje aj sám, ale najsilnejšie a najefektívnejšie fungujú spolu.
V súčasnosti je na internete množstvo spoločností, ktoré sa zaoberajú vypracovaním marketingovej stratégie na mieru. Spoločnosť My Brand Agency vám však v prvom kroku ponúka bezplatný audit sociálnych sietí, na základe ktorého dokážete vylepšiť svoje profily a predajné skúsenosti aj sami.
Aké sú kľúčové zásady predaja cez sociálne siete?
Kľúčové zásady zahŕňajú vytváranie kvalitného obsahu, efektívny copywriting, využívanie platenej reklamy, organizovanie súťaží a spoluprácu s influencermi.
Je etické využívať influencer marketing na predaj produktov?
Etickosť influencer marketingu závisí od transparentnosti a autenticity prezentácie produktov.
Môže nadmerné používanie platenej reklamy na sociálnych sieťach poškodiť dôveru zákazníkov?
Nadmerné používanie platenej reklamy môže viesť k saturácii a potenciálne znižovať dôveru zákazníkov, ak obsah pôsobí príliš reklamne.