Metódy hodnotenia konkurenčnej sily podniku
Medzi hlavné metódy hodnotenia konkurenčnej sily podniku sa používajú tieto metódy:
- Bodovacia metóda
- Metóda multikriteriálneho hodnotenia variantov:
- metóda váženého poradia
- metóda lineárnych čiastkových funkcií užitočnosti
- metóda bázického variantu
- metóda Pattern (metóda šablóny)
- Metóda vzdialenosti od fiktívneho objektu variantu
- Benchmarking
Postup hodnotenia konkurenčných síl
Pri hodnotení konkurenčných síl je potrebné postupovať takto:
- zostaviť zoznam hodnotiacich kritérií (kľúčové faktory úspechu a parametre konkurenčnej sily)
- prideliť váhy hodnotiacim kritériám
- hodnotenie podniku a jeho hlavných súperov podľa jednotlivých kritérií
- vypočítanie hodnotenia podľa jednotlivých kritérií a kvantifikovanie konkurenčnej sily každého konkurenta
- posúdenie celkovej sily podniku, určenie veľkosti a rozsahu konkurenčných výhod
Benchmarking
Benchmarking je metóda porovnávacej analýzy a hodnotenia. Slúži na určenie pozície pod. vo vzťahu ku konkurencii a najmä k špičkovým podnikom. Zistený rozdiel slúži ako podklad pre stanovenie budúcich cieľov podniku. Viac sa o benchmarkingu dočítate na stránke Benchmarking.
Význam benchmarkingu z hľadiska stratégie
Význam benchmarkingu pre stratégiu:
- určenie konkurenčných výhod špičkových podnikov
- učenie sa od najlepších
- určenie pozície podniku vo vzťahu ku konkurencii je základom pre stanovenie stratégie
- sústreďuje sa na odhalenie konkurenčných výhod, ktorými disponujú popredné podniky
- v prípade nedostatkov v porovnaní s lepšími podnikmi je potrebné uskutočniť zmeny
Porterov hodnotový reťazec
Štruktúra Porterovho hodnotového reťazca vychádza z nákladovej štruktúry, ktorej sa priraďujú jednotlivé aktivity. Porterov hodnotový reťazec je jedna zo základných metód pre internú diagnostiku podniku a je zameraná na nájdenie výhodnej strategickej pozície a nájdenie konkurenčnej výhody. Veľkosť políčka má zodpovedať výške nákladov, t.j. akým podielom sa jednotlivé položky podieľajú na pridanej hodnote.
Primárne aktivity a podporné aktivity hodnotového reťazca
Primárne a podporné aktivity rámci Porterovho hodnotového reťazca:
- Primárne aktivity súvisia s vytvorením produktu, jeho marketingom, dodávkou k zákazníkovi a sprievodnými službami. Podieľajú sa na tvorbe pridanej hodnoty priamo a patrí medzi ne:
- vstupná logistika – príjem, skladovanie a uvoľňovanie vstupov na realizáciu výrobku alebo služby
- výroba
- výstupná logistika – odvoz, skladovanie a fyzická distribúcia produktu zákazníkovi
- marketing a odbyt
- služby
- Podporné aktivity sa podieľajú na tvorbe pridanej hodnoty nepriamo tvoria iba nadstavbu hodnotového reťazca.
Význam a ciele analýzy hodnotového reťazca
Význam a ciele analýzy hodnotového reťazca z hľadiska tvorby stratégie: Hodnota, ktorú podnik vytvára je vyjadrená sumou, ktorú sú zákazníci ochotní zaplatiť za výrobok alebo službu. Na vytvorenie konkurenčnej výhody musí podnik disponovať výnimočnými schopnosťami v jednej alebo viacerých hodnotvorných funkciách.
Ako zistiť konkurenčnú výhodu?
Metódy na analýzu a zistenie konkurenčnej výhody:
- Hodnotový reťazec firmy
- Hodnotový reťazec zákazníkov – nájsť rezervy v činnostiach, ktoré vykonávame
- Hodnotový reťazec konkurentov – stratégia diferenciácie – modifikácia reťazca tak, že zákazník bude tvoriť svoju hodnotu a bude ochotný zaplatiť cenu za výrobok. Závery pre formuláciu stratégie v odvetví predsavujú identifikovanie predností, slabín, príležitostí a hrozieb.
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 6.12.2008 a aktualizovaný 3.5.2015. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.