Distribučná logistika
Distribučná logistika je súhrn logistických úloh a opatrení na prípravu a vykonanie distribúcie – je spojovacím článkom medzi výrobou a spotrebou. Zaoberá sa distribúciou hotových výrobkov z výstupných skladov na odbytový trh.
Cieľom distribučnej logistiky je dodať správny tovar na správne miesto, v určenom množstve, v požadovanej kvalite a čase pri dodržaní vzťahu medzi mierou obsluhy zákazníka a logistickými nákladmi.
Podstata a štruktúra distribučných systémov
Distribučný systém
- je súhrn všetkých distribučných orgánov, ktoré sú zapojené do procesu distribúcie určitého produktu so vzájomnými vzťahmi a väzbami,
- je to teda tovarovo orientovaná obchodná alebo distribučná reťaz (kanál) od prvého po posledný článok distribučného procesu.
Štruktúra distribučných systémov – je daná územným usporiadaním skladov a ich oblastí zásobovania. Z toho hľadiska rozlišujeme:
- vertikálnu štruktúru – určuje počet skladových stupňov a vzťahy materiálového toku medzi stupňami,
- horizontálnu štruktúru – týka sa vybudovania jednotlivých skladov určitého stupňa. Počet centrálnych resp. oblastných skladov by mal byť malý, inak sa stráca racionalizačný efekt.
Distribučné stratégie
- stratégia riadenia zásob – určuje veľkosť skladov, objem zásob, frekvenciu a veľkosť dodávok pre doplnenie zásob v skladoch,
- dodávateľská stratégia – určuje, ktorý odberateľ, z ktorého skladu má byť zásobovaný alebo aká veľkosť objednávok má byť expedovaná a z ktorého skladu.
Distribučné stratégie podľa dĺžky reťazca
- priama distribúcia
- väčšinou len jeden distribučný stupeň (výrobca – zákazník),
- pre výrobky s vysokými požiadavkami na služby,
- nepriama, postupná distribúcia
- niekoľko distribučných stupňov (výrobcovia – veľkoobchod – maloobchody – zákazníci),
- pre rozsiahle regióny, pre veľké skupiny zákazníkov, v období rastu a stagnácie.
Distribučné stratégie podľa rozsahu reťazca
- exkluzívna distribúcia – obmedzený počet predajných miest
- pre veľmi drahé výrobky,
- pre obmedzené skupiny zákazníkov s vysokými požiadavkami na úroveň predaja,
- pre výrobky s extrémnymi nárokmi na služby,
- výberová distribúcia – špecializované predajne
- pre tovar hromadnej spotreby s vyššími nárokmi na služby,
- pre výrobky so špecializovaným použitím,
- extenzívna distribúcia – veľké množstvo predajní
- pre tovar hromadnej spotreby s nízkymi nárokmi na služby.
Autor: Miki
Tento príspevok bol vytvorený 30.6.2023 a aktualizovaný 12.3.2024. Pozrite si ďalšie príspevky autora Miki.