Pred prípravou vlastných marketingových plánov musia firmy analyzovať spotrebiteľské trhy a správanie sa spotrebiteľov. Spotrebiteľským trhom sa rozumie súhrn všetkých jednotlivcov a domácností, ktorí nakupujú produkty na osobnú spotrebu.
Nie je jednoduché porozumieť spotrebnému správaniu zákazníkov. Stáva sa, že zákazníci sa chovajú odlišne od toho, ako deklarujú svoje potreby a svoje priania. Niekedy reagujú na zistené okolnosti tým, že zmenia nečakane svoj názor v poslednej minúte.
Oblasť spotrebiteľského správania sa zaoberá tým, ako jednotlivci, skupiny a organizácie tovar vyberajú, používajú, ako nakladajú s tovarom, so službami, s myšlienkami a so skúsenosťami, ktoré slúžia na uspokojovanie ich potrieb a prianí.
Model chovania spotrebiteľa
Zmyslom analýzy spotrebiteľského trhu je zistiť odpovede na 7 kľúčových otázok (tzv. sedem O):
- kto tvorí trh? (držitelia)
- čo trh kupuje? (predmety)
- prečo trh kupuje? (účely)
- kto sa podieľa na kupovaní? (organizácie)
- ako trh kupuje? (operácie)
- kedy trh kupuje? (príležitosti)
- kde trh kupuje? (odbytisko)
Úlohou obchodníkov je poznať, čo sa odohráva v mysli zákazníkov v dobe medzi získaním vonkajších podnetov a medzi nákupným rozhodnutím. Musia poznať odpoveď na dve otázky:
- Ako ovplyvňujú zákazníka jeho špecifické charakteristiky – kultúrne, sociálne, osobné a psychologické?
- Ako prebieha jeho rozhodovací proces a ako sa tvorí konečné rozhodnutie?
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008 a aktualizovaný 10.10.2016. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.