Benchmarking predstavuje spôsob určenia cieľa zmeny, tzv. učenie sa od najlepších. Benchmarking je proces porovnávania a merania vlastného vykonávania procesov s porovnateľnými procesmi vo vybraných vedúcich organizáciách; účelom je získanie informácií, kde máme odchýlky, ktoré pomôžu organizácii identifikovať a zaviesť zlepšenia – ide o porovnávanie s najlepšími.
Účel benchmarkingu
Za hlavný účel benchmarkingu sa považuje porovnávanie a nie len meranie. Benchmarking je:
- štruktúrovaný proces
- učenie sa od iných
- zameranie sa navonok
- zlepšenie a nie hodnotenie
Nástroje benchmarkingu
Pri benchmarkingu môžeme používať tieto nástroje:
- výkonnosť – naša vlastná pozícia oproti najlepším
- proces – čo sa môžeme naučiť od najlepších
- stratégia – či ideme rovnakým smerom ako najlepší
Typy benchmarkingu
- interný benchmarking – medzi vlastnými organizačnými jednotkami
- konkurenčný benchmarking – orientácia len na najlepších v odvetví
- funkčný benchmarking – horizontálne porovnávanie – s najbližšími dodáv./odberateľmi
- benchmarking základov – podniky v rôznych odvetviach – neprepojené odvetvia
Proces benchmarkingu
- 1. fáza – plánovanie – zisťujeme, ktoré faktory sú v podniku kritické, ako sa to bude porovnávať, merať a dokumentovať
- 2. fáza – vyhľadávanie – určovanie partnerov – ochota podniku, s ktorým porovnávame
- 3. fáza – sledovanie – pochopenie a dokumentovanie procesov benchmarkingu
- 4. fáza – analýza – určenie rozdielov a koreňov rozdielov, výsledkom môže byť aj radarový alebo pavúkový diagram
- 5. fáza – prispôsobenie – výber najlepšieho, realizácia samotných zmien, adaptácia na vlastné podmienky
Benchmarking patrí medzi jednu zo zaužívaných metód v krízovom manažmente.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008 a aktualizovaný 3.5.2015. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.