( lucifuk,  0)

Fázy životného cyklu podniku reflektujú životný cyklus živých i neživých organizmov, vecí, vlastností a dejov, činností a stavov:

  1. Založenie a vznik podniku
  2. Rast podniku
  3. Stabilizácia podniku
  4. Kríza podniku
  5. Úpadok

Založenie a vznik podniku

Vypracovanie podnikateľského zámeru:

  • význam (zdôvodnenie) zámeru
  • stanovenie sústavy podnikateľských cieľov
  • rozbor trhových podmienok
  • rozbor podmienok pre zabezpečenie výroby výrobku alebo poskytovanie služieb
  • marketingové rozbory
  • organizačné a personálne zabezpečenie
  • finančno – ekonomické zabezpečenie
  • právne zabezpečenie a vlastnícke vzťahy
  • výsledné súhrnné odporučenia

Ďalšie parametre vzniku podniku:

  • zakladateľský rozpočet
  • lokalizácia podniku je veľmi dôležitá

Podnik vzniká po získaní povolenia a vydania živnostenského listu alebo koncesnej listiny, resp. jeho zápisu do obchodného registra.

Rast podniku

Rast podniku predstavuje presadzovanie sa podniku na trhu. Trh vyžaduje aby sa podnik prispôsobil jeho potrebám a požiadavkám kvalitatívne i kvantitatívne. Správne tempo – trvalo udržateľný rast.

Rast podniku dvoma základnými spôsobmi: interný rast – ide o stále účinnejšie využívanie produkčných faktorov, ktoré sa získali a vložili do podniku pri jeho založení. Externý rast- využitie externých zdrojov financovania a majetku, ktoré splynie s pôvodným majetkom.

Tieto spôsoby sa prejavujú prostredníctvom spôsobov rastu: vertikálna integrácia – nadväznosť činností podniku, ktoré zabezpečujú rôzne etapy v transformácii a distribúcii výrobku.

Stabilizácia podniku

Obdobie vyspelosti/zrelosti podniku. Bod, v ktorom podniku dosahuje najvyššie a najlepšie výsledky – bod kulminácie činnosti podniku. Pozícia na trhu:

  • Dominantná pozícia – monopol/silne chránená vedúca technologická pozícia
  • Silná pozícia – sú nezávislé od konkurentov
  • Vhodná pozícia – podniku je dobre, pokiaľ nemá mimoriadneho konkurenta
  • Stála pozícia – majú podniky orientujúce sa na užší trhový segment
  • Slabá pozícia – podnik nezaujímavý pre konkurenciu, neschopný dlho prežiť.

Kríza podniku

Dochádza k nepriaznivému vývoju, zníženie objemu tržieb. Príčina – nedostatočná kvalita a parametre technológie. Riešenie krízy podniku:

Konsolidácia

  • na základe konsolidačného programu
  • zachováva sa predmet podnikania, rozsah organizačnej štruktúry
  • mení sa manažment podniku, štýl riadenia

Sanácia

  • náročnejšia záchrana podniku
  • odstránenie stratových ohnísk
  • z podniku zostáva zachované iba „zdravé jadro“, ktoré neprodukuje stratu
  • program sanácie – vypracovanie projektu cash-flow

Ciele sanačného programu:

  • objaviť, zachovať a podporiť existenciu útvarov a činností, ktoré sú perspektívne a neprodukujú stratu
  • obstarať likvidné aktíva z vlastných zdrojov a obnoviť peňažný tok
  • oddialenie splatnosti zmeniek, úhrady úverov a pod. a presvedčiť veriteľov o ďalšej životaschopnosti podniku
  • zabezpečiť ďalšie zdroje financovania a naštartovať ďalší rast podniku

Transformácia

  • podnik sa mení na inú právnu formu, alebo sa rozdeľuje na viacero podnikov
  • nedochádza k materiálnemu, iba k právnemu zániku

Fúzia

  • splynutie upadajúceho podniku s ďalším podnikom
  • formálny zánik podniku bez materiálnej likvidácie

Úpadok

Fyzická osoba alebo právnická osoba má trvalé platobné ťažkosti prejavujúce sa predĺžením alebo insolventnosťou. Riešenie úpadku:

  • Transformácia – zmena právnej formy,
  • Fúzia – splynutie s iným podnikom
  • Preventívna likvidácia – z podnetu vlastníka – prevencia voči zadĺženiu, bankrotu,
  • Konkurz – speňaženie majetku insolventného a použiť ho na uspokojenie pohľadávok veriteľov.
  • Vyrovnanie – sám úpadca navrhne usporiadanie vzťahov s veriteľmi.

Odovzdanie alebo odobranie živnostenského listu, koncesnej listiny, výmaz z Obchodného registra.

Autor: lucifuk

Tento príspevok bol vytvorený 27.7.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora lucifuk.


Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.

Štítky: